Monday, September 7, 2009

kumpul harta

hari ini takde buat ape kat pejabat... tunggu kol 4.30 nak balik dan rafiqy cakap nak ajak ke bazar ramadhan di shah alam.. excited pulak tetibe terbayang-bayang betape mewahnye makanan kat sane... otak mula memikirkan sesuatu dari nikmat bulan pose sebenar ni.. sebelum niat ramadhan lari baik laa saya muhasabah diri...




kadang-kadang dalam kita puas mencari sesuatu dalam dunia ni.. yang manenye kita nak pakai cantik-cantik, nak beli baju nak beli kasut laa.. atau juga kita sedang gigih menyimpan nak beli sesuatu.. nak beli kereta ke contohnye..macam-macam kan.. dah la pun dunia kita sekarang sediakan pelbagai bentuk dari keperluan asas kita sekaligus kita punya kehendak yang besar..bukan sahaje pilihan dari dalam negara barangan luar negara pun dah banyak dibawa masuk dalam negara kita ni lagilah kita bebas membeli.. yerla macam saya mula plan nak beli rumah.. dalam sibuk saya mencari dan merancang ni kadang-kadang saya lupa ape sebenarnye harta yang kekal untuk saya.. saya lupa dunia ini hanya sementara.. bile saya sibuk menghabiskan duit saya lupa sebenarnye duit itu adalah lebih selamat kalau saya belanjekan ke jalan yang diredhai Allah.. tapi tidak saya tidak langsung berfikir itu semua semasa saya menghabiskan duit sewenangnye.. ibu saya selalu pesan.. kalau nak beli sesuatu yang mahal fikirlah banyak kali.. kalau dah selalu beli itu tak bagus nanti jadi terbiasa dan kehendak kita makin menjadi-menjadi untuk mendapatkan sesuatu..tapi kalau kita jarang membeli sesuatu yang berharga buat diri sendiri kita akan jadi lebih bersyukur dan tidak tamak... erm.. saya akui nasihat ibu tu kadang-kadang saya lupe.. bak kata masuk telinga kanan keluar telinga kiri.. betul la kan nafsu kita ni kadang-kadang kalau tak diawasi alamatnye jadi mainan syaitan la kan..bile dah habis duit mula lah menyesal nampak sangat la duit itu digunakan ke jalan yang sia-sia... saya akui saya mengalami itu.. dan kesedaran sedikit sebanyak membantu saya untuk lebih menghargai duit.. dan lebih berfikir sebelum bertindak melulu melabur duit di shopping mall walaupun kat mydin sekalipun.. [sekarang dah kena kurang beli majalah hee~ sebab lepas baca simpan n tak berape memberi kepentingan sebenarnye..]




selasa lepas saya hadiri satu kursus motivasi diri.. nasib baik la saya tak setkan niat yang tak baik sebelum masuk kursus tu lagi.. jadi alhamdulillah ade sedikit ilmu yang dapat saya simpan dalam hati..macam tajuk saya di atas.. pasal harta.. ramai manusia gigih menyimpan harta untuk kesenangan didunia.. itu tidaklah salah ye.. bak kata pun bekerja seolah-olah hidup selamenye kan.. tapi maknenye kat sini dalam kesibukan mengumpul harta jangan la lupa untuk mengumpul harta buat bekalan di akhirat sane.. alam hakiki.. contohnye sedekah.. sedekahkan sedikit dari harta kita untuk dimanfaatkan oleh manusia yang tidak punye kemampuan seperti kita.. jika kita ikhlas hanya untuk mendapat redhaNYA.. insyaAllah.. kita akan mendapat keberkatan.. tak susahkan..? sangat senang.. jadi marilah kita mengambil peluang ini sementara hidup masih ade.. sebenarnye banyak lagi yang saya dapat dari kursus tu.. mungkin lain kali saya akan cuba kongsikan kepada korang semua ye.. dan korang pulak sudi-sudilah berkongsi semuanye dengan saya,., saya mungkin tidak blogging sepanjang masa tapi selagi kita kawan saya bersedia untuk anda 24 jam sehari 365 hari setahun ye.. ikhlas!!


11 comments:

  1. insaf2...sy slalu je risau pasal duit nih..da ada tak tau g mana duit tuh..lesap cmtu je..sape toyol tu ek?diri sendiri..huhu

    ReplyDelete
  2. Terima kasih sis..
    dgn n3 sis yg ini sedarkan asna untuk lebih berjimat cermat + igat dunia kekal hakiki..

    Thank you so much!
    =)

    ReplyDelete
  3. semoga kite dpt semua kumpul harta utk bekalan akhirat kelak.Amin~

    sgt2 bgs entry ini qah,thanks.
    Salam Nuzul Al-Quran

    ReplyDelete
  4. hehhee
    kite pon nak kumpul harta gak tp yg berguna untuk di bawa ke alam sana...

    cukuplaa bersederhana di sini...

    ReplyDelete
  5. oh. i hope i can manage my money perfectly. huhu. memang kadang2 kita terlupa bila asyik berbelanja

    ReplyDelete
  6. hehe...kite pun slalu terlebih berbelanje..pantang g sopping rase nk kaut sume baju.haha

    ReplyDelete
  7. terima kasih kak tiqah...
    entry yang sangat bagus..
    moga kita dapat memotivasikan diri kite sekaligus kawan2 di sekeliling kita.........
    semoga kita berada dalam Nur-NYa..

    ReplyDelete
  8. n3 yg memberi keinsafan...

    thanks dear.....

    ReplyDelete
  9. salam kenal...nice blog, ade masa sila la berkunjung ke sini....

    http://well-done.fotopages.com/

    ReplyDelete
  10. dearie violetless, asna,cik selamah, Pia, meiz sha, nadia yuna,nona, mia, yanie.. thanks sangat korang sudi baca entry yang panjang berjelaa.. dan ade yang dalam simpan perkongsian ni dalam hati.. thanks sangat!! love u all!!

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)