Saturday, September 5, 2009

mungkinkah..

Assalamualaikum..


hai semua.. saya blogging dirumah hari ini.. tetibe terfikir bagaimanakah kehidupan saya bersama rafiqy selepas kami berkahwin nanti.. macam-macam yang saya fikirkan.. terutama diri saya ni adakah telah bersedia untuk menjadi seorang isteri yang baik kepada si suami... saya juga tak dapat bayangkan kehidupan selepas berkahwin.. ramai kawan-kawan mengatakan kehidupan itu sangat bahagia... punye suami anak dan keluarga baru (keluarga mertua)..


Bukan saat bertunang ini tidak bahagia, tapi kami diuji dengan pelbagai bentuk ujian perasaan, godaan syaitan dan macam-macam lagi... banyak faktor yang membuatkan emosi saya terganggu dan saya mula memikirkan yang saya bakal gagal menjadi isteri yang baik kepada suami.. tapi tunang saya sentiasa yakin dan sabar dengan setiap ape yang saya lakukan.. kadang-kadang saya putus asa saya sedih dengan kata-kata orang.. saya bertuah punye rafiqy.. itu juga kata orang..mungkin rafiqy yang tidak bertuah punye saya..erm rafiqy selalunye tidak suke berpura-pura jika dia tidak suke sesuatu dia akan cuba bagitahu saya... kalau cara saya bercakap kasar pada dia, perangai saya tidak enak dimatanya dan pakaian saya tidak sesuai yaitu bakal menambah dosa, dia dengan lembut menegur saya..dan saya yakin rafiqy bakal menjadi suami yang baik dan prihatin kepada saya.. erm.. satu lagi saya selalu fikirkan penerimaan keluarga Rafiqy terhadap saya.. saya ni diterima ke..? erm.. saya selalu mengharapkan sesuatu.. saya mahu diterima dan disayangi.. Rafiqy 3 beradik, dia ade kakak dan seorang adik perempuan.. pada mulanya susah pada saya untuk mengambil hati mereka berdua.. saya mulanya rapat dengan adik rafiqy.. dia baik dengan saya manakala kakak rafiqy pula agak pendiam dan kami mula baik masa kami pergi kursus kawen same-sama.. keluarga rafiqy sangat berbeza dengan keluarga saya.. sangat berbeza.. namun bukanlah masalahnya..erm.. biarlah saya pendamkan saje... sebab saya sayangkan rafiqy saya perlu menerima keluarganya..


Rafiqy selalu cakap ngan saya yang perempuan paling mudah masuk Syurga.. taat pada Allah, suami dan ibu bapa.. dan saya perlu yakin dengan tujuan sebenar saya berkahwin... dan adakah saya telah bersedia...dulu masa saya decide nak bertunang dengan rafiqy sebab nye keluarga saya yang mahukan.. ini kerana adik saya telah bertunang dan bakal berkahwin.. saya bagitahu korang semua ye.. bertunang ini sebenarnye ape maknenye..? sekadar ikatan...? saya jelas tapi entah saya masih tidak faham sepenuhnye..[sekarang mmg tengah blur gileee] bile dah bertunang rupenya banyak bende yang saya belajar.. ikatan pertunangan kami pun setahun setengah..


saya lebih mengenali rafiqy dan cuba memahamii dia yang sebenarnye.. memang kadang-kdang dia tak seperti yang saya harapkan tapi saya cuba juga.. susah pada mulanya nak saya percaye yang kami bakal berkahwinn.. arghhh!! mungkinkah kehidupan saya bakal berubah selepas ni..? saya kena jaga hati suami kalau tidak saya berdosa, kena jaga hati mertua.. dan ibu ayah saya? ermm mungkin saya bakal jauh dari mereka.. saya tak biase ye.. saya terlalu rapat dengan keluarga saya..dan mungkin saya tak boleh keluar jalan-jalan dengan kawan-kawan dah.. erm..
saya dah bersedia ke..? Ibu selalu pesan kat saya.. kalau kita nak jadi isteri yang baik tak boleh pentingkan diri.. kena lembut hati dan jangan degil.. banyak bersabar dan kalau boleh tahan perasaan tahan.. jangan tunjuk perasaan marah ke tak puas hati ke depan suami.. kena berdikari dan jangan susahkan suami.. erm.. saya sedih..betul saya sedih.. dan saya takut.. saya takut saya kena pendamkan perasaan dan saya tidak bahagia..saya bukannye wanita yang kuat dan tabah seperti ibu saya.. saya lurus..saya takut nanti kalau saya silap semuanya akan marahkan saya.. terutamanya rafiqy.. dan saya tak mahu gagal..saya perlu menjadi wanita yang berfikiran positif... tidak syak wasangka.. dan saya perlu selalu motivasikan diri..



Sekarang saya berfikir kenape saya harus sesakkan kepale saya dengan persoalan di atas.. saya perlu yakin akan ketentuan Allah ini.. bagaimana sekalipun masanya hampir tiba dan saya perlu kuatkan diri untuk rafiqy dan juga rumahtangga yang bakal terbina tidak lama lagi...saya yakin segalanye dari Allah dan saya hanya dipinjamkan untuk melakukan yang terbaik dalam ujian hidup dan merase bahagia.. saya bersyukur kerana saya diberi peluang untuk mengumpul bekalan sementara Bumi ini masih bernyawa..saya serahkan kepada Allah dan saya akan berusaha yang terbaik.. doakan saya yee... dan kami bakal diijabkabulkan pada 25 Disember 2009..semoga Allah permudahkan urusan kami.. aminnn..


18 comments:

  1. semoga dipermudahkan urusan kamu kak!

    jangan lupa jemput Zara~

    =)

    ReplyDelete
  2. saya mendoakan semua yang terbaik untuk awak..=)
    tak tau dh brape kali saya ckp kan..tp mmg tiap x bace tntng awak ng tunang,mcm kisah saya jugakk..=)

    ReplyDelete
  3. semoga semua berjalan seperti yg dirancangkan ya:)

    happy for u:)
    may happiness always with u n him:D

    ReplyDelete
  4. selamat menempuh kehidupan baru ye kak ye...smoga semuanya selamat..amin...

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah
    bile kamu berfikir tentang ini sayang maknanya kamu telah bersedia untuk ke alam rumahtangga...:)

    kerna kite berfikir demi kebaikkan kedua belah keluarga tanpa mengira tentang diri kite sendiri kan dear...;)

    serius pada saya BERKAHWIN DAN PUNYER SUAMI ADALAH TIKET KE SYURGA...:)andai kata perkahwinan kite tu di dlm syariatnya kan...

    kamu berdua bertuah kerana memiliki masing-masing..:)

    semoga bahagia sayang...
    saya doakan buat kamu...:)

    ReplyDelete
  6. dugaan semua tu

    tp jangan fikir sangat sampai susah hati

    ReplyDelete
  7. Tahniah beb ko bakal ke fasa baru dlm hidup.. =)

    ReplyDelete
  8. Tahniah beb ko bakal ke fasa baru dlm hidup.. =)

    ReplyDelete
  9. aduhai...indahnya kalau abang rafiqy baca entry sis nih...sure dia melt... =D

    nuar doakan yg terbaik untuk sis =) amin

    ReplyDelete
  10. pia doakan Allah mempermudahkan urusan mu Atiqah,Amin...

    InsyAllah Atiqah akan dpt menyesuaikan diri utk mengalas tanngungjwb sebagai seorg sendiri.

    Ya qah harus berfikiran positif ya,mcm yg pernah pia ckp dulu.perkahwinan dtg bersama tanggungjwb.

    ReplyDelete
  11. yup.semoga segalanya dipermudahkan..doa sy plak

    ReplyDelete
  12. bagus dan tahniah krn sudah mula memikirkan peranan sbg isteri..boleh ke jd isteri yang baik? mmg persoalan yg sgt berat.

    saya sampai kini masih cuba walaupun kedegilan, egois, degil masih bermaharajalela dlm diri. kdg2 tkut utk terima hakikat yg masih ada ciri2 itu tapi tak salah jika berusaha utk berubahkan...?

    ReplyDelete
  13. emmm..selalu la berdia n mintk petunjuk dr allah swt
    insyallh semua nyera kn berjln lancar
    tuhan takkan uji umat dia
    dengan ujian yang umat dia x mampu hadapi

    ReplyDelete
  14. hye atiqah..
    InsyaAllah,akn baik2 je k..n pk +ve..sume 2 akn d permudahkan jika ade kesefahaman antra kamu..nway,slamt berbahagia k.

    ReplyDelete
  15. ermm...
    org pon ader terpikir aper yang kak tiqah cakap tu...
    samerlaaaa...
    risau jerk memikirkan mase depan kite dengan Si Dia..
    hoPe kite dapat menempuh semua dugaan tu dan kekal ke ahkir hayat...
    aMin.....

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)