Wednesday, December 1, 2010

Bahasa melambangkan bangsa






Assalamualaikum kalian semua..



Wah.. jaga bahasa.. jaga bahasa.. teheheh~



Macam kita tahu bahasa melayu ni indah bahasanye.. tapi ade juga bahasa melayu kasar yang selalu kita gunakan.. kalau orang melaka ni lagilah kasar y'all.. kadang kena tahan telinga..kalau nak bertahan lama kat melaka ni.. orang cakap main tuduh main sedap mulut..[bukan semualaa.. segelintir saje] macam-macam.. ai.. redha jelaa..



kata-kata makian dah jadi macam tabiat daa.. dah basah daa kat lidah kalau cakap bahasa-bahasa kasar.. maki-makian.. kadang bila kita dengar pun hai teruknye laa bahasa dah macam orang bukan melayu daa... banyak perkataan pelik dah sekarang.. dulu masa zaman muda saya ade juga tapi taklah sehebat sekarang.. ada juga dengar adik-adik saya keluarkan perkataan pelik-pelik ni.. beselah kan dorang dah terpengaruh dengan kawan-kawan dan budaya luar.. bila cakap bahasa-bahasa 'cool' ni macam bangga pulak pada diorang..



Agaknye kalau jumpa kawan.. mula-mula salam dulu.. lepas tuh cakap kau ape khabar? buat ape sekarang.. uuuiilah sopan nyee.. tapi member tak boleh terima kot .. skema katanye.. zaman sekarang ade ke orang nak kawan ngan manusia skema, sopan santun gitu? semuanye dah ter'up date' dengan bahasa-bahasa yang entah datang dari mane tuh...kalau ada pun.. alahai bagusnye jadi anak melayu yang masih terapkan nilai melayu dalam jiwa..



Tadi saya blog walking.. saya baca komen.. saya terkejut sambil geleng kepala.. ada orang melayu komen.. dia sebut 'babi laa, menganjeng laa..' entah.. saya pun kadang terlepas juga gitu tapi kita pndang-pandang juga org sekeliling.. janganlah sampai jatuhkan imej melayu depan melayu yang lain.. ini ke bangsa melayu yang tinggi budi pekerti.. hebat dengan nilai melayu..rasa bahagia je dia menulis... bangga ke.. nampak cool sangat ke? errr..



akhir kata, jagalah bahasa anda.. kerna bahasa melambangkan bangsa.. jangan biarkan diri dijajah oleh bangsa asing maksudnye janganlah amalkan sangat budaya luar dan terikut-ikut.. memang lah cool tapi agak-agaklah kita dah besar kita dah bole beza dah kan mana baik mana tak baik.. apalah rasa bila mak ayah kita baca.. diorang mampu geleng je anak aku dah besar..pandai-pandailah bawa diri.. entahlah bukan semua boleh terima.. kadang kita ke fikir sensitiviti orang yang sebangsa dengan kita.. kan?




8 comments:

  1. tak mencarut/gne bhs kasar xblh ke...ish2

    ReplyDelete
  2. mungkin dorang pk kalo guna bahasa kasar camtuh leh tnjukkan eksperesi sebenar kot..tgh marah ke..geram kat sumbody ke..tgh hangin ker..ntah la

    tc tuan rumah ;)

    ReplyDelete
  3. komen juga mencermin kan diri kita...

    hehehe

    ReplyDelete
  4. yo2, wuszup! HAHA. macam hape je.
    budi bahasa budaya kita.

    ReplyDelete
  5. bahasa jiwa bangsa kan..so kenala berbudi bahasa..:)

    ReplyDelete
  6. annoyin gile bile dpt komen bahasa ntah ape3..konon3 cool la tu..adehh...

    ReplyDelete
  7. gua cakap bahasa melayu.tapi gua ni orang mexico.haih

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)