Wednesday, July 1, 2009

~Adakah anda seorang yang boleh ditegur?~

Setiap orang ada cara tersendiri,
cara berpakaian, cara bercakap dan lain-lain...
biasa lah bukan semua orang suka dengan cara kita kan..?
[ada mulut cakap, ada telinga dengar dan ada mata pandang]
kadang-kadang mungkin kita sendiri tak sedar kadangkala cara pembawakan diri kita tidak disenangi oleh pihak yang lain....



tajuk ni begitu subjektif ye kawan-kawan.. sengaja saya menulis tentang ini... sebab perkara ini selalu juga terjadi pada saya dan mungkin pada anda juga... kadang-kadang orang menegur cara saya berpakaian, cara saya berkomunikasi.. selalunya orang yang menegur ini adalah orang yang lebih tua dari kita... tapi jangan klasifikasikan golongan yang layak beri teguran pada kita ye.. bila adik kita tegur kalau itu betul, kita boleh ambil teguran itu...



pada saya tengok cara dia beri teguran, kalau nampak ikhlas saya sangat menerimanya.. saya boleh terima teguran... tegur la saya...sama ada baik atau buruk dan betul tepat untuk saya.. saya menerimanya...kalau saya rase teguran itu betul dan saya sedaya upaya akan berubah mengikut kemampuan diri.. betul, saya sangat mementingkan pandangan masyarakat terhadap diri saya.. bukan ape cuma tak mahu mereka tidak selesa atau menyimpan sesuatu..



dan kalau teguran nya itu tidak ikhlas atau berbaur cemburu.. saya anggap teguran itu bukanlah satu teguran yang baik untuk diri saya.. mereka tidak dapat jadi seperti saya dan mereka menegur cara saya.. biasa lah manusia.. saya memahami golongan seperti ini...



berbalik pada tajuk... 'adakah anda seorang yang boleh ditegur?' itu kena tanye diri sendiri laah.. ada orang pantang ditegur ye kawan-kawan.. kategori pantang ditegur ni saya menganggap mereka terlalu yakin akan kebolehan diri..
atau tidak menerimanya kerana mereka menganggap mereka tahu ape yang mereka buat... itu betul, kadang-kadang bila kita tahu akan kebenaran siapa diri kita atau kebolehan diri kita, iaitu sangat pasti apa yang kita lakukan.. kita takkan benarkan sesiapa pun mengkritik diri kita...



terpulang, pada saya setiap manusia punya cara dan kelakuan tersendiri,
teguran boleh dibuat untuk kebaikan bersama bukan kebaikan diri sendiri sahaja
[cemburu,hasad dengki dsb]


terima lah teguran selagi kita merasakan diri kita masih tidak sempurna dan layak untuk ditegur.. jangan sekat pemikiran kita dari menerima sebagai kritikan... kadangkala sesuatu kritikan itu berguna dan membina jati diri...



tapikan bukan semua orang berani menegur, macam saya lah saya memandang seseorang itu bukan dari cara dia berpakaian, cara dia kerja atau cara dia bercakap... tapi dari cara dia membawa diri dia, cara dia melayan dan hati dia... kadang-kadang juga cara memandang, cara dia pandang kita bila dia sedang bercakap dengan kita...
[dari mata turun ke hati]
jangan memandang luaran sahaja kadang-kadang dari luaran nampak jahat tapi punya hati yang sangat baik.. biarlah jadi diri sendiri dari berlakon baik depan orang... setiap manusia ade jahat dan baiknya...sejahat-jahat manusia pun ada baiknya... yakinlah dengan Allah.. Allah tahu hati kita dan terlihat kebaikan kita dari mata dan riak muka.. bila hati ikhlas orang tahu kita ikhlas tak perlu menunjuk-nunjuk... dan begitulah sebaliknya..



-Jagalah hubungan sesama manusia ye-


yakin pada diri, bahawa anda adalah yang terbaik...




lots of love <3
atiqahadnan~~
:cinonet_24:

12 comments:

  1. Salam.

    Entry yang bagus.
    Sebenarnya x kisah kalau mahu bertegur itu dan ini.
    Teguran yang baik mendorong kita pada masa hadapan.
    Teguran juga ada adab2nya.

    hehehehe

    ReplyDelete
  2. Pia ni sensitif orgnya,tp pia dh berubah menjadi seorg yg lebih terbuka dan berani terima teguran.Cume teguran tu perlu kena caranya.Good entry dear :)

    ReplyDelete
  3. dearie fariza~
    betul tu dear..
    biar kena dengan cara orang pun suke kan..

    dearie pia~
    waa yeker? saya pun sensitif juga.. hee~
    yaa thanks dear..

    ReplyDelete
  4. kalau nak tegur boleh..mesti ada caranya..=)

    betul kan syg?

    ReplyDelete
  5. suke entry ni.bukak mata dan bukak minda semua.nak tegur ada adabnya. dah tegur dgn elok, terpulang la pada yang menerimanya samada mau berubah atau terus sebaliknya...kita tunaikan tanggungjawab setakat yg kita mampu selebihnya terserah pada dirinya dan yang Esa. tepuk dada tanya selera.jaga perhubungan sesama manusia dan allah.

    ReplyDelete
  6. betul tu akak..
    setiap teguran org len pd kite menandakan org tuh prihatin kat kite kan kan...

    ReplyDelete
  7. haaaaa betul apa yang ummi cakapppppp!! saya suka statement anda :)

    dari min si mumu munky face

    ReplyDelete
  8. dearie zara~
    betul sayang.. hee~

    dearie ynadona~
    thanks darl.. betul tu..lain orang lain cara kan..

    dearie cerry berry~
    betul tu.. susah tau nak nak beri teguran ni,, hee~

    dearie min~
    hee~ ummi mestilah jadi contoh yang baik untuk anak ummi.. nanti belanje ummi aiskrim tahuuu?hee~

    ReplyDelete
  9. Asna cuke di tegur dgn cara puji2 dlu baru kutuk yg busuk2 hahaha =)

    ReplyDelete
  10. saya mengaku, saya seorang yg tak boleh ditegur..heeeee terukkan!

    ReplyDelete
  11. yer..betul2...hehehe..tak slh rasenye menerima teguran yg baik kan

    ReplyDelete
  12. dearie asna~
    betul-betul-betul hehe biar kena cara...

    dearie farah~
    huhu.. takpe lain orang lain cara kan sayang..
    kite kena hormat tuuu..

    dearie naniey~
    yerp dear... kalau tak tegur kite takkan tahu aoe kurangnye kita...

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)