Thursday, October 1, 2009

Orang melayu malas..?







Assalamualaikum semua..




saya pernah berbual dengan seorang lelaki berbangsa Cina.. saje berborak biase mengenai dunia sekarang.. lelaki tu bijak menguruskan team business MLM nye.. dia memang hebat.. kerja siang malam mencari pelanggan dan memang hasilnye nampak hebat.. saya bertanya memandangkan teamnye semua dari bangsa melayu [downline] dan dia saje yang berbangsa cina.. saya tanya dia macamner dia boleh kenal dengan 'downline' dia tu..dia pun ceritalah kan.. yang downline dia tu kuat kerja siang malam.. lepas tu yang seorang perempuan melayu tu senang berkomunikasi easy going dan macam-macam laa kan..





lepas tu dia try nak ajak saya join his business then ajak tunang saya sekali.. saya cakap laa saya takde modal dan saya tak pandai bersosial.. lepas tu korang tau.. mulaa laa dia nak mengutuk saya..banyak juga yang kami debatkan..dia cakap saya ni kolot laa, terlalu bergantung pada lelaki laa.. tak pandai bersosial laa.. tak fikir masa depan laa.. macam-macam ok dia blame saya.. tapi saya cool je saya bukan diam dan saya menjawab.. saya cakap skarang masa dah pendek.. kerja macam diorang ni kejar masa dan banyak masa terbuang dengan melepak tarik pelanggan.. sampai berembun la kan.. saya cakap itu bukan saya.. saya tak yakin yang saya boleh bahagikan masa untuk join business tu..saya kerja makan gaji dan saya Islam saya perlu siapkan diri saya untuk di akhirat sane.. dan satu lagi saya perempuan dan ade batas-batas pergaulan bukan boleh sesuka hati bergaul.. then dia terdiam..





lepas tu dia sambung.. dia cakap saya takde cita-cita besar nak pakai kete besar laa bagi orang tengok mude-mude lagi dah pakai kete besar [bangga la konon].. saya tanye dia balik.. " u boleh jamin tak sampai bile u boleh bertahan hidup atas dunia ni?" dia cakap tentulah tak boleh semua pun akan mati maaa.. huh!? tau pun.. saya cakaplah saya tak perlu harta yang banyak kesenangan untuk rase bahagia.. saya taknak riak.. tapi itu bukan bermakne saya bukan bercita-cita besar.. saya ade cita-cita saya sendiri.. dan agaknye kalau saya cerite dengan dia betape hebatnye cita-cita saya dan perancangannye pasti dia juga akan terpegun..





" berkerjalah seolah-olah untuk hidup selama-lamanya dan beribadatlah seolah-olah kita akan mati esok"




tapi ade antara yang dia cakap saya ingat sampai sekarang.. dia cakap melayu tak berani nak ambil risiko.. malas dan hanya tunggu hasil saja datang tanpe usaha.. saya senyum dan dalam hati saya betul tapi bukan semua.. kita percaya kan melayu punye mentaliti yang berbeza dengan bangsa lain.. kalau saya nak huraikan sangat banyak.. korang pernahke terkena sembur dengan sesape dari bangsa lain..? actually sebenarnye kita semua ni kadang-kadang nak tefikir untuk kerja keras pun atas desakan hidup juga kan..kalau dah senang dah selesa dengan hidup sekarang takdelah kita terfikir nak kerja keras untuk masa depan.. setakat bersederhana saje.. lelaki cina tu orang susah jadi semangat untuk merubah hidup dia tinggi.. saya kagum juga dengan dia.. jadi-jadi same-same lah kita mencari erti hidup kita sendiri ye.. entry ini sekadar perkongsian saya dengan anda semua~~~ btw thanks for reading yaa!!





12 comments:

  1. aduhai...

    ada part yg ku setuju...

    ada part yg mahu buat bantahan~

    ReplyDelete
  2. erk.. giler punye org.

    dia tue mcm dh terdesak jer nk tarik org join dia. dah org kata xnk tue.. xfhm2 jugak. Gilo po..

    *msti nk nk tarik sis n tung sbb dia nk ada org bwh dia so dia ley kaya cepat~

    ReplyDelete
  3. betul tuh kak tiqah..
    sokong!sokong!
    suketi je ckp kite mls kn..

    ReplyDelete
  4. sy suka ape yang u jawab kt cina tu..
    hidup bkn semata2 nk cari duit..ada byk lagi benda yang lg penting..contohnya famili..kalu dh sibuk ke sana ke mari buat MLM, bila masanya nak luangkan dgn famili?

    nnti duit ada, tapi famili ilang..br padan muka..huhu..

    ReplyDelete
  5. ade yg stuju ade yg x..

    bkn sume mlayu malas kn?

    ramai ape yg bjaye?

    xstuju yg die ckp pom byk bgntung ngan laki dan x becite2 besar..

    cube tgk pengusaha kosmetik yg kaya raye tuh..mcm sendayu tgi. dan len2..

    bejaye aper..

    *huhuhu..sdikit emo bler dperkecilkn bgse len




    ^SyASyA^

    ReplyDelete
  6. stp org punya impian msg2..btollah...x smstinya kita x bercita2 jd kaya..kita x bercita2 bsr...

    cita2 bkn smstinya utk kaya..tp yg pnting ia boleh mmbuatkan kite berjaya..berjaya pula ada bermacm2 jenis berjaya...

    jd..pedulikan org tu...maaf jika saya kata..dia yg berfikiran sempit.. hehe

    ReplyDelete
  7. mungkin kerana nila stitik rosak susu sebelanga.

    die tuduh melayu mcm tu disebabkan segelintir melayu tu sndri yang mmbuatkan melayu dipandang mcmtu..

    tp die kenela igt,bukans semua melayu tu malas n bukan semua cina tu rajin..

    bg saya,saya nk kehidupan saya nnti tidak terlalu kaya.
    cukupla untuk saya suami dan anak2 senang..dan duit sopping sntiase ade(hehe.ni xleh tinggal)

    ReplyDelete
  8. hheheheh
    masing2 punye pendapat sendiri kan wak..:)

    yg btol kite ikot
    yg salah kite jgn buat sama...;p

    ReplyDelete
  9. tolak cerita MLM tuh dan asingkan dgn apa yg jadi pokok utama entry...bermanfaat ok...2 2 kaum boleh pelajari kelebihan kaum masing2 =D

    ReplyDelete
  10. ramai juge melayu berjaya dlm MLM..
    terpulang pd diri masing2.saba jer la ,bangsa melayu selalu dikutuk

    ReplyDelete
  11. masa keje kat training mmc tu aku pernah kene ngan org singapore "Macam ni ke company international handle kerja?!" dan aku tau mmg bukan silap aku. silap org len aku yg kene heheh

    ReplyDelete
  12. MLM??? perkataan yg plg qis anti MLM kje 2 mmg masyuk tp watpe hambakan diri pd wet sgt kn...biarlah bersederhana dlm sgla hal suke pe akk jawab!

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)