Wednesday, March 23, 2011

Kerja & tekanan





Dulu masa lepas study memang malas nak bekerja.. teehee~
lebih suka duduk dirumah kemas rumah, jaga adik-adik dan tengok TV...
kawan-kawan ramai ajak kerja.. tapi entah.. malas...
sebab tu saya takde pengalaman kerja sangat..
masa praktikal dulu pun kerja amat senang.. fotostat, faks surat, pos surat..
masukkan surat dalam fail berkaitan.. tu je.. senang kan.. hee~




masa habes dip saya ingat nak terus kan degree.. sekali TM buka offer besar-besaran utk ambil new staff lepasan dip.. masa tu memang ramai sangat yang mohon.. muda belia laa.. saya ibu saya yang apply kan.. (my mum ex staff TM) memang banyak isu masa offer job besar-besaran nie.. meriah gitu.. huu~



tak sangka.. dalam pada masa saya tunggu TM saya sempat pergi temuduga utk satu jawatan kat syarikat orang kampung.. sekali dapat dua-dua.. syukur sangat.. tetibe macam bingung whether nak sambung degree or kerjaa.. dah fikir punye fikir kerja jelaa.. risau sebab kerja dengan syarikat besar dah laa takde pengalaman ape bende.. alahai..memang manje mengada sampai nak lapor diri pun ibu, adik, rafiqy perlu meneman.. huhu



Masa lapor diri tuh jumpa kawan-kawan semua muda-muda.. adik-adik pun ada... ramai sangat!
terus teruja nak mulakan kerja! ^^



mula-mula kerja macam bingung nak faham semua bende.. nasib saya laa masuk kerja terus dapat kerja hakiki means kerja tu jenis macam dah takde orang boleh guide then kena belajar sendiri dan kerja tu hanya ko seorang je yang buat.. hebat betul.. memang stress seketika pulak tu bos serahkan 100% kat saya utk jalankan kerja.. saya akui dengan adanya stress itulah saya belajar mantapkan diri bekerja sendiri dan dapat pengalaman bekerja.. [bekerja dengan student then student semua ingat saya praktikal student masa tuh.. tapi kerna saya garang semacam terus suspek saya staff masa tuh.. HAHA]



kerja seronok sebab ada kawan-kawan seangkatan.. share macam-macam.. seyes saya amat rindukan kawan-kawan saya.. bila dah setahun bekerja kitorang punye teruja.. yey! yey! dah setahun daa.. bila dah sah jawatan lagilah 'open table' semua sampai tak larat..hee~ rindu! bila pergi induksi 2 bulan lagi ramai dapat kawan.. sampai sekarang kitorang still contact and 'berforum' dalam email.. hee~ penuh email ni kadang tak kisah laa kadang menyirap gak bebudak ni dok semak kan email hehe.. ^^



Sekarang dah nak masuk 4 tahun bekerja.. banyak pengalaman dapat.. tapi still rasa macam 'oh aku perlu banyak lagi belajar nieh' sebab ada kalanya rasa macam saya tak boleh lagi handle kerja dengan baik.. tak mampu lagi buat report yang boleh puaskan hati bos.. still banyak perlu diperbaiki.. kadang stress pun tak boleh kawal.. asyik nak marah je if something ganggu kerja i.. teehee~ PC problem laa..kerja orang pass kat saya laa.. mcm2 masalah..



Hari ini bos tambah kerja saya.. fuh... nak mengeluh tak bole sebab belum cuba lagi belum tahu.. dah kena hadap nanti baru boleh tahu.. hee~ masih belajar dari staff senior.. bukan apa kadang kan persekitaran kerja mempengaruhi tau.. dan bila ada orang take for granted nak letak 'kerja mereka' kat bahu orang lain sebab taknak take action tu yang buat saya macam eeiii 'buat sendiri laa'!!.. hope saya boleh laa kawal stress.. memang saya boleh dikatakan orang yang berada dibawah pengaruh 'stress' apa-apa semua nak stress.. [sumber dari buku elemen of number, means tarikh lahir dikira dan didapati sy org yang stress] padahal kecil punye hal tapi stress macam apa.. orang lain boleh lagi relaxrelax if dapat satu job but me punyelah bagai nak rak memikir.. padahal takde apa pun.. ^^oh kena banyak belajar lagi betul.. controlling myself!!



kerjalaa apa pun.. pasti ada tekanan dan yang penting kita kena pandai sesuaikan diri dengan kerja.. dan handle kerja sebaiknye semudahnye mengikut kesesuaian dan kemampuan diri kita.. kerja pun kerja juga.. waktu pejabat kerja laa.. dari isnin hingga jumaat.. weekend boleh enjoy juga.. hee~ syukur Allah masih beri masa untuk diri sendiri..








7 comments:

  1. kiter ni x der kjer hah,,,akk law adr kjer tm impom ler,,,,

    ReplyDelete
  2. asna stress sebab tak de keje nie ha.. haha =D tapi alhamdulilah masih bersyukur~

    ReplyDelete
  3. betul..keje di mana2 pun pasti ada tekanan...hari minggu masa utk bersama dengan yg tershayang

    (^^,)❤..

    ReplyDelete
  4. betol..sume keje mesti stress..keje sya skrg pon stress, sabtu pon half day..mmg usaha nk tkr keje len ni~ ;)

    ReplyDelete
  5. so skrg keje kat TM ke sykt org kg?

    kita ni kalau ada keje, terasa malas sgt keje.nk je duduk rumah je.

    tapi bila dh xde keje, sibuk nak cari keje..

    ni contoh yuyu la.

    ReplyDelete
  6. kak, kak nurul pesan.. jgn minum air soya tau.. =)

    baca link kat sini ya

    http://afazilzura.blogspot.com/2011/03/kacang-soya-mengalih-kita-dari.html

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)