Thursday, February 18, 2010

Pernah tak terfikir kenapa kita menjadi kita?






tadi jalan-jalan cari idea.. lantas terus datang idea.. cilok baeekk punya tapi bukan copy and paste ok sayang.. dun get me wrong laaa.. saya baik punyaa..!!



Pernah tak kita semua terfikir kenapa kita menjadi kita? kita tak jadi orang lain..



Mesti pernah kan..? Macam kita terfikir kenapa kita ni tak kaya macam orang lain.. tak cantik, tak pandai bergaya, tak slim, tak de keje yang banyak duittt,tak,tak,...



Bila tengok orang naik kereta besar, kita berangan kenapalah kita tak ada kereta besar macam orang tu, nak ade rumah besar yang mewah dengan perabot cantik.. mesti bestkan..? nak makan apa pun cakap je laa.. nak beli apa nak pakai apa cakap je laa semua adaaa... Nak iPhone nak Macbook semualah.. bila orang ada kita terasa nak jugaaa.. Bila tengok orang tu buat kerja kahwin cantiknyee majlis dia dengan barang yang cantik, baju dari designer terkenal.. souvenir.. banyak.. yang best-best... mesti family banyak duit kan..? sedang kan saya? fuuhh brpeluuhh..



Orang kaya memang senang.. diorang takde apa yang diorang tak mampu.. betul tak? diorang boleh dapat yang cantik-cantik mewah-mewah.. semuanya boleh dengan duit yang banyak.. semuanya pun nak jadi kaya.. terfikir kenapalah tak dilahirkan dalam keluarga yang kaya eak..? nak minta apa semuanya dapattt.. nak tunjuk kat orang pun tak segan.. kan..? orang hormat orang nak kawan.. biasalah tabiat manusia kan..? tak pernah rasa nak cukup dengan apa yang adaa.. kita tak fikir yang kita hidup ni pun sementara je...



tapi tiba-tiba blurrppp..



entah tapi bagi saya.. hidup masing-masing ada bahagian masing-masing kan..? yakinkah kita? jaminkah kita bila kita diberikan segala nikmat kemewahan tu kita bahagia? entah-entah orang yang pakai kereta besar dan rumah besar tu ada masalah yang lagi hebat dari kita.. manalah tahu kan..? lepas tu kalau kita ada segala kemewahan tu mana la tu kita jadi sombong, riak, kedekut dsb ke?



Kita ada hidup kita sendiri.. macam mane pun kehidupan kita itulah kita.. keluarga kita.. apa yang kita nak buat nak lakukan kenalah selalu ukur kemampuan kita.. bila kita lakukan sesuatu diluar kemampuan pasti akan ada yang tak kena... sebab tu rafiqy selalu pesan kalau kita selalu tengok orang yang 'lebih' dari kita pasti kita akan rasa semuanya tak cukup.. jadi selalulah tengok orang yang 'kurang' dari kita supaya kita jadi orang yang bersyukur dengan apa yang kita dah ada..



sekarang bila tengok ke luar.. macam-macam orang yang kita jumpa.. saya sedih.. bila tengok baby kecil dibawa dengan motor.. terkepit.. kesiannya.. lepas tu berhujan berpanas.. sedangkan saya? dalam kereta yang ada air cond lagi..



bila tengok orang-orang tua berpusu-pusu naik bus dengan barang yang banyak.. mana anak dia? atau suami? erm macam-macam ada dalam kepala hotak nie..terlalu banyak bentuk kesusahan orang lain kalau kita betul-betul melihat



lepas tu tengok TV banyak juga orang miskin yang pakai tak cukup makan tak cukup.. rumah yang entah.. kesian.. rasa macam nak tolong tapi kudrat.. tetibe terfikir kenapa orang kaya tak nak eak tolong orang susah-susah nie.. ? diorang bersoping kat klcc tu seminggu 3kali kot.. beli barang mewah-mewah yang boleh dapat peti ais sebijik katik sebijik.. diorang tak terfikir ke nak tolong eak..? erm.. itulah kan manusiaaa....bila dah senang memang lupa diri.. dah kaya terus kan nak stabilkan kekayaan.. orang sederhana macam kita ni juga lah yang best.. ada..ada.. takde..takde kan.. buat je apa yang adaaa.. ada duit lain lah..



susah hati bila kita mencuba nak jadi seperti yang bukan kita mampu..
lebih baik hidup bahagia dengan segala ketentuan Allah ini...




pssstt hee~ persiapan kawen saya? ahh.. jangan ditanya sayang....








12 comments:

  1. sll tgk org yg kurang..sbb bila kita ada masalah..sbnrnya org lain lagi berat masalah dan dugaannya..sll bersyukur atas nikmatnya..insyaAllah hati x runsing...ada sbb kenapa kita jadi kita..huhu..

    ReplyDelete
  2. tiba2 nk muhasabah diri sendiri ....:)

    ReplyDelete
  3. betul tu kak...lebih baik sederhana...kalu ada, ada lah...kalu takda...usaha lebih biar ada...tak bermakna kita duduk je kan =]

    ReplyDelete
  4. bersyukur laa dengan ape yang ada..tapi x salah teruskan berusaha untuk dapat lebihkan??=)

    ReplyDelete
  5. i never gonna be someone else but me...apa yg terlukis dan tercacat untuk kita tu sebenarnya yg terbaik sudah.hehe

    lupa nk tnya.apa progress

    ReplyDelete
  6. dearie fikaryna~
    betul tu watpe nak runsing-runsing kan dear.. ade sebab dan kita kena tanye diri sndiri kan..

    dearie ElyaElmo~
    itu lah yang lebih baik dear..kadang-kadang kita terlupa..
    thanks leave ur komen kat sini k..
    hee~

    dearie Nuar~
    yerp.. akak selesa macam tu..
    betul Allah bagi kita kemudahan untuk kita berubah jadi lebih baik kan.. so gunakan dengan sebaiknyee..

    dearie deena awanis~
    setuju.. kita kena ada semangat dan kesungguhan untuk berubah jadi lebih baik macam yang kita nak..

    dearie cik selamah~
    saya setuju!!! betul. bangga sangat dengan ape yang ada nie..

    huuu. plisss jangan laa tanyee..

    ReplyDelete
  7. ada juga asna bace ttg hal nie kat blog sepet. harap xde org kata akak ciplak idea lak tau.

    Manusia mmg xpuas dengan apa dia ada kan kak.. =) harap kita sentiasa pndg ke bwh tp arah ke depan..

    Erk.. fhm ke maksud asna nie? hehe hentam je la~

    ReplyDelete
  8. dear Atiqah,mmg pia ni kena selalu ingtkan diri supaya jgn banding kan diri dgn org yg lbh dari kite,kalo tdk hati ini sentiasa dikotori dgn perasaan tdk puas hati.tak gembira,kena bersyukur..

    ReplyDelete
  9. manusia mudah lupe dgn ksenangan yg ada.. ingatan utk diri sdiri ni..

    ReplyDelete
  10. penah gak terfikir soalan itu. tapi kita kena bersyukur kenapa Allah S.W.T menjadika kita.

    ReplyDelete
  11. saya penah jugak tertanya perkara camnie..yang kaya teros kaya..yang miskin teros miskin..

    tapi yang kaya tu lagi besar periuknya,banyak la keraknya..

    kita yang sederhana nie,baik guna apa yang ada..kene banyak bersyukur..murah rezeki..

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)