Thursday, November 5, 2009

Cita-cita saya dari kecil..






Dulu masa kecik selalu berangan nak jadi artis.. nak menyanyi menari dan melakon [berlakon] bila atas katil selalu berjoget kegirangan bak meniru gaya artis bollywood tuh.,.. memang suka tengok hindustan dari kecik.. alahai.. lepas tuh pulak suka main tembak-tembak.. dah tembak lepas tu mati.. siap ada kubur.. mana taknya main tembak-tembak ayam arwah moyang ku.. memang selalunya terkenalah sasarannya.. banyak ayam moyang yang mati aku kerjakan.. seronoknya jadi kanak-kanak kan..? boleh main sesuka hati.. berpanas terik tidak dihiraukan.. main..main dan main... bayangkanlah masa makan pun nak main juga..




lepas tu bila dah naik sekolah rendah teruskan aktiviti bermain.. kat jalan raya saya dan kawan-kawan lukiskan kotak-kotak untuk main lompat teng..teng.. best sangat.. paling saya suka main kejar-kejar.. atau main sorok-sorok.. indahnya zaman itu.. nak belajar pun malas..asjik main je.. mana lah nak fikir masa depan kan.. boleh diakui saya lambat meningkat dewasa.. saya selalu anggap semuanya tak penting... lepas tu bila saya dah umur 9 tahun, ayah dah ajar solat.. saya rajin gila solat.. hehhe seronok.. walaupun memang tertekan menangis sampai merah muka sebab masa ayah ajar bacaan solat tu lembab sangat saya nak ingat dan asyik dek selalu kena rotan dengan ayah.. finally pandailah saya solat.. masa ni aktiviti main pun kurang... ayah ajar banyak pasal agama.. ibu pun dah suruh saya bertudung.. hee~




dah naik darjah lima baru serius nak belajar nak kejar cita-cita.. masa tu saya bercita-cita nak jadi cikgu.. seronok jadi cikgu sebab saya suka menulis di papan hitam.. sampai selalu sukarela nak tulis kat papan hitam.. hee~ masa tu saya cakap dengan ibu saya kenapa dulu dia tak nak jadi cikgu? bole balik awal pukul 2 dah ada kat rumah..nanti bila saya balik sekolah ibu ada kat rumah tunggu saya balik sekolah.. cikgu best boleh balik keje awal.. boleh cuti panjang.. seronok.. dan sampai sekarang saya masih simpan cita-cita nak jadi cikgu..insyaAllah..




bila dah naik sekolah menengah.. saya dah jadi budak baik.. ke sekolah hari-hari.. dan masih menjadi sukarelawan cikgu kalau nak menulis di papan hitam heheh.. masa tu ibu saya ada cakap yang dia nakkan saya kerja dengan Telekom.. sekarang TM.. saya cakap taknaklah.. tak best balik kerja pukul 5 petang.. lepas tu sabtu kena kerja.. ibu saya nak juga saya kerja dengan TM gantikan tempat dia.. alahai..



Entah, lepas saya habis belajar di politeknik dan dah graduat terus kerja dengan TM..hahahha..padahal lepas habis diploma saya ingat terus nak sambung degree dalam bahagian pendidikan tapi tak sempat fikir dan mohon.. dan masa temuduga tu saya calon terakhir sebab sepatutnya saya temuduga semalamnya tapi saya datang esoknye.. huhuu~dan saya tak sangka saya diterima kerja.. seronok? bolehlah.. memandangkan kerja pun takde susah nak dapat dan oleh kerana TM offer saya lepas saya habis belajar teruslah saya terima dan satu lagi saya taknak hampakan ibu saya sebab dia yang susah payah mohonkan untuk saya.. so setakat ini saya berkhidmat dengan TM je lah.. alhamdulillah..




kesimpulannya disini.. kadang-kadang apa yang kita rancang tak semestinya tercapai.. dan jika sekali peluang itu datang kita jangan menolak selagi kita dapat merasa peluang itu rugi untuk dilepaskan..ingat peluang hanya datang sekali..



9 comments:

  1. Seb baik tak jadi pelakon Bolywood yer. Baru nak mintak autograph. Ok what dpt keje dgn TM. Bil tepon umah singgit je sebulan. (^_^)

    ReplyDelete
  2. huhu..anak ibu yg baik ni..xper, ikut ckp ibu berkat.InsyaAllah..

    ReplyDelete
  3. bak kata org..just go with the flowww:D

    ReplyDelete
  4. alhamdulilah...rezeki jugak tu sis...dulu cita-cita nuar kononnya nak jadi doktor sebab ikut2 kawan...kehkehkeh...bila sampai sekolah menengah, tak timbul soal cita2 lagi...yang tahu mahu teruskan hidup as long as my life happy smpi ler skrg... =)

    ReplyDelete
  5. ok ape..da keje kak..sy ni kadang2 terpikir bestnya kalo da keje tak blaja lagi.boring da blaja ni..waaaaa

    ReplyDelete
  6. cita2 dulu nak jadi inspektor polis
    heheheh

    ReplyDelete
  7. mcm penah tgk kamu juge...cer info sikit..skola mane dulu?? sek ren n men skali..poli mane ek dulu??

    ReplyDelete
  8. like my writing before, sumtimes future is really unpredictable...hehe but apa2 pun layan je

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)