Tuesday, September 8, 2009

Cemburu dan ketakutan

assalamualaikum semua...


tajuk entry saya kali ini agak serius sedikit ye...saya terase ingin kongsikan sesuatu dengan kalian semua.. kawan-kawan saya.. walaupun kita tak pernah jumpe saya yakin kalian lah tempat mencurah isi perut hati saya.. korang je yang boleh bagi pendapat dan setia mendengar saya..




saya dan rafiqy berhubungan hampir 5 tahun gitu.. tunang dah setahun lebih... erm.. korang semua pun dah tahu kan macamner saya kenal dan mula berkawan dengan rafiqy? saya suke dia dan amek contact no dia untuk kawan dengan dia.. dan finally saya pun kawan dengan dia..Dulu, sebelum dia kawan dengan saya dia ade 'someone' yaitu teman istimewa laa kan... dan nak dijadikan cerita rafiqy selalu mengadu dengan saya tentang masalah dia dengan 'teman wanita' dia tu.. dan saya layankan je.. saya kan pakar bab mendengar masalah orang nie.. huhuu.. dan lama kelamaan saya jadi bosan sebab 'teman wanita' rafiqy tu banyak kali mainkan dia.. kawan ngan laki lain laa.. keluar dengan lelaki lain laa.. tapi rafiqy still dengan 'teman wanita' dia tu... aku pelik betul laa kot ye pun setia jangan la sampai kena pijak kepale..sampai la satu saat saya mengamuk.. geram kan rafiqy.. saya cakap janganlah jadi bodoh sebab manusia lain yang tak hargai diri kita.. ape untungnye kalau dia terusan memberi peluang pada 'teman wanita' dia tu padahal 'teman wanita' dia tu hanyalah nak amek kesempatan je ke atas dia..? betul tak kawan-kawan saya geram tahap macam orang bubuh tahi atas kepale laa' sangat menyiiiraaaappp ok..!! mane taknye duit kereta pompuan tu pun rafiqy yang bayarkan.. hisiiiisss.. begitu besar pengorbanan cinta rafiqy kan kawan-kawan.. tapi sayang pengorbanan rafiqy tidak dihargai oleh pompuan tu.. sayang sekali...dan nak dijadikan cerita saya pun terlepas cakap heheh begini laa dialognye " u ni, pompuan yang ade depan mata taknak pandang, tanak bagi peluang yang buat jahat dengan u la u nak setia-setia.. ape kejadahnye? [ayat power zaman tu] jadi kesimpulannye? saya menawarkan diri saya untuk di ambil sebagai 'penganti'.. acecececce cam heroin kan saya..? ahakss.. sangat tidak munasabah...itu je.. lastly rafiqy pun redhalah dengan penantian sia-sia dia tu...




okie.. sepanjang saya berhubungan dengan rafiqy.. jangan kata saya relaxx je cooll je..k.. berat mata memandang berat lagi bahu memikulnye... Rafiqy tu hensem, cute, baik alahai...[saya pun ape kurangnye kan? huhuuu hat tuuiii] kalau saya tak jaga dia betul-betul alamatnye dikebas orang la kan... walaupun dia setia sangat tapi ntah wanita-wanita zaman milennium ni amatlah berani-berani belake ye.. saya takut rafiqy akan pergi meninggalkan saya bersama bekas luka kasih dihati saya yang tiada ubatnye.. huuu~ jadi saya tekad saya mesti lakukan sesuatu.. saya mesti kongkong rafiqy!! saya mesti awaasi pergerakan dia!! saya mesti! mesti!! tapi apakan daya saya dan rafiqy bukanlah malaikat yang tidak punye nafsu..saya pernah menduakan rafiqy arghh!! jahatnye saya... dan bile saya terus terang dengan rafiqy dia relax je.. erm.. saya tahu dia yakin dan percaya yang saya takkan buat lagi macam tu kat dia... tobat makk!! hah ni! dan rafiqy juga pernah berkawan dengan rakan sepejabatnye.. bila saya tanye sape dia cakap kawan opis.. sampaikan satu hari masa tu dalam panggung wayang saya pegang handphone rafiqy then ade message received berbunyi begini "ib, dah sampai rumah dah, awak tido lagi ke.." [bayangkan je ape aku rase] rafiqy bagitahu kat kawan dia tu dia sedang tido? yang ini dengan saya ni berdating dia bagitahu pompuan tu dia tido??!! tanak mengaku ke dah ade saya? erm.. tergamak rafiqy.. dan diia menyesal.. dan puas-puas yakin kah saya tapi oohh tidak!! saya tidak boleh terima ye.. sampailah akhirnya saya mendapatkan nasihat dari adik dan kawan-kawan saya jadi kuat sikit nak terima dan saya juga ade berhubung dengan kawan rafiqy tu baru la saya tahu..rupanye pompuan tu pun minat dengan rafiqy lorr.. curi-curi pandang rafiqy sabar jelaa dan rafiqy tak layan dia pun.. dan rafiqy bagitahu saya yang dia ade rase terganggu dengan kehadiran secret admirer dia tu.. see!!ermm saya bagitahu walaupun rafiqy nak berkawan dengan sesape saya tak kisah tapi saya minta dia bagitahu saya dan jangan sekali-kali cuba untuk tipu saya... ok!! saya akui rafiqy yang saya kenal sangat tidak pandai berbicara.. dia pendiam dan pemalu sangat dengan perempuan ye.. erm.. cuma kelebihan yang Allah kurniakan untuk dia tu membebankan dia.. padahal itu jugalah saya membuatkan saya jatuh cinta pandang pertama dengan rafiqy ahakksss...ok!!




begitulah kisahnye... panjang kan.. walaupun itu semua pedih tapi kami dah rase saat-saat pasangan curang.. begitu sakit dan syukur selepas bertunang tidak ade perkara buruk mcam ni berlaku..bila saya tanye rafiqy kenape semua tu berlaku dia jawab semua nya tanpe sedar dan dia takde maksud nak tipu saya.. macamner sekalipun dia tetap sayangkan saya erm.. tetibe saya teringat masa dia dengan 'bekas teman wanita' dia dulu.. saya tanye sebab saya takut saya yang salah...erm.. saya juga macam tu k.. kami berdua pernah melakukan kesilapan tu...alangkah pahitnye rase ditipu hidup-hidup..




saya memang takut dan selalu serkap jarang dengan rafiqy...kat opis dia tu ramai pompuan.. tu yang buat saya risau dan cemburu.. ye.. tapi juga rafiqy dah banyak kali yakinkan saya banyak kali ye sampai berbuih-buih laa.. tapi saya tetaplah tak boleh terima..macam-macam hal buruk yang saya fikir rafiqy buat jahat belakang saya laa.. hiissh kritikal saya ni jadi sampailah saya tanye pendapat seorang kawan berkenaan ape yang saya rase... dan akhirnya saya berfikir yang saya tak boleh bersangka buruk dengan rafiqy, saya tak boleh kongkong dia..saya tak boleh beri tekanan dengan dia...saya patut berfikiran positif demi kebaikan hubungan kami.. rafiqy juga macam tu.. kalau kita tuduh macam-macam kita fikir bukan-bukan kita juga yang teruk makan hati.. jadi lebih baik kita hanya bersangka baik dan biarkan hubungan itu berlangsung dengan baik tanpe ragu-ragu akan keikhlasan hati si dia.. betul?? sebabnye lelaki ni lagi kita awasi dia lagi kita takut dia buat jahat lagi kita jaga sangat dia pun kita kongkong sangat diorang bukan suke pun diorang rimas tahu? diorang tertekan sangat.. k.. tanye la mane lelaki mesti tertekan punye.. yerla diorang rase cam kita ni asyik fikir yang jahat-jahat je tentang diorang mesti diorang bosan dan akhirnye diorang rase nak cari lain.. [dan inilah sebab nye dulu kami mencari lain sebab masing-masing mendesak dan tidak percaya] tapi kalau kita biarkan je dia berikan keyakina kita pada dia mesti dia akan rase macam tak mahu buat jahat belakang kita malah tak fikir langung nak duakan kita tak sanggup laa sebab kita baik sangat dengan dia kan... jadi saya setkan dalam fikiran kalau saya sayangkan rafiqy saya perlu atau mesti percaya dan yakin dengan keikhlasan dan cinta rafiqy.. dan itu adalah yang terbaik buat hubungan kami... tidak ada gunanya kalau saya terus bersangka buruk yang rafiqy main kayu tiga belakang saya ke ape ke.. sedangkan dia baik je elok je jaga diri atau setia dengan saya dan sayang sangat dengan saya tak mahu kehilangan saya.. kesian kat rafiqy kan kalau dia baik tapi saya tuduh dia jahat...? tak adil pada dia.. kita fikir yang baik je laa.. percaya sangat penting... jangan risau.. lelaki yang Allah takdirkan ketemu dengan kita ni adalah yang terbaik dan cintanya pada kita tiada tolak bandingnye...sama-samalah kita menghadapi ujian yang satu ini namun percaya la ianya sekadar pinjaman dan tidak akan kekal..




tapi itulah lelaki ini punye karektor yang berbeza-beza.. saya cume kenal rafiqy saya je.. kalau anda rase lelaki yang bersama anda sekarang adalah jenis lelaki yang suke melayan ke ramah semacam je ke ngan kaum wanita ni.. susah laa mmg takut laa kan..erm.. berdoalah ye.. mane tahu Tuhan bukakan hati si dia...


love,
love,

16 comments:

  1. Hurm...kak atiqah...situasi kita SAMA JERK!!!Fobia takut bf kena ngorat...sbb ciri-ciri tunang akak ada kat bf saya...saya pun kongkong dia giler2 dulu...jealous tak tentu pasal sume...last2 saya sedar yg dia hanya sayangkan saya sorang jerk...takde org lain dlm idup dia...

    p/s : saya paranoid sbb ex-bf dulu mmg mcm S**L...dia leh couple dgn minah lain 3 bulan b4 dia break dgn saya...so paham2 jelah ketakutan saya mcm mana..tempiasnya kenalah kat bf saya skrg sbb suka sangka dia bukan-bukan...huhuhu

    ReplyDelete
  2. very best of luck for both of u...
    for ur future!!!

    ReplyDelete
  3. huaaaa =O panajng toi kisah nie...

    Sis teringat kisah lama yea.. Harap sis dpt suami yg seindah muke suami sis yea..

    =))

    ReplyDelete
  4. kepercayaan dan kejujuran itu sangat penting dalam perhubungan...

    mcm kes yanie..kes cemburu yg terlampau dari si dia.... akhir nyer kisah ku putus di tengah jalan..


    susah nak jumpa lelaki kuat cemburu nih...

    ReplyDelete
  5. aku respek ar ko selamber bagitau isihati ko kat dia..bukan senang woo kite sbg wanita nak mulakan langkah..huhu

    ReplyDelete
  6. dearie liyanaroxx~
    tu semua kita amek as a pengajaran k dear.. supaye kita lebih berhati-hati dalam pilih pasangan juga macamner nak kekalkan hubungan.. yang penting yakin pada diri tu..

    dearie muiz~
    thanks dude!!

    dearie asna~
    btw thanks fer reading dear.
    hahah akak tak bape faham ape asna tulih ni la dear..

    dearie yanie~
    tula lelaki sangat sukar untuk kita faham emosi diorang kan dear..

    ReplyDelete
  7. "cuma kelebihan yang Allah kurniakan untuk dia tu membebankan dia.."

    insyaAllah bukan kebebanan utk dia atau sis sendiri sbb lelaki yang baik, sekali dirinya rasa dihargai, perempuan itu akan dijaga sebaik mungkin

    percaya pada dia ok sis =)

    ReplyDelete
  8. erMmm..
    kenapa perlu bercinta...
    erMm..
    susahnya...semua nak kena jaga..
    hati dan perasaan buah hati kan...
    kita tak selalunya betul..
    dan dia tak selalunya salah..
    dua2 kene ada tolak ansur..
    kepercayaan paling penting...
    susahnya nak lalui alam percintaan nie...
    to kak tiqah wish u ALL da best..!

    ReplyDelete
  9. huhuhu..sedih pon ye...syukur pon ye sbb akak dapat tunang yg setia..waaa sedih tuk diri sendiri..sy tak nah kongkong tp kena tipu jugak...

    ReplyDelete
  10. ahaah kene banyak think +ve rite in relationship..

    sumo orng tak suke being control rite.bukan je guy gurl pon feel da same things i guess..

    but papepon semoge jodoh both of u kekal ya sehingga akhir hayat.sweet:D

    ReplyDelete
  11. dear,

    cite kite lebey kurang sama..benarlah org kata, wanita lebih tabah..kan?fight for our right!

    ReplyDelete
  12. sgguh mnakutkn bl bnyk dgaan gni kan?
    sy doakn smga relationship atiqah n fiance bbhagia slalu

    tmbhn ngah engaged ni bnyk dgaankn
    pape pcaya n tetapkn d ati
    if dia memang untk atiqah
    Insya'Allah still untk Atiqah :)

    ReplyDelete
  13. qah sayang,InsyAllah en tunang qah setia dan yg penting syg kat qah.AMIN~

    pia dulu,time baru declare dgn habibi ku tayunk ni.pia telah diberi penghormatan utk melihat dan membuang semua hadiah2 yg pernah dia dpt dr x dia dulu.Dia ckp dia mmg berniat utk suruh bakal isteri dia yg buang semua memori bersama x dia dulu.

    ReplyDelete
  14. dearie Nuar~
    baik doktor.. hee~ thanks sangat...

    dearie Mia~
    tak susah sayang.. ujian ade dimana-mana selagi kita hidup..
    kalau nak jadi pokok besar kena tahan hadapi angin yang besar kalau takut jadilah rumput yang hidup tanpe angin tapi dipijak orang..

    thanks dear~

    dearie violetless~
    jangan risau dear..
    semua nye adalah ketentuan Allah kan..

    dearie aleena~
    thanks sangat dear.. hee~sangat hargai...

    dearie nona~
    same-same dear..
    hee jangan risau ye..
    percaye je dengan pasangan kita tau.. wish u all the best!!

    dearie alin~
    semua pun punye kisah yang same kan..hehe btw thanks fer reading ya dear!!

    dearie mrs to be~
    hee~ itulah same-same lah kita bersedia kan.. betul tu.. Allah yang tentukan segalanye..

    dearie Pia~
    yeker? waa terharunye.. sweet sangat.. semoga kita same-same bahagia ye dear..

    ReplyDelete
  15. InsyAllah,Amin~ utk kita ye ;)

    Mase tu rase terharu sgt..

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)