Thursday, February 19, 2009

kehidupan selepas......

assalamualaikum..
(jawab k..)
rasenye.. banyak da dapat tag,.. dan itu je jadi bahan untuk update blog nie... thanks kepada semua yang kirim tagg untuk saya...
thanks juga fer those who read my blog.. n leave a comment.. sayang kamu... muahhhhh!!!
okie...

saya sebenarnya nak berkongsi cerita...

sebuah cerita yang sangat sedih dan anda nilaikan sendiri ok...

ada seorang kawan baik adik saya H.. mmg mereka rapat sangat... saya dan keluarga pun rapat.. sebab rumah kami pn dekat... lame juga adik saya kawan dengan H ni..kami rapat juga dengan keluarga H.. H ini lahir dengan keluarga yang senang dan ibu bapanya mmg sangat kuat bekerja..

tapi sekarang dea adalah anak yatim piatu... dan ada adik yang masih kecil...

H telah pun berkahwin dengan seorang lelaki yang sangat sayang kan dea.. mereka berkawen atas dasar lelaki ini tertarik dan fall in love wit her at the first sight laa... lelaki tu ternampak pIc H ni dalam suratkbar masa liputan atas kematian drastik ibu bapa H yang meninggal dalam nahas jalanraya...dan lelaki ni cari H dan mereka terus kawen..so sweeeett kn? (lagipun H ni anak yatim piatu) so lelaki ni da mula dan mahu bertanggungjawab atas nasib H dan adik2 nya yang ramai iaitu 9 org.. kebetulan lelaki ni adalah (sepupu ayah saya) jadi adik saya n H bertambahlaa rapat...dan kami tak terputus berita mengenai nasib H dan adik2nya...

dan H pun mengandung... ibu dan bapa mertua H pada mulanya sangat hargai kehadiran H dan adik2nya... ingat lagi kalu ibu saya jumpa dengan ibu mertua H (mak sedara ibu saya) mereka pun bercerita laa pasal H dan adik2 nya.. kesian.. kesian... ermm... mesti nanes...

dan kami semua menganggap H amat bahagia dengan kehidupan barunya... kami sekeluarga tompang gembira...

baru-baru ni.. abang kepada suami H akan berkahwin.. ayah saya mendapat undangan (yerlaa da nama pun bapa sedara kn..?) ibu saya adik dan ayah je yang hadir.. adik saya tercari-cari H.. bile da jumpe H meluru ke adik saya dan peluk... "ina, nape ko da lame tak datang jenguk aku?" erm.. adik saya terkejut dan H mula menangis... "aku rindukan ko na.. lame tak jumpe ko.." adik saya terharu dan dia tanye perihal baby baru H... dan H hanya bagitau baby dea nak tidur dalam buaian.. then adik saya pun... " H... ko bawa la anak ko ni tidur.. nanti kiter boleh borak panjang..." dan H jawab.. "kat sini kan sibuk na.. macamner anak aku nak tidur?" adik saya "lor.. bawalah masuk bilik.. suruh je adik ko tolong enjutkan boyan..." erm.. " na.. aku mane ade bilik dalam rumah ni.. beg aku pun letak kat tepi je..."

adik saya terkejut.. takde bilik? H menantu pertama dan takde bilik untuk dea?

erm.. patut laa dea sedih dan nampak lain.. rupenya hak H dirumah mertuanya diabaikan.. dan mane suaminya?? erm.. dia juga diabaikan oleh suaminya...

dan tetibe adik bongsu H, lukman datang mendekati adik saya dan H...(lukman ni sangat manje dan comel k kawan2..)

ina : "lukman!!! meh sini kat akak..!! cantiknye baju Lukman..?"

lukman : heheh " kak ina datang ea nak jumpe lukman?"

ina : " ye sayang... ensem sangat lukman ary ni.. da besar da.."

lukman : hehe ni bukan baju lukman, ada orang bagi kat lukman.. "

ina : (mesti suami H yang bagi ni..) hehhe cantik.. sape bagi kat lukman..?"

lukman : "orang dari rumah anak yatim yang bagi kak.."

ina : rumah anak yatim!!!? " terus pandang H dan H tertunduk...

erm.. kenape H dan adik2 nya teraniaya..? sedangkan mereka tiada tempat bergantung? adil ke pada mereka? inikah suami yang mulanya sayang dan berjanji akan menjaga kebajikan isterinya?? erm... H dan adiknya hanya memendam rase.. dan tiada tempat mengadu...

saya masih teringat disaat kematian kedua ibu bapa H.. mereka keluar pada malam hari untuk ke kelantan tanpa pengetahuan H dan adik2 yang lain (cume seorang adik H yang ikut sebab urusan ke kelantan libatkan dia)..mereka sengaja keluar di waktu tidur anak-anaknya kerana bimbang mereka tersedar..

dan kedua-duanya mengalami kemalangan ngeri dalam perjalanan pulang ke melaka..mereka meninggal di tempat kejadian adik H juga turut terkorban semasa berada di hospital kerana mengalami kecederaan teruk...

bayangkan sejenak macamner perasaan anak yang kehilangan ibu bapa serentak??

sedihkan..?

masa tunggu jenazah sampai saya ada dan bersama Lukman...(adik bongsu H) dea sering tanyakan mana ibu dan ayahnya pergi.. dan belum balik-balik lagi? saya hanya memandang lukman dan peluk lukman dan hanya cakap 'kita semua tengah tgu ayah dan ibu lukman balik'

saya terpaksa.. itu sahaja jawapan yang boleh buat lukman senyum..

apabila kereta jenazah sampai.. saya bagitau lUkman yang mmg dok dengan saya dari tadi 'tu ibu ayah lukman da sampai' dea pandang saya dan senyum.. lantas berlari mendapatkan ayah dan ibunya.. sangat sedih ye kawan2..? saya tak sanggup.. erm..

H sempat pesan dengan adik saya.. "na.. nak kawen carilah lelaki yang betul2 sayangkan kita, kalu boleh uji lah dia.. jangan jadi macam aku ni..."

erm...

jadi.. kepada kawan-kawan yang akan berkahwin tak lama lagi.. saya juga..

yakinkah awk kepada pasangan pilihan awk sekarang??

sanggupkah dia bersama kita selamanya?

menyayangi kita sama seperti sebelum kawen?

carilah jawapan itu...

11 comments:

  1. nangis sy bc cite awk ni tiqah :(

    sedey x dpt imagine cmne. kesian dia.
    sedeynyeeee :(

    dah la adk bradik dia ramai.

    btw, cantek la layout bru ni. so sweeeeeeeet. ;)

    ReplyDelete
  2. Ya Allah moga H tabah menghadapi dugaan dia.
    Moga ada Hikmah disebalik apa y dia lalui~
    Amin.

    ReplyDelete
  3. waaa..
    akak..cam nk nanges je ifa bc cite nih..
    seyes..sian sgt2 kat H tuh...
    mcm mn la die nk mnghadapi dugaan demi dugaan...
    harap2 die tabah...
    btl kata akak..
    blm tntu org yg bsama kite skg akn kekal bsama kite utk ms akn dtg...
    jd..kite perlu btl2 yakin & cube uji keikhlasan ht die..
    huhu..
    overall..ifa sgt sedey...
    mcm nk jmpa je H tuh...
    smpikan salam pd die yek kak..

    ReplyDelete
  4. thanks wizza,asna dan ifa~

    H sangat Kuat untuk pengetahuan you ols...
    erm sangat tabah..

    insyaAllah ifa akan akak kem salam kat dea... k

    ReplyDelete
  5. Ya Allah sangat sedey akak....nak nanes...huhuhuh nape lah somi die kan...
    cian die....now die duk kat mah mentua die lah ye...cian die....knp tb2 berubah....family husband die pon trut berubah...
    x pe lah...banyak kan bersabar n berdoa...
    doa anak2 yatim sentiasa dimakbulkan InsyaAllah....

    ReplyDelete
  6. kekadang insan yg kita sangka dapat membahagiakan kita...
    rupa2nya terjadi sebalik nya....

    hmmm....skang yanie sedang mengalami masalah itu....sedeh hanya Allah SWT yg maha mengetahui

    ♥Yanie Putrajaya♥
    *********************************

    ReplyDelete
  7. erm.. dearie umi..~
    yup... suami dea yang nak dia duduk situ dan adik2 dia dihantar ke rumah anak-anak yatim..
    erm... H tak ptus2 brdoa..

    dearie yanie~
    tulaa kan.. erm.. natahlah..
    yeker? cik yanie alami?

    ReplyDelete
  8. aduh kakak cite ini sgt2 seday..kesian die..
    harap2 die ok skrang..

    ReplyDelete
  9. awak..sgt sedih crita ni..true story rite?hurm...berdosa besar bagi mereka yg menganiyai anak yatim..moga perbuatan mereka akan dihitung di akhirat kelak...

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)