Monday, December 21, 2009

Kemana kita selepas ini...






Muhasabah diri.. kemana kita selepas ini..? bersediakah kita? anda-anda pembaca blog atiqahadnan.. tahu dengan sebenarnya jawapan kepada soalan saya? saya tidak mahu kita semua berada dalam kerugian.. dimana disaat nyawa ditarik dan kita tak sempat..




" yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran.."



saya pernah mengalami satu mimpi.. dimana saya mati.. saya betul-betul merasakan mati.. saya ditinggalkan oleh orang tersayang dalam kubur keseorangan.. saya menangis.. kubur yang gelap sempit. Ya Allah insafnya saya! walaupun saya tidak dapat merasakan sebarang kesakitan tapi satu yang saya rasa sedih yang teramat sangat.. dimana roh saya berjalan melihat ibu dan adik-adik melihat photo saya.. saya menangis.. alangkah indah nya kalau terus bersama mereka..dan saya tinggalkan mereka dalam kesedihan.. saya seperti mahu kembali ke dunia.. tapi dah terlambat.. saya dah terlambat.. bila saya sedar.. saya jadi takut..



betul la manusia seperti saya, dimana bila rasa senang saya seronok, leka dan lupa bersyukur.. bila betul-betul nikmat datang baru saya ucap alhamdulillah [segala puji bagi Allah] tapi dengan nikmat keseronokan yang kecil lupa pulak nak bersyukur... Ya Allah.. saya terlalu taksub untuk mengikut peredaran masa terlalu pentingkan hal dunia.. Ya Allah..saya sedar..tapi saya bersyukur saya masih lagi boleh berfikir dengan baik... betul yang baik tu susah untuk kita laksanakan sebab syaitan itu wujud syaitan akan terus menghasut kita supaya sedikit demi sedikit lupa pada ajaran Islam...



dengan ini saya berseru kepada semua saudara Islam.. teruskan mencari keredhaan Allah, janganlah leka memburu keseronokan dunia.. janganlah terlalu asyik dengan dunia.. tiada apa yang kita nak kejarkan.. hidup di dunia hanya sementara.. dan di akhirat sana itu yang kekal... jaga agama,jaga aurat, jaga perilaku, jaga keluarga... saya juga bukan manusia yang baik... saya juga manusia yang kadang terleka.. dengan sedikit penulisan ini saya berharap saya dapat membuka mata yang pejam dan mencelik tapi dengan tangisan seribu penyesalan....



terima kasih kepada ibu ayah saya kerana telah mendidik saya dengan baik..mengajar saya solat, mengaji dan menutup aurat... terima kasih!!



9 comments:

  1. sis.sara selalo tau pikir pasal mati..

    ^_^

    hidup untuk ibadah
    bukn untuk suka suka

    ReplyDelete
  2. akak..sy insaf...macam bodoh je nangis tuk org yg da tak sayang kita...padahal nnti akan tggl diri kita sendiri jugak...sorang2..

    ReplyDelete
  3. kekadang manusia ni tau halal dan haram tp selalu lupe terlalu alpa mengejar kemewahan dunia

    ReplyDelete
  4. Syukur la kite masih bernafas,Allah beri peluang utk memohon ampun dari Nya.10q qah good entry

    ReplyDelete
  5. takutkan..kita asyik terlalu dgn dunia sampai terlupa akhirat..bila dah susah, baru ingat nak minta pertolongan Allah..time senang, kita abaikan..

    ReplyDelete
  6. dearie intan.maisarah~
    same laa ngan akak pun..
    selalu ingat bila ingat tu yang rasa takut selubungi diri...

    dearie violetless~
    erm.. betul tu sayang.. patah tumbuh hilang berganti kan..? jangan dikenang barang yang lepas k.. jangan biarkan kekecewaan semalam mengaburi impian hari esok..

    dearie kasihkuamiera~
    betul tu dear.. sama lah kita muhasabah diri k..

    dearie Pia~
    masih diberi peluang.. syukur sangat.. bangun je pagi alhamdulillah masih bernyawa.. thanks dear..

    dearie siti hajar~
    betul tu.. manusia kan.. selalu terlupa dan terleka...

    ReplyDelete
  7. insaf..
    tpi tkut keinsafan 2 hny smntara..
    manusia mudah lupe n leka..:(

    ReplyDelete
  8. dearie nunu eera~
    yerp betul tu manusia biasa kan.. kadang ingat kadang terlupa.. harus sematkan abadi dihati..

    dearie anil~
    ouhh.. me too..

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)