Tuesday, December 15, 2009

Kadang-kadang susah juga kalau nak ikut kepala sendiri je..






hehe...ibu adik-adik semua cakap saya suka ikut kepala sendiri susah nak ikut kepala orang lain.. haha maybe saya rasa kepala saya dah cukup bagus kot.. memang dari kecik sekolah rendah, sekolah menengah memang suka gitu.. kalau saya dah tak suka or tak nak memang itulah keputusan nya.. susah nak ikut... tapikan.. eh ada tapi tau.. kalau orang pujuk saya cepat cool ok.. serius memang cepat sejuk.. lepas tu mesti redha je nak ikut kepala orang lain.. hehe cuma tulah orang malas nak pujuk je tu yang kadang-kadang makin menjadi-jadi keras kepala saya nie..



lepas tu bila usia menginjak dewasa [alahai betul ke bahasa melayu aku nie..] barulah faham.. barulah belajar sikit-sikit.. kesian kat mereka yang wujud disekeliling saya nie kan sebab selama ini saya selalu merajuk, berkurung dalam bilik semata-mata sebab nak makan ikan selar kuning tapi ibu masak ikan merah buat sup.. terus tak makan.. haha gila rugi kan kalau orang suka merajuk.. hehe tu yang tak best.. lastly apa yang ada makan je.. kadang-kadang ibu ayah adik-adik layan juga kepala saya ni.. hehe.. jahatnyee...memanipulasi otak orang lain supaya terima bad attitude kita.. sebab sayang semuanya dituruti tapi hati mereka siapalah tahu...



saya belajar berubah untuk lebih mementingkan perasaan mereka semua dari perasaan/kepala saya sendiri... bila dah jumpa macam-macam orang, pergi ceramah motivasi, muhasabah diri, baca buku itu yang banyak mengajar saya...lagi satu dari dengar masalah dan cerita dari orang lain saya cuba mencari alternatif atau solution terbaik dengan tempatkan diri saya ditempat mereka.. bagaimana cara saya menangani masalah tersebut jika ia berlaku pada saya..



ok sebagai contoh ye.. saya bagi satu situasi seorang bapa, anak dan isteri.. kalau bapa nak ke pejabat ni sedang sarapan anak dia tumpahkan air ke baju or seluar dia.. lepas tu bapa marahkan anak teruk-teruk.. lepas tu marah pulak kan isteri sebab tak pandai nak jaga anak.. tapi akhirnya nanti dia pergi juga ke bilik dan tukar baju lain kan..? dan dalam keadaan tergesa-gesa tu dengan anak menangis laa taknak pergi sekolah isteri pulak merajuk keadaan jadi lebih teruk kan..? dari cepat terus jadi lambat.. jadi cuba si bapa fikirkan kalau dari mula tadi dia tak marah mesti semuanya akan jadi baik kan...? anak tak menangis isteri tak muncung dan dia pun tak lambat... [ini contoh je k..] cubalah kaitkan dengan kehidupan seharian kita...



betapa pentingnye perasaan orang sekeliling dan betapa buruknya kalau kita tidak mencuba untuk berubah demi kebaikan diri sendiri kan..?

Kalau kita rasa macam tak logik kalau kita nak marah, nak ikutkan kepala nak ikutkan hati kita saja jadi jangan buat dan teruskan.. cuba kita fikirkan balik memang takkan beri apa-apa manfaat pun pada kita.. kalau takde sebab kita nak panjang-panjangkan marah jadi lebih baik kita berbaik je takde ruginya dan kalau tak rugi kita nak mengalah jadi tak salahkan kalau kita mengalah demi mereka yang tersayang.. kita juga yang bahagia.. dari mood baik happy jangan lah cuba nak spoilkan mood tu.. belajarlah cara nak ceriakan or gembirakan suasana agar jangan jadi regang sentiasa.. tak baik untuk hati.. hehe.. saya suka belajar dengan rafiqy dan ibu saya sebab diorang kenal saya dengan rapat.. dan diorang tahu apa yang saya rasa dan apa ade dalam kepala otak saya... lagi satu kami suka share pengalaman dan apa yang baik bersama.. dan sama-sama pun dapat manfaat...



7 comments:

  1. ye la,dulu pia pon terok juge perangai sensitif xtentu psl.Alhamdulillah dpt berubah sikit2...Yg penting kite berubah utk kebaikkan diri sendiri..

    ReplyDelete
  2. yup..

    pnah dgr perumpamaan ank tertumpahkan air ithu!

    ReplyDelete
  3. btul la sme la ngn su..
    mstink ikut kpla sdri je..

    ReplyDelete
  4. yup..skang ni nani byk mengalah n hubby..lau merajuk je diam jap n ok lah..lau boleh taknak gado dgr perkara yg kecik

    ReplyDelete
  5. ehe..saya pon mudah sensitif..ske merajuk..tapi tkder la sampai takmo makan masakan mak...huhuhu..

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)