Wednesday, February 10, 2010

Saya tak faham kenapa bila cancel kan order deposit terbakar..






hee~ tajuk kat atas tu menunjukkan saya orang buta bisnes.. huu~ T_T memang tak tahu kenapa bila kita dah book 'something' dan dah bayar deposit lepas tu kalau kita cancel.. deposit kita akan terbakar dengan sendiri nya? kenapa ye..? ada sesiapa yang tahu tak...? saja je nak query pasal ni sebab memang tak tahu dan tak dapat fikir logiknyeee.. huhuu~






psst rasanya dulu masa study law ada tak belajar pasal ni.. sumpah i tak ingat!







20 comments:

  1. salam..new here...

    tengok pada apa dia..dan tempoh cancel. Kalau tempoh cancel lama lagi, biasanya kalau ada yang baik hati dia akan pulangkan depo. Kalau last minute biasanya burn sebab peniaga tu kene tanggung kerugian. Mereka terpaksa tolak client lain sebab u dah book. Dan selalunya, bila u dah book, mereka akan buat at least 10% dari keseluruhan progress work. So, mereka tak nak rugi dgn apa yang dah dibuat. Harap ini membantu...

    p/s : biasanya saya pun burn depo. Tapi kalau lama lagi, dan dibatalkan dengan cara yang sopan, saya pulangkan balik duit tu..

    ReplyDelete
  2. asna tau tp xtau mcm ne nak explain. bia org yg pakar la yg explain ya ;)

    ReplyDelete
  3. kalau felda dia akan pulang balik.. tp kalau yg lain hati keras dia x kan pulang balik.. saya sendiri pon tarak paham...

    ReplyDelete
  4. ok ni from my point of view..
    biasanya saya akan return duit deposit kalau utk wedding gifts.. but normally vendor takkan return sbb dia guna duit deposit tu utk order barang yg u nak.. so lets say dia dah order from manufacturer, then suddenly u cancel, tp kilang tu still akan proceed with printing etc.. so kiranya nak compensate balik la kerugian vendor tu :) sbb tu diorg tak return. hope that helps :D

    ReplyDelete
  5. betul apa yg desirequeen ckp..tp, kdg2 tgk juga orgnya..klu orgnya baik, diaorg masih boleh consider lagi utk pulangkan deposit tu..

    ReplyDelete
  6. setuju dgn desirequeen.cara plg berhemah dlm bisnes.jujur.bgs2

    ReplyDelete
  7. salam.... kalo deposit terbakar, penjual makan wang yang haram.... deposit itu dlm Islam sbg wang yang diamanahkan kepada pjual supaya mjaga barang yang ingin dibeli. mberi deposit hukum harus kerana ingin meningkatkan usaha seseorg supaya tidak berhutang untuk mbeli perkara yang dihajati meskipun tidak berkemampuan ketika itu... deposit mnunjukkan pembeli serius untuk mbeli.jika brg yang dideposit, harganya tidak berubah meskipun pembeli gagal mbeli brgn tersebut, hukum haram terhadap memakan wang deposit tersebut. sekiranya melibatkan kerugian, seperti emas dan sebagainya (kerana harga turun dan naik), pembeli pula yang haram mberi deposit.hatta mbeli emas dgn kad kredit pun dikira ghoror (syubhah = mhampiri haram). ini berdasarkan ape saya belajar di Univ. WaAllahualam...

    ReplyDelete
  8. sya2 pon krg arif...

    tp rasenye mgkn sbb dorg nk cover pbelnjaan yg dorg dh wat separuh jln..

    kalo x amek deposit tuh nnt dorg rugi plak kn??

    ReplyDelete
  9. haa..akak desirequeen dh bg penerangan tu kak tiqah..baca..jgn tak baca...ehee..

    ReplyDelete
  10. hai...i pn baru jugak kat sini..ermmm setuju dgn desirequeen..sbb bisnes ni bkn slalu untung..once u dah cancel,sure company da rugi kat situ...kalo order brg mgkin in progress then, kalo service mgkin dia dah tolak customer lain sbb u dah booking..huhu mmg rugi..tp selalunya xde la byk sgt customer kena byr deposit kan...kdg2 ikut kemampuan customer tp slalunya la..saya tgk kakak ipar saya wat bisnes(buka kedai pengantin)hehe 10% je..klo rm 1000 cuma byr rm 100..camtu je la..tp klo company tu amik lebih2 cam 50% ke atas cubala tuntut balik...melampau la tu..hahaha ntah la...cuma ikut experience n logik je..sori klo salah ckp..ampun...hihi
    p/s kesian tgk kakak ipar rugi klo ade customer cancel..:(

    ReplyDelete
  11. hmmm..biasanye mmg camtu qa
    zuris blum jumpa g org yg akan return deposit kalu tak jadi ambil barang diorang
    yelah...mebi sbb diorang dah readykan brg2 tu sikit
    so...rugilah diorang kalu kita tetiba tak jadi ambik kan.

    ReplyDelete
  12. err...deposit burn? bisnes apa yg ko deal n company mana ni tiqah? meh cheq bakar sikit company tu heheh

    ReplyDelete
  13. Dear,

    I selalu baca tapi tak pernah tinggalkan komen...

    I setujuuu sagt apa yg Dr.Cookies ckp...

    Its just happened to me..

    ReplyDelete
  14. hi...i pon same gak cam ni..i nyer deposit pon baru je kena burn..tp xpe la..bkn byk sgt pon..rm 250 je..lgpun i dah cancel servis diorg kan..malas la nak kecoh2..sbb i fhm diorg ni berbisnes..mesti rugi jugak...huhuhu

    ReplyDelete
  15. salam...cam menarik je topik ni...hihi saya rase slalunya mmg deposit kena burn pon...susah la nak jumpe yg sanggup return balik...kecuali insan tersebut berfikiran sama seperti Dr.cookies..hihi zaman skrg ni duit je sume...

    ReplyDelete
  16. terima kasih kerana sudi meninggalkan komen disini... semoga info yang kalian beri dan kongsikan memberi manfaat kepada yang lain..

    THANKSSS!!! ^___^

    ReplyDelete
  17. dear atiqah,

    nak komen sikit dr.cookies. tengok pada situasi. Lagipun, pemberian deposit sudah diterangkan bahawa deposit tidak akan dipulangkan dan telah dipersetujui customer, saya tak pasti yang lain, tapi kalau saya, saya terangkan. dats y saya kata pada customer saya, kalau tak jadi bagitahu awal-awal. biasanya kalau dia bagitahu lewat dan saya dah mula kerja (kadang2 lebih banyak habis daripada jumlah deposit tu sendiri), saya dah tanggung kerugian.

    Terdapat satu lagi deposit yang dikira sebagai amanah iaitu sekuriti deposit. Yang tu, memang totally saya akan pulangkan tanpa dakwa dakwi kalau barang dipulangkan dalam keadaan elok dan sekiranya customer cancel order...cuma deposit booking sahaja yang diambil....

    harap ia dapat memberikan dr.cookies sudut pandangan yang berbeza. Anyway, info yang diberi sangat bagus.... terima kasih...

    ReplyDelete
  18. salam,
    mengenai masalah deposit ini bergantung pada jenis penjualan. kalau barang yang tidak akan basi seperti ready made tudung dan baju.. x jadi masalah klu duit tu dikembalikan.

    akan tetapi dalam hal seperti customade order.. seperti printing, menjahit dan juga makanan.. duit tu x boleh dikembalikan.

    kerana sifat pelanggan yang seperti pokok mengikut angin yang bertiup akan membuatkan penjual itu rugi.

    contohnya seperti saya membuat jualan menjahit manik, setelah pembayaran deposit dibuat saya akan terus membeli manik dan seandaianya customer saya reject the order.. macam mana nak pulangkan duit itu semula? seandainya saya pulangkan ini membuatkan saya rugi kerana telah membeli manik dan juga masa saya memikirkan idea design utk beliau.. duit itu tidak dikembalikan sebagai denda kepada customer yang bersikap tidak konsisten. begitu juga dengan hal printing.. biasanye kita telah hantar kilang utk printing.. dan bayar pada kilang..dan bila customer reject order.. siapa yg perlu bertanguungjawab? pastinye customerlah sebab customer tu yg sekejap nak sekejap x nak..

    lebih2 lagi apabila perjanjian (aqad) yang telah dibuat oleh kedua belah pihak.. biasanya sikap customer yg setuju sahaja pada aqad..tanpa berfikir panjang..dan apabila dia cancel order..dia nak salahkan penjual..sedangkan dia dh setuju awal2 lagi..

    bagi saya pandangan untuk menghalal dan mengharamkan sesuatu terletak pada kes2 tertentu..tidak semudah itu utk kita menjatuhkan hukum haram.

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)