Monday, October 19, 2009

Budak Sekolah






Zaman persekolahan adalah zaman yang paling mencabar pada saya.. melalui zaman tu kita belajar banyak perkara yang baik mahupun yang buruk.. mula berkawan dengan sesiapa saja.. mula membina jati diri sebenar.. dan mula membina prinsip dan keyakinan diri..mula membuat penilaian perkara baik dan buruk melalui pengajaran dan pemerhatiann.. dari persekolahan juga kita banyak belajar hal kehidupan disamping berada dirumah.. bermakna antara usia 5 ke 18 tahun adalah proses membentuk diri kita sendiri..





dulu ibu dan ayah saya begitu mengambilberat dengan siapa saya berkawan.. mungkin ibu dan ayah saya bimbang jika saya berkawan dengan orang yang salah dan membawa unsur tidak baik pada saya.. saya akui zaman sekolah saya juga seperti kanak-kanak dan remaja lain banyak pengaruh yang saya dapat.. masa zaman sekolah rendah saya boleh dikatakan budak nakal.. suke kawan ngan budak lelaki menganas di sekolah dan selalu la buli budak perempuan yang lain.. nama je pakai skirt dan baju kurung tapi saya ganas dan nakal.. saya juga bukan macam budak perempuan yang lain pergi sekolah nak pakai kemas-kemas kasut sekolah hari-hari kapur.. uuii saya tidak.. baju sekolah dah jadi kain lap tangan dah.. huhu~ penat je ibu saya bekalkan hand towel untuk saya tapi saya simpan je dalam beg sekolah.. bile ibu check saya kena rotan sebab tak gune ibu marah saya sebab saya ni pengotor dan degil susah nak ajar.. hee~ selekeh yang amat laa cikgu sekolah pun suke tegur saya juga..ape nak buat kan..? saya pun tak pasti kenape saya nakal sangat dan selalu kena rotan dengan ayah dan ibu saya..





lepas masuk zaman sekolah menengah saya dah berubah karektor.. saya jadi pendiam.. [mungkin sebab didikan ayah saya kot] saya jadi sangat innocent punye budak.. pemalu dengan budak lelaki..dan balik mesti dengan ayah dan masa saya nak daftar tingkatan satu ibu saya terpaksa temankan saya satu hari sebab saya tak biase lagi.. saya tak tau ape yang mendorong saya berubah... saya jadi penakut yang amat.. mungkin sebab saya dah diajar sekolah menengah ni lain tak same sekolah rendah.. bukan semua budak baik.. so ape-ape pun semua nak kena ade ayah n ibu.. lama-lama baru boleh balik naik bus..berdikari sendiri.. then kat sekolah saya brkawan dengan budak perempuan yang same baik dengan saya.. hee~ alhamdulillah laa saya jadi baik juga.. bukan ape sebab takutkan rotan buluh ayah saya tu.. sekali dia libas fuuuhhhh tak yah describelaa ea rasenye caner… sebab tu nak buat ape-ape fikirkan parents dulu takut wooo…





Huh tulah mukadimah nye.. baru mukadimah ok.. panjang tak panjang? Baca je laa kalau nak baca ok.. kalau taknak simpan je dulu malam nanti ke esok bagi ke korang sambung la baca eak.. baiklah saya teruskan ye..





Betul ke budak sekolah zaman 2009 ni semuanya berani belaka.. maksud saya berani mencuba sesuatu yang luar biasa.. sampaikan kita yang dah besar ni pun takut mendengarnya..? remaja kena rogol ikut teman lelaki baru laa, remaja hisap dadah dan gam la.. remaja lari dari rumah laa.. remaja kaki pukul laa.. hiiisshh teruk laa.. yang lagi teruk budak sekolah rendah pun ade yang dah teruk tengok video lucah laa.. hai.. takut saya mengenangkan diorang ni k.. yang paling teruknye budak perempuan pun ade malah saya tengok lebih teruk dari budak lelaki… alahai entahlah.. ape silapnya...





Dulu masa saya kerja di jalan semarak saya selalu balik naik bas untuk balik rumah.. masa dalam bus tu mesti penuh dengan budak sekolah.. ade cina, India dan melayu.. masa diorang naik bus terus jadi bising dengan suare diorang k… maki hamun laa semua.. sangat advance ok bahasa diorang..sampai kan azan berkumandang pun mereka teruskan juga bercakap.. erm.. ape nak jadi? saya sekadar melihat dan mendengar.. alangkah sedihnya kehidupan mereka kan…? Tidak dibimbing atau pun mereka sendiri cipta kehidupan mereka seperti itu… sempat juga saya curi dengar perbualan mereka.. ada yang bercinta dengan suami orang laa.. tunang orang laa.. budak sekolah menengah lagi ni dah pandai bercinta dengan lelaki dewasa.. waa..!! hebat!!! Berani sungguh!! Tak takut ke diorang..? Ni ade juga yang bergurau senda dalam bus sambil tak hiraukan passenger yang lain.. diorang buat bus tu macam diorang punye.. saya geleng kepale je melihatnye… suare diorang dah lah kuat.. lepas tu budak perempuan dan lelaki macam takde ape.. bertepuk tampar laa bagai.. biase kot pada mereka.. tapi pada saya sangat pelik.. zaman saya dulu tidak begitu.. segan sangat dengan budak lelaki dengan mereka asyik tunduk kan kepale..erm.. gaya mereka bercakap fuuhh hebat.. bangga diri sungguh diorang ni.. bangga ade skandal.. bangga mak bapa tak amek kisah.. bangga diangkut mat rempit atau lelaki berkereta besar.. semua mereka layan…





Mane sifat malu? Mane semua batasan pergaulan? Yang paling penting ape yang buat diorang jadi macam nie..? ape yang mereka makan? Ape yang mereka terima didikan yang macamane..?

Mereka semua ni diajar atau tidak adab dan bahasa yang baik.. saya sedih terase seperti nak menangis mengenangkan nasib mereka… maruah atau tidak bermaruah seperti dah takde kepentingannya pada mereka.. mereka terlalu leka dan lalai dibuai arus kemodenan dunia.. siapa yang akan tanggung dosa mereka ni? Sebab mereka masih kanak-kanak dan dan remaja yang baru nak kenal dunia..sepatutnye mereka terima didikan seawalnya.. ini tidak budak darjah 3 pun di ajar naik LRT naik bus.. erm.. mereka belajar banyak dari persekitaran luar mereka.. saya seperti mahu bercakap dengan mereka tapi apakan daya saya diherdik dan dimaki.. jadi sebelum perasaan sedih saya lebih menjadi-jadi lebih baik saya diamkan diri.. dan lepas tu nekad tak mahu tengok semua ni… saya rela naik teksi dari opis ke rumah walaupun terpaksa bayar rm 13 sehari.. tak sanggup rasenya saya memandang mereka tanpa dapat melakukan sesuatu untuk kebaikan mereka.. erm.. alangkah bahagianya kalau saya mampu dan diberi peluang? Siape mahu bersama saya?





sekarang saya cuba bimbing adik-adik saya sebab ibu ayah saya macam dah tak kuat nak bantai diorang semua.. jadi saya harus cuba bantu mereka.. tapi kadang-kadang kesabaran saya hilang sebab diorang degil sangat.. susah betul nak dilentur.. erm.. saya takut adik-adik saya juga hilang jati diri juga tidak menjadi kebanggaan keluarga... saya harap Allah sentiasa berada disamping mereka.. amin...~~





7 comments:

  1. huaaa pnjg yea dia mbebel.. terbyg asna klu akak bercerita ttg nie smlm hehe.. msti syokk jer dgr kan hehe sore akak cumil~ lembut jer.. xmcm asna.. sore kartun haha

    ReplyDelete
  2. zaman dah terlalu banyak berubah, lagi maju negara kita lagi maju ke depan lah perangai pelik2 orang2 muda la ni...

    usaha bermula dari keluarga dan persekitaran sejak kecil...kalau bercampur dgn kwn2 yg hazab, susah lah mahu train bdk2 camni...

    ReplyDelete
  3. tak tau lah nape budak2 skrg camtu.mudah terpengaruh.besar kepala.
    mungkin sbb dulu2 mereka takut ngan cikgu.skrg,cikgu pula takut ngn mereka.so,camne nk mendidik anak2 skrg??

    harap2 zaman anak2 kita nanti tak macam tu lah
    amin...
    :)

    ReplyDelete
  4. huwaaaaaaaa akk sorang ni kompem tgh free 2 yg pjg aje mengarang :)

    ReplyDelete
  5. ermm..
    nasib adik mia ader dua org jer..
    dorang ok..naseb tak campor budak2 camtu..
    yg sorang ulat buku-pompuan..
    yg sorang lagi bleh thn la-lelaki..
    akak nie bleh jadi penceramah motivasi nieh..ehe..syabas2...
    moga adik2 kita dilindungi dari aura2 jahat tu..amin..

    ReplyDelete
  6. atiqah syg,saya bkn la akak yg baikk huhu.Alhamdulillah mereka dpt menerima saya seadanya.Atiqah,umi saya bekerja semasa kami kecil.Kami terpaksa belajar berdikari seawal darjah satu,naik kenderaan awam pergi sekolah sendiri.Alhamdulillah kami x terjebak dgn unsur2 negatif.nak kate kami ni baiik sgt xkot,nakal cikit hihi

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)