Wednesday, May 27, 2009

rumah+tangga

ibu maafkan kak long...
saya harap ibu memahaminya...
saya tidur dan baru bangun...
muka sangat letih.. arghhh!!!
otak dirumah je ni...
badan je kat opis...
nak balik melaka cepat...
minggu depan nak cuti seminggu...
hee~ boleh ye boss...
adik saya nak kawin saya perlu cuti dan uruskan semua,...
lagi pulak minggu ni kakak rafiqy pun akan kawin jadi mungkin dia juga akan sambung cuti...


******************************************************


hari ini tergerak untuk menulis mengenai rumah+tangga atau rumahtangga..
mungkin perkataan tu wujud sebab nak bina rumah tangga juga perlu ada..
so kita saling perlu memerlu lah...
ye kan..? (pendapat sendiri)


tapi rumah sekarang mana ada tangga... ye tak?
hahahh takpelah bahasa melayu pun wujud dari dulu dan kekal sampai sekarang...
Isnin saya menonton filem 'Syurga Cinta' bersama rafiqy...
kelakar sangat awal ashari.. dia betul-betul tak tahu pasal agama.. tengOk lah ibu dan ayahnya pun..senyum bangga tengok anak bujangnya bawa balik perempuan tido kat rumah...
nasib baik ikmal ada.. hee~ berlagak betul budak tu.. pintar lah konon..~~~
heliza pulak alim n banyak bagi tunjuk ajar n nasihat kat awal.. lastly cintanya dikhianati dan dipersendakan... (heliza agak gedikkss sedikit)


okie... nak tanya kenape manusia perlu kahwin...?

sebab tuntutan agama?
sebab nafsu?
sebab keluarga?
sebab masa depan?
atau sebab cinta?


ya mungkin pelbagai sebab yang menjadikan seseorang itu berniat untuk berkahwin..
cuma sekarang banyak sekali perkahwinan dibina gagal tanpa ada apa-apa untuk dibanggakan..
terlalu banyak kes penceraian dan anak terabai...
padahal anak adalah bukti cinta dan kurniaan Allah..
senang sekali dia diabaikan..


bila manusia memandang berat tanggungjawab dipikul bila berkahwin dan memahami secara tepat mengenai perkahwinan, mungkinkah perkahwinan gagal? tidak kan...?
adakah perkahwinan itu susah?
atau berat?
dan atas sebab itulah ramai bujang terlajak dan anak dara tua kat dunia ni..
mereka mungkin belum bersedia untuk menempuh dunia perkahwinan...
semoga Allah membuka hati mereka untuk menikmati cinta.. kerna cinta itu amatlah indah...



saya melihat kehidupan ibu dan ayah saya..
atok dan nenek saya...
mereka kadangkala bahgia dan ketawa bersama...
ayah dan ibu selalu bergurau..
mandi bersama.. maksud saya mandi hujan.. ya kami sekeluarga suka mandi hujan...
mereka juga kadangkala sangat romantik..
ada masa untuk berdua...
dan kadangkala juga saya melihat ayah marah ibu,
dan ibu merajuk.. ayah pula pandai memujuk...
bukankah itu bahagia sebenar?
berdua mengisi masa hidup dengan bahagia, senyum, ketawa, marah, sedih...


nenek dan atok pulak seperti tak boleh dipisahkan..
bila nenek datang kerumah saya..
atok akan call suruh dihantar balik isterinya...
saya tahu walaupun atok saya garang..
tapi dia sayangkan nenek saya..
mungkin atok saya berfikir dengan ketegasan itu membuatkan nenek saya hormat dengan dia..
ya betul.. ada yang beranggapan begitu...


emosi takkan berlarutan kalau perasaan sayang ada...
bukan setakat ada tapi dah sebati dalam darah..
sehinggakan segalanya mampu diubah dengan kasih sayang itu..
hebatkan..?


tetapi sekarang saya lihat terlalu ramai manusia membuat keputusan secara emosi..
tanpa memikirkan kesan dari keputusan yang dibuat tu...
tak sedar akan ada pihak yang akan terseksa..
terlalu pentingkan diri lebih tepat barangkali...


kenapa?
perkahwinan sesuatu perkara dan tujuan hidup yang sangat mustahak untuk dijaga dan difikirkan... bukan sesuatu untuk dipersendakan dan diambil mudah..
manusia banyak buat salah.. sebab itu bala didunia sangat berat sekarang..
Allah mahu tunjuk betapa manusia mula lupa akan Al-Quran dan tujuan hidup sebenar didunia...


Lelaki perlu tahu wanita sangat beremosi...
wanita tak mampu melawan secara keras/kasar tapi hanya mampu beremosi...
dan bila wanita mula tunjuk emosi lelaki tak mahu mengalah...
lelaki menambahkan lagi mood marah dalam jiwa wanita itu...
sehinggakan wanita boleh memikirkan sesuatu yang dasyat.. bila emosi menguasai diri..
akal tak berfungsi...


seharusnya tak salah kalau lelaki mengurangkan ego untuk menjinakkan wanita..
wanita sangat halus jiwanya... ya tuan-tuan...
wanita hanya boleh menangis bila dimarah dan bawa diri bila tidak dipedulikan..
fahamlah wahai kaum lelaki...
memang wanita suka membebel.. kadangkala tujuannya bukan untuk menyakitkan hati..
sesungguhnya hanyalah mahu mengingatkan sahaja...
(kalau rafiqy marah saya akan dengar dia dan senyum sebab bila dia marah saya bermakna dia amat sayangkan saya dan selalu fikirkan saya..)



Wanita juga harus tahu yang lelaki ni walau kasar diluar tapi kadangkala sangat lembut hatinya..
pujuklah hatinya dengan ketawa dan senyum..
sediakan air yang sejuk buat ledakan hati yang panas...
sediakan sesuatu yang manis buat lelaki...
bila lelaki marah.. mereka tidak mahu kita menjawab..
walaupun itu bukan cara yang baik tapi lelaki memang begitu..
mereka panas baran... lelaki takkan bertindak ganas kalau ada sesuatu yang mencabar kelelakiannya.. mereka tak boleh sekali-kali egonya tercabar...
mereka juga mahu wanita merasakan yang lelaki adalah berhak untuk dihormati..
ya betul lelaki sangat tinggi martabatnya dipandang dari sudut agama...
lelakikan mahu menguasai dunia dengan kuasa yang ada ditangannya...
jadi wanita haruslah sentiasa berada dan ada untuk lelaki...
lelaki akan sakit bila tiada wanita disisinya...
bila mereka sedang marah kadangkala kita perlu abaikan emosi yang melanda diri kita untuk mengubati luka dihati pasangan kita...
wanita dan lelaki sangat memerlukan...
bagaimanapun manusia lain-lain.. kita berdoa untuk yang baik untuk kita...



kejujuran...
bila bercakap mengenai kejujuran memang susah...
yelaa.. banyak sebab menyebabkan manusia tidak jujur...
didepan kita dia sayangkan kita dan kitalah segalanya baginya...
tapi diluar dia sedang bahagia menyemai cinta baru..


kenapa ini perlu terjadi kalau kita hanya sayangkan 'SEORANG'?
kenapa cinta perlu dicari lain kalau kita telah berbangga dengan jodoh dari Allah untuk kita..?
pasangan yang telah bersusahpayah bersama, yang telah kita janjikan sesuatu juga berjanji dengan Allah untuk menjaga hubungan suci itu hingga ke mati..?
kenapa mudahnya cinta khianati??


mudah saje pada saya,...
jika dia tidak jujur dan mengkhianati cinta...
juga bahagia bersama yang lain...
biarkan saja... mungkin itu suratan untuk kita...
mungkin juga dia bukan untuk kita...
bagaimana kita sayang pun cinta akan tetap akan pergi...
kalau dia betul sayangkan kita tak mungkin dia akan pergi ke cinta yang lain..
betul..? bagaimanapun cinta takkan layak bahagia bagi manusia yang tidak jujur...


tapi jangan sekali-kali kita salahkan dia..
cinta tak boleh dipaksa...

tapi yakinlah bila kita selalu menyediakan yang terbaik untuk pasangan kita..
kita takkan dikhianati...


nak cerita pasal ni memang lama.. hee~
saya dan kamu akan berkahwin satu hari nanti...
semoga Allah memberi kesempatan pada kita untuk menikmati alam rumahtangga..
selagi ada masa ni ujilah pasangan kamu...
adakah dia adalah untuk kita sebenarnya,,
yang sanggup buat sesuatu untuk kita melebihi kemampuan dirinya..
yang sanggup membahagiakan kita melebihi kebahagiaan dirinya...


yakinlah dengan siapa pun kita akan diijabkabulkan..
LELAKI/WANITA ITULAH SATU-SATUNYA UNTUK KITA...
bukan orang lain...
dialah yang akan berkongsi segalanya dengan kita, perkahwinan adalah matlamat jangka panjang kita
berusahalah untuk kekalkan hubungan itu...

sayangilah dia sehinggakan kita dapat rasa bahawa itulah CINTA TERAGUNG paling istimewa buat kita...
CINTA SAMPAI SYURGA...


sekian~
mari kita warnai dunia ini dengan kasih-sayang ya!!

-terima kasih kerana membaca ye kawan-kawan :D-

yang menulis,
atiqahadnan..

16 comments:

  1. aiyo..manyak panjang ini beras...eh salah ini entry..hehehe

    ReplyDelete
  2. 1st!

    agree.rumah tangga org dulu ngn skrang sungguh xsama.dulu eventhough kawin xkenal pun kekal sampai tua.xmcm org skrang.aku rasa mybe dugaan org skrang lebih skit.lg byk benda kita tau..lg byk dugaan sbnrnya..

    ReplyDelete
  3. tapi jangan sekali-kali kita salahkan dia..
    cinta tak boleh dipaksa...

    sgt dalam maksud ni pada sy kak...

    ReplyDelete
  4. tapi jangan sekali-kali kita salahkan dia..
    cinta tak boleh dipaksa...


    sgt dalam maksud nya kak...

    ReplyDelete
  5. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    dearie naniey~
    hisss kamU ni kelakar laa.. :D

    dearie mOoney~
    yerp hal n tujuaan yang baik memang banyak dUgaannya...

    dearie rOozu~
    yeker sayang..? ermm memang pedih bile ditinggalkan tapi kiter perlu merelakannya.. kerna manusia mmg akan pergi/mati suatu hari nanti kn...

    dearie joegrimjow~
    yerp.. u're ryte!!

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    ReplyDelete
  6. tiada paksaan dalam Islam.. bersama2 kita berusaha ke arah Nya.

    ReplyDelete
  7. suke cara u tulis..i need ur opinion on sumthing..but malu nk tny terbuke..hehe.
    btw,slalu jd silent reader ur blog..

    ReplyDelete
  8. erMMmm..
    entry yg amat besh..
    boleh wat panduan..
    untuk menuju alam rumah tangga..

    ReplyDelete
  9. memang wanita suka membebel.. kadangkala tujuannya bukan untuk menyakitkan hati..
    sesungguhnya hanyalah mahu mengingatkan sahaja...
    (kalau rafiqy marah saya akan dengar dia dan senyum sebab bila dia marah saya bermakna dia amat sayangkan saya dan selalu fikirkan saya..)

    YANG NI BETUL DEAR!!!MEMANG BEE SAYA SUKE MARAH SAYA TP SAYA TAHU UNTUK KEBAIKKAN SAYA JUGA..MARAH MAKNANYER CARE!!...;)

    selAMaT bERuMAHtanGGa Dear..
    saya dOAKaN yanG BAik2 SahaJA BUat kamU daN DIa

    ReplyDelete
  10. Adoiiii...
    Sis panjg yea n3 xlara nak bace wo..
    huhukkk asna bace separuh jln jer..
    Overall asna tau la isi kandungan n3 nie.

    CINTA

    ReplyDelete
  11. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    dearie M.K is Tun Mamat~
    yerp...betul tu...


    dearie nona~
    nak tanye ape? tanye je dear...
    blog ni kan satu laman untuk berkOngsi..
    ceritakan..
    thanks k sUdi baca penulisan saya!!

    dearie kapten~
    anda tepat!! setuju!

    dearie Mia~
    yaa thanks dear.. sharing is caring ya!

    dearie meiz aranda~
    hee~ thanks dear.. kamU juga k..

    dearie asna~
    kenalah baca barU dapat ape yang akak nak
    sampaikan.. hee~
    ya u're ryte darling..
    thanks sUdi baca k...

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    ReplyDelete
  12. "aku rasa mybe dugaan org skrang lebih skit.lg byk benda kita tau..lg byk dugaan sbnrnya"
    Setuju dgn Naniey.

    Perkahwinan adalah terindah bila disetai dgn tanggungjawab,tolak ansur dan juga limpahan kasih sayang(sudah semestinya)

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)