Friday, March 4, 2011

1st trimester pregnancy moment



Assalamualaikum semua..




happy friday y'all! have a great weekend ya! ^^ me n rafiqy akan holiday weekend nie..



entry ni ditulis just want to share cerita 1st trimester pregnancy saya.. actually sekarang saya dah 10 weeks.. so ade 2 weeks lagi nak habes 1st trimester.. tak sabar!



ok.. ceritanya bermula begini..ceeee!



Masa tuh saya ada blog pasal keadaan tubuh badan yang macam sangat berbeza.. sakit perut and sakit kat ari-ari yang macam period pain tuh.. saya tanya my mom dia cakap ade buat aktiviti lasak ke saya cakap saya ade skipping 200 kali.. tu je.. so saya anggap sakit tu datang dari sebab saya exercise laa kot.. then ramai yang advise suruh test upt.. saya macam err nak test ke taknak sebab takut sangat kecewa nanti.. sebab period belum delay masa tuh.. tapi bila rafiqy suruh test aje.. saya cekalkan hati test laa.. so ade satu line terang and satu macam blur.. so teringat dekat entry asna yang sama juga kes nye satu terang satu kabur.. itupun still macam tak percaya.. huhu saya anggap macam maybe tak kot pregnant.. hee~ rafiqy pun cakap gitu.. then dia cakap nanti try balik.. so selang seminggu saya test lagi.. haa yang blur tuh dah terang sikit.. teehee~ macam nak percaya je.. tapi still macam ah nanti dulu laah.. cerita dengan ibu n dia cakap pergi jumpe doctor and kawan-kawan pun advise gitu..



so saya pun ke klinik.. doctor cakap confirm ade..congrats! so saya n rafiqy masa tuh macam nak happy ke taknak nak happy ke taknak.. ^^ sabar jela kan.. kitorang tenang je.. serius! doc ckp tak boleh scan lagi sebab too early so doc suruh dtg another 2 weeks.. so doc pesan banyak makan buah n sayur n dah boleh mula minum susu.. doc ckp my edd is on 22nd Sept 2011.. masa tuh saya just senyum je.. tidak terlalu gembira dan perasaan kami biasa je tak tahu kenapa.. maybe sebab risau and rasa macam belum sure.. sabar jelaa la kami niee.. dats why saya tak bagitau sesiapa kecuali my family and kawan yang boleh dipercayai itupun sbb nak tanya banyak pasal pregnancy kan..? ^^ lepas tu kan tak puas hati nak test upt lagi sekali ok.. hehe and kali ini auto naik 2 line yang sangat terang!!.. speechless



masa tuh terasa macam ada loya-loya tengok food loya tak bole makan banyak sangat..sikit je tapi kerap laa.. loya tapi tak muntah eii rasa macam nak jolok tekak je masa tuh.. T__T and saya dah mula jaga makan daa.. [actually rafiqy yang jaga makan saya ok] tapi asam still makan cuma sikit je rafiqy marah tak bagi makan.. susu mula minum HL je.. tak beli anmum lagi.. hii~doc bagi asid folic saya makan macam biasa, waktu nak tidur sebab ada terbaca dalam majalah kalau nak elak loya or mabuk mkan asid folic malam sebelum nak tidur.. lagipun before pregnant pun saya dah mula makan asid folic da cuma tak hari-hari laa..kadang sakit pinggang and pening kepala n saya pun sempat demam 2 hari.. hehe



then masa tu saya macam rasa sakit perut.. tak tahu kenapa then pergi klinik.. doc scan masa tu nampak kantung bb je bb tak nampak pun.. doc pesan datang lagi lepas 2 minggu.. rafiqy marah sebab asyik scan je dia percaya tak boleh scan banyak kali sebab effect brain bb.. itupun sebab ibu dia and ibu saya pun tak bagi scan selalu.. sebab nanti effect baby.. adik saya and kakak rafiqy yang dah ade bb pun pesan macam tu tak elok scan selalu.. err nak ikutkan saya nak je scan selalu sebab nak tengok bb kan.. hee~ tapi ntah diorang tak bagi saya macam erm redha jelaa..masa ni dah beli anmum.. tak suke betul susu anmum.. rasa macam tak best macam susu lain.. eiii.. tapi suami dah buatkan so tahan je minum sikit-sikit.. T__T dah laa vanila rafiqy dah beli kotak besar kenalah habeskan sebelum tukar ke coklat flavor..



hari tu masa saya kena pi PD untuk SME CONGRESS.. saya macam cuak juga.. sebab risau kan dah laa bukan semua tahu saya sedang mengandung.. macam mane laa nak bawa diri nie.. so saya bagitau kat kakak N yang boleh dipercayai so nanti adalah penyokong kan.. terselamat laa dari buat aktiviti lasak.. memang saya tak buat aktiviti tapi saya terlalu banyak berjalan.. kakak N marah saya kenapa berjalan ikut team buat aktiviti nape tak duduk je.. saya cakap errmm mane laa tahu.. saya ikut sebab taknak tertinggal jauh dari team.. sabar jelaa kan.. then saya duduk je.. tapi rasa macam lain kat area 'private parts' tuh rasa macam sengal gitu.. tergerak sikit sakit.. duduk sikit sakit.. sampai sekarang still terasa tau.. maybe saya banyak berjalan kot turun naik tangga lagi and ade orang cakap maybe rahim nak expand.. then ade satu malam tuh saya dpat lihat kat panties macam ade blood kering mcm stain kita habes period tuh.. dah malam sangat so saya n rafiqy macam berharap takde apa-apa laa.. nanti pergi klinik check..



kami ke klinik nak check.. cerita2 dengan doctor then again kena scan! rafiqy masa tuh macam eh bagitau laa hari tu dah scan.. saya sengih je kat rafiqy.. "ai nak scan juga la habib.." cakap dalam hati. masa tu juga rafiqy tanya doc boleh ke takpe ke scan banyak kali ni doc? doc senyum dia cakap dah banyak dah org tanye dia soalan tuh.. then doc pun terangkan lah kat rafiqy yang tak kisah scan bb dia dulu pun masa pregnant kerap juga scan ni tapi bb ok je.. sebab scan ultrasound ni macam bunyi je pada bb.. macam bb dengar radio juga.. so takde apa kesan pada bb.. lega saya dengar rafiqy dah tau so saya boleh scan bila-bila saya mahu!! yiheee~ masa tuh dapat tengok degupan jantung bb and doc pesan jangan banyak jalan and turun naik tangga dah..doc tengok kantung bb takde rekahan so takde apa-apa.. masa tuh baru kami puas hati dan saya sangat happy ok sebab confirm i'm having a baby and i'm pregnant!! masa tu baru 8 weeks 2 hari.. syukur sangat.. rafiqy pun happy.. dia tak tunjuk tapi masa otw balik rumah bole nampak tetibe je dia senyum.. oh my rafiqy..dia macam tulah taknak terlalu teruja.. and dia pun minta saya pun macam tuh.. don't be too excited.. risau kan..



itulah ceritanya.. 1st trimester saya biasa je.. takde muntah-muntah just masa berus gigi selalu muntah air.. then loya dah kurang.. mabuk langsung takde.. cuma suka pilih makanan.. kadang tengok KFC ke pizza ke macam takde ape sebab tak selera.. kadang tengok biskut kering jadi sangat menyelerakan.. kalau tak selera kena juga paksa makan.. sebab untuk bb kan.. nak taknak je makan.. teehee~ itulaa.. tapi sebelum nak pregnant mmg nak makan je.. mengidam nak makan itulaa inilah.. tulah badan naik.. hope nanti masa nak pergi buat buku i tak overweight! janganlah.. [seram juga ni nak buat buku.. macam nak check kat klnik swasta je tapi ramai org suggest better KK sebab sane memang best check details la..] so nantilah dah habes 1st trimester baru nak pergi laa huhu~



k y'all itu aje ceritanyaa.. doakan saya ok.. thanks kepada semua yang sudi doakan saya.. finally Allah makbulkan juga.. amin... bulan 3 ni anniversary setahun kami kawen.. dan syukur sebab dalam perut dah ade bb 3 bulan.. teehee~ amin.. syukur Ya Allah..




33 comments:

  1. Qah.. enjoy your pregnancy moment yeah.. happy for you dear.. jaga diri baik2 taw! selalu update citer pasal you & baby kehh! ;)

    ReplyDelete
  2. heee...happy sgt tgk kak qah happy :)) alhamdulillah, rezeki :)

    ptutla gmbr kak qah ms entry sme congress tu (baju oren) nampak berisi. dah agak dah :)

    kak qah jgn lasak2 lagi ok? jg diri leklok. nanti baby kita bleh geng sama2 bila dah besar :)

    ReplyDelete
  3. dearie neena~
    thanks dear.. baik lepas ni update pasal pregnacy moment je eak.. hehe <3

    dearie E=mc² + Q,
    thanks yang.. yerp.. seronoknye kan.. lepas ni nak buat prep for bb lak

    ReplyDelete
  4. masa mula2 mengandung mmg ada rasa x selesa kt bawah tu..


    Jom Lawat: Blog Bardboo
    Hadiah Menarik Untuk Yang Tersayang

    ReplyDelete
  5. alooo,,,sweet nyer citer first peggy akk...shukerrrr

    ReplyDelete
  6. tahniah atiqah....jaga kandungan baik2...due date awak sama ngan saya hari tu..tapi..bukan rezeki saya..saya keguguran ketika usia kandungan 7weeks....

    baca cerita awak..ingat cerita saya...jgn bnyk berjalan..turun naik tangga....saya dulu mmg bnyk berjalan..turun naik tangga....main belasah jer.....

    take care dear!

    ReplyDelete
  7. qah,nti baby qah lahir same burfday ngn yun..hehe~jaga diri k..betul ckp doc,jgn naik tangga selalu.. =)

    ReplyDelete
  8. tersengih2 kerang busuk jer asna baca nie tau hehe

    ReplyDelete
  9. tahniah kak tiqa :)
    awwwww...sweeetttt..
    lambatnya nak habes blajo.
    jaga diri leklok.hihi

    ReplyDelete
  10. dearie bard boo~
    yeker? oh seb baik risau gaks nie..

    dearie qaseh~
    heheh tentunye sweet pengalaman itu sayang..nanti awak akan rasa k..

    dearie pia~
    ye sayang sangat maniss...

    dearie cikteratai~
    yeker? so sad dear.. pity u n ur hubby.. i will dear.. insyaAllah akan ade rezeki buat awak nanti k.. saya pun sedang hati2..dulu mmg main belasah je..dah kena marah barulaa.. skrg kena jaga.. thanks ye..

    dearie yun~
    yeker? wah bestnyee.. nanti yun boleh share hadiah ngan bb teehee~ actually hajat qa nak kan bb sama date with his/her abi.. 8/9 heheh

    dearie asna~
    asna sangat comel!! senyum eaaa..

    dearie .....
    nape dear lambat nak habes belajar? awak nak tawen ea.. heeh~ thanks dear.

    ReplyDelete
  11. congrats kak tiqa.. im so hepi 4 u, hpe u n bby will be healthy n fine..
    heheheh ble la turn kte nk dpt berita gmbira camni... :p

    ReplyDelete
  12. dearie dieba~
    insyaAllah lepas ni turn kamu pulak ye.. doa banyak2 tau.. thanks dear,,,

    ReplyDelete
  13. rs hep skali baca cite atiqah ni. mesti hepi sgt2 kn skrg.. bestnye... =) doakankami ikut jejak langkah tiqah n husband jugk ye!

    ReplyDelete
  14. cm nie ke org pregnant?best nye hihi...

    tetiba rasa teringin ^___~

    tahniah sekali lg sis! semoga selamat semuanya~

    ReplyDelete
  15. sweet...=) jaga diri bebaik yer....alhamdulillah rezeki qah dah sampai =)

    ReplyDelete
  16. baca entry ko ni aku boleh bayangkan ko tengah senyum-senyum sambil menaip..hehe
    congratz sekali lagi beb..anyway ko hati2 la jangan makan benda yang "tajam" tau..take care..

    ReplyDelete
  17. atiqah..

    tahniah. pasni jg dr lek lok =)

    ReplyDelete
  18. dearie mrs azhar~
    happy sangat2.. syukur.. insyaAllah dear ade rezeki kamu berdua lepas nie k

    dearie ida~
    camnie laa dear.. hormon kadang2 tak stabil hee~ nanti awak pun akn alaminye juga.. cuma tatau bila laa.. thanks dear,

    dearie farah~
    thanks farah.. syukur sangat..

    dearie arabella~
    kadang2 aku tersenyum gak.. asal ko baca pun senyum eak..^^ ok baik,, tq babe!

    dearie modusoperandi111209~
    ok baik dear.. saya akan jaga baik2 k

    ReplyDelete
  19. tahniah qah.enjoy ur 1st trimester..bykkan rehat.jangan buat aktiviti lasak sgt tau..

    ReplyDelete
  20. akak.. aisey..
    lmbt komen. dah 20 komen da.
    :)
    hee~
    sure baby comel
    waahh..
    suka suka
    aakak gembira selalu tau
    selalu selalu gelak tau :)
    wahh
    tahniah,
    sara senyum aje baca entry ni

    ReplyDelete
  21. tahniah qa..tahan airmata ok baca entry ni..so sweet..tumpang gembira utk korang..jaga diri baik2..jaga bb jugak..

    p/s:nanti selalu la update yea..

    ReplyDelete
  22. akakkkkkkk, Alhamdulillah akak dah pregnant. suke baca entry ni. akak take care eh :D

    ReplyDelete
  23. wahhh qah...sowi lmbat wish...congrates!!!!x sbr nk tgu turn i plak...ngee~~~

    ReplyDelete
  24. congate wahai kakak chanteeekkk :)))

    ReplyDelete
  25. dear, knp x wat cepat2 buku merah tu.. sb hajar g buat buku dulu, nurse tanya, knp x dtg awal2.. sb klu ade ape masalah diaorg leh kesan.. dia kate, dah tau confirm je pregnant, terus je g wat buku..

    ape2 pon, take care..:)

    ReplyDelete
  26. tiqah, congrate!
    enjoy ur pregnancy moment k
    take care =)

    ReplyDelete
  27. atiqah, its better kalau u minum fresh milk compared to susu tepung..itu advice from my gynae dulu..frsh milk dutch lady, HL etc yang ada perisa pun ok..=)

    take care k..

    ReplyDelete
  28. congrats..best dgr cerita u..take a good care of urself n baby..hehe

    ReplyDelete
  29. dearie nuruljannah~
    thanks nurul.. dah nak habes pun 1st trimester..syukur.. baik!

    dearie intan.maisarah~
    heeh yerp dear.. akak tak stress2 k.. akak suka2 je.. hehe~thanks ye dik..

    dearie farah~
    alahai.. thanks dear, baik.. saya akan jaga baik2 ye.. doakan tau..

    dearie ee~
    haah syukur sangat.. thanks ye dik..

    dearie mrs deana~
    thanks! hee~ insyaAllah turn awak pulak k lepas nie..

    dearie unieylovesherself~
    thanks adik cantik manis! ^^

    dearie siti hajar~
    tulaa memang nak buat tapi tatau nak prgi macam mane sebab saya tak pandai drive kena lah tunggu suami cuti..nak jalan kaki klinik jauh sangat laa.. erm.. kesian kan..? tahan jelaa kena mrah pun.. member saya buat buku dah masuk 4 bulan pun kena marah gak.. hee~

    dearie fathiyah~
    thanks fathi! u too k.. hee~


    dearie

    ReplyDelete
  30. tahniah awak..jaga kesihatan..saya dgr kalau nak elak ank kena jaundice makan spirula time mengandung..
    and my auntie kater makan aloevera bagus untuk iq ank or scotts emultion tue...

    ReplyDelete
  31. dearie ieta~
    thanks ye.. spirula? ape tuh hehe mane nak cari.. share la.. scots emulsion.. makan masa mengandung ke? since bila bole start makan eak..nanti share la lagi

    ReplyDelete
  32. hye dear,
    congratz...
    due date kite dekat2..
    emy nye EDD 15/09/11..
    but doktor minta standby awal..
    coz emy twin pregnancy..
    so takut baby nak kuar awal..hehe..
    nnt leh la kite share kita nye pregnancy experience kan..
    take care

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)