Monday, October 5, 2009

Yakin diri itu paling bagus...

language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}

“ eei, cantiknye dia.. kulit putih, muka cantik bersih, tinggi, kurus body pun cantik sangat” hai alangkah baiknya kalau aku begitu.. selalunya kita pasti akan berkata begitu kalau ternampak sesuatu yang cantik kan..? dan hati kecil tergerak untuk jadi seperti itu juga.. nak cantik nak kurus… macam-macam… memang bagus kalau kita berkemampuan.. kalau tak mampu.. kita hanya sekadar memandang dan menyimpannya sebagai impian yang tak kesampaian.. atau pun sekadar mimpi di siang hari..[tapi alangkah sedihnya kalau kita tak dapat mencapai sesuatu yang kita impikan betul tak?] Perasaan itu saya anggap sebagai satu kebiasaan.. semua pun dari kita pasti ade perasaan macam tu kan..? saya juga kadang-kadang suka kan sesuatu yang cantik… hati seperti berkeinginan untuk mendapatkannya.. untuk berusaha menjadikan impian jadi kenyataan.. kita berkeinginan nak pakai baju cantik, nak tampil menarik dihadapan orang sekeliling..nak kan perhatian.. mahu diri ni dijadikan idola… kadang-kadang bila kita lihat seseorang itu sempurna lengkap kita juga mahu menjadi seperti dia.. ai.. mesti hati kita terdetik alangkah bahagia kalau itu aku.. hee~ tapi ingat jangan berterusan berperasaan begitu ok.. kita adalah yang terbaik dari yang terbaik...cepat-cepat muhasabah diri ok..!! bersyukur itu lebih baik.. :D






Perasaan iri hati dan cemburu pun kadang-kadang wujud dalam hati kita semua.. Kita jadi iri hati kepada mereka yang punya kelebihan dan kesenangan yang kita tak punya, dan kita juga cemburu kalau kelebihan yang kita ada tak setanding dengan mereka yang lain..saya nak tanya kat korang, apakah perbezaan di antara perasaan iri hati dan cemburu? Ada beza atau tidak..? saya tanya kat adik-adik saya dan diorang jawab takde perbezaan.. tapi saya tak pasti samada mereka menjawab dalam keadaan yang terpaksa atau itu memang jawapan dalam fikiran diorang..[maklumlah bukan semua orang suka bercakap hal serius ni] ok! Pada saya perasaan iri hati dan cemburu berbeza.. iri hati adalah satu perasaan yang wujud kalau kita melihat sesuatu yang bukan milik kita tapi dimiliki oleh orang lain.. contohnya.. kawan kita punya keluarga yang senang tetapi kita tidak jadi itu lah rase iri hati, manakala perasaan cemburu pulak kalau sesuatu yang memang milik kita tetapi diusik/diganggu oleh orang lain.. contohnya kita ada teman lelaki dan bila orang lain cuba menganggu atau teman lelaki kita cuba berkawan dengan pompuan lain dan perasaan yang kita alami adalah cemburu..so konklusinya perasaan iri hati wujud pada sesuatu yang bukan milik kita dan perasaan cemburu wujud pada sesuatu yang kita miliki..nampak x bezanye? atau korang ade pendapat lain? Silakan berkongsi dengan saya.. hee~






Tapi kan sebenarnya setiap dari kita punye kelebihan tersendiri, kita tak perlu jadi orang lain.. kita perlu yakin dengan kelebihan dan kecantikan yang Tuhan kurniakan untuk kita.. kita hanya perlu jadi diri sendiri bila berhadapan dengan orang lain, bukanlah berpura-puraa… oh!! Sila lah jangan jadi hipokrit ok.. tak cool langsung!! Jadilah diri sendri.. biarkan orang lain dengan apa yang mereka miliki.. setiap dari kita kan punye bahagian masing-masing.. kita ada keistimewaan kita sendiri betul? Heheh teringat lagi dulu masa saya muda-muda [sekarang dah tua ok..] memang saya selalu rasa tidak berkeyakinan untuk menjadi diri sendiri.. teruk kan..? saya merasakan seperti semua orang tidak sukakan diri saya yang sebenar.. saya tak bape pandai, berhingus, hitam.. bertahi lalat dibibir lagi.. tapi biasa lah budak-budak kan… malu, lemah.. tapi keluarga banyak membantu.. bagi saya buku dan saya baca so dari sane saya banyak belajar mengenai motivasi diri.. so sekarang saya dah besar dah 25 tahun saya dah tahu apa yang saya patut buat untuk diri saya sendiri.. oklah sebab orang yang rapat dengan saya boleh terima saya.. walaupun kadang-kadang mereka terpaksa menerima kelemahan diri saya.. itupun biasa sebab semuanye ade kelemahan sendiri kan? Yes or not? Yes kan.. jadi kalau kita sedar akan kelemahan diri kita jadi cubalah pelan-pelan berubah ok bukan apa untuk kesenangan diri kita juga dan juga kesenangan orang rapat dengan kita…





Tapi kan kadang-kadang ada juga orang yang rapat dengan kita ni cuba menganggu kesenangan hidup kita dengan cuba mengejek dan mempersoalkan diri kita ermm mesti kita rasa terganggu dan sedih..T_T sedangkan kita berfikir ini lah diri kita, kita cuba jadi diri sendiri tetapi kenapa ada yang cuba menghalang atau menegah apa yang kita lakukan.. mereka sepatutnya menerima kita seadanya.. kita dah cukup selesa dengan apa yang kita ada jadi janganlah cuba minta kita jadi seperti orang lain.. jadi kalau mereka tak senang atau tak suka dengan kita.. cepat-cepat kita jawab.. “sila lah keluar dari hidup saya dan carilah orang yang macamner kamu mahu” heheh whoa.. bestnyee!! lol





Nampaknya penulisan saya kali ni sangatlah panjang ye.. bermakna atau tidak terpulang pada anda semua pembacanya.. saya sekadar menulis bila teringat ingin berkongsi sesuatu dan memotivasikan diri sendiri. Hopefully, ada lah yang sudi beri pendapat dan tegur kalau saya silap..saya menulis apa yang terlintas.. btw sape yang baca ni.. thanks darling.. u’re the best!!! :D



5 comments:

  1. Yup yup yup...
    asna sokong!
    Motivasi diri!~

    ;)

    ReplyDelete
  2. kekadang aku rimas gak org cemburu n iri ati memanjang.. tah ape yg ade lebih kat diri aku ni xth lar... kekadang bl diorg da x th sgt diorg tegur je dpn2.. skrg ni aku x th nk bezakan iri ati n cemburu.. rs mcm sm jek...

    ReplyDelete
  3. waaaa bgus la kak tiqah ni..
    perfect!hehehe

    ReplyDelete
  4. erkk terase pulak,ehehe.tu la kadang2 cemburu juge tgk org yg lebih tinggi,ctk dari kite.tp berpada2 la,jgn sampai mengotorkan jiwa kite ni.fikir +tive,bersyukur dgn ape yg kita ade.pas2 hidup ini indah

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)