Thursday, December 17, 2009

Tudung bukan sekadar pelengkap gaya...






Sekarang boleh dikatakan ramai wanita yang bertudung di malaysia... macam-macam gaya boleh kita lihat.. sangat variety.. as we know, tudung dipakai adalah untuk menutup rambut, leher dan bahagian dada... itu adalah kegunaan tudung untuk menutup aurat kita.. semua tahu kan..? ah rasanye semua tahu.. dan kelihatan sangat cantik kalau bertudung.. betul tapi saya akui kalau tak pakai tudung lagi cantik... biasalah rambut kita kan aurat yang boleh menarik perhatian lelaki dan lebih memperlihatkan kecantikan kita sebagai seorang perempuan...tapi kita seharusnya menjaga aurat kita dengan baik. [muhasabah diri]



tapi sekarang lain.. semua pakai tudung macam tak pakai tudung.. malas nak elobarate laa sebab semua pun tahu juga kan.. hehe lebih baik dari tak pakai tudung kan.. maklumlah sepatutnya bila kita pakai tudung kita dah tau tujuan kita iaitu untuk menutup aurat... ITU SATU SEBAB UTAMA ye.. atau kita ada tujuan lain? contohnya nak ikut peraturan? nak ikut idola kita? mak ayah suruh pakai? or else?



saya juga suka ikut trend tudung sekarang.. boleh je kalau kita nak jadi cantik, menarik.. tapi janganlah kita lupa tujuan kita bertudung.. bukan sebab kita nak bergaya sahaja tapi SATU SEBAB KITA NAK TUTUP AURAT.. tak bagi orang lelaki nampak.. tetapkan pendirian.. tudung ibarat keperluan wajib kita macam baju kita macam kain kita macam seluar kita juga.. kalau kita buka semua apa jadi sayang? kita bogel.. mata lelaki itu point kita kat akhirat nanti..



jadi saya percaya wujudnya wanita bertudung yang liar, rosak akhlak etc diluar sana tujuan mereka bertudung bukanlah untuk mendapat keredhaan Allah dan menutup aurat mereka.. tetapi sebab lain.. sesiapa yang nak jadikan tudung sebagai kelengkapan wajib dalam kehidupan seharian mereka jadi tetapkan hati dan yakin dalam hati bahawa kita lakukan hanya kerana ALLAH.. InsyaAllah niat kita akan terjaga...



saya bercakap seolah-olah saya dekat dengan kalian semua,, sebagai saudara sesama Islam.. macam saya selalu cakap saya juga mengingatkan diri saya sendiri.. semoga kita semua mendapat keberkatan daripada Allah subhanaAllah taala..



-SALAM MAAL HIJRAH-




16 comments:

  1. kadang2 geleng kepala tgk org bertudung sekarang,bkn nk kate diri ini bertudung litup sempurna.nmpk sgt ikut trend je..
    sekarang pon pia sedang memperbanyakkan koleksi pakaian yg tidak terlalu ketat dan jarang.
    Baju kurung kite pon dah selesa dan sopan kan?

    ReplyDelete
  2. cukup sakit mata bile tgk pompuan pakai tudung tapi kain tebelah sampai paha pon boleh nampak.aduh,malu rasa..!

    ReplyDelete
  3. betul-betul... amy nih pakai tudung tapi tak nak pakai anak tudung kat dalam. still bayang2 rambut tuh nampak jugak. pernah beberapa kali try pakai anak tudung. tapi tak selesa untuk jangka waktu yang lama. huhuhu...

    tapi sekurang-kurang nya niat kita nak tutup aurat tuh ada. bukan nak ber'fashion' semata. if sekadar nak ber'fashion', baik tak yah pakai tudung...

    ReplyDelete
  4. muhasabah diri jugak.. Moga kita dilindungi-Nya amin~

    =)

    ReplyDelete
  5. yezza!setuju sgt..
    i pun baru pakai tudung gak sebenarnye..tapi i pakai ngan rela hati n pakai bile i betul2 dah ready..sbb before this ramai (esp extended family) yg perli2 tp i wt x tau je..coz for me, kalo kite pakai sbb org lain n bukan sbb nawaitu kite, itu la yg jd lain jer..

    it sooo not good bile nampak anak dara bertudung berbaju ketat, suar singkat, merempit, peluk erat lagi!!!huhuu...

    nauzubillah...

    ReplyDelete
  6. ouh..nice entry,,,btw, salam maal hijrah :)

    ReplyDelete
  7. dearie Pia~
    yerp dear.. betul tu.. boleh bergaya asal tutup aurat la kan.. tula baju kurung pun kalau kain licin tu kadang-kadang boleh nampak bentuk badan.. seeloknya kain keras n longgar..

    dearie jane doe~
    akak pun same.. tapi nak buat macamner kan..

    dearie mizzamy~
    nak berfashion boleh tapi biarlah tutup semua.. bukan tak boleh bergaya kalau pakai tudung kan..? hehe yeke comel je tak pakai scarf,,, try laa k dear..

    dearie asna~
    aminn hehe

    dearie deena~
    betul tu wak.. bese la kan..?
    kadang-kadang bukan semua pun tak pernah buat silap tapi yang penting kita dapat dan sedar akan baik dan buruknye sesuatu perbuatan tu kan..

    dearie cik epal~
    salam hijrah dear.. thanks..

    ReplyDelete
  8. salam maal hijrah utk qah sefemeli...

    =}

    ReplyDelete
  9. pernah nampak orang pakai tudung dengan skirt pendek.hehe

    ReplyDelete
  10. lepas tuh, tadi baru za terserempak dengan pemakai tudung yg memakai kain belah sampek peha.. waduhhh nampak memang cantik kakinye.. tp kalo camtu seswai ke utk org bertudung? huhuu

    ReplyDelete
  11. saya pon penah nampak pompuan pakai skirt pendek tapi bertudung...

    salam maal hijrah kak..

    ReplyDelete
  12. skrg mcm2 fesyen ada...semoga kita sentiasa menutp aurat sebagai wanita islam yg perlu menjaga akhlak n adab...;-)

    ReplyDelete
  13. dulu kite xpakai ank tudung kt dlm sbb rase mcm kepala jd besar.
    pastu kene tgur ngn org tersyg..suro pakai.
    trus pakai smpai skrg.alhamdulillah~

    ReplyDelete
  14. kawan kita bertudung tuk bekerja je..kua berjalan tercabut tudung.

    best part member office bertudung & smoking...pelik btl la skrg ni

    ReplyDelete
  15. sya2 masih berusaha utk memakai tdung dan menutup aurat dgn lebih baik..

    insyaALLAH~

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)