Thursday, April 2, 2009

-bersusah dahulu bersenang kemudian-

'BERSUSAH DAHULU, BERSENANG KEMUDIAN'



Kita boleh tafsir kan makne peribahasa itu.. bila kita mengkehendaki sesuatu kita perlu berusaha kuat untuk itu dan akhirnya kita akan senang..ataupun.. satu matlamat hidup yang kita telah target untuk capai.. kita serius dan perlu rancang untuk mencapainya...

boleh kah kalau saya menafsirkan peribahasa itu dengan makne saya sendiri.. iaitu saya perlu menyimpan untuk hari tua saya nanti?? supaya kelak saya senang dan tidak merengkok dirumah orang tua-tua.. (jauhkanlah..)


mungkin benar... masing2 punya pendirian dan matlamat hidup..

tapi saya terfikir.. adakah saya sempat menikmati usia tua saya? adakah saya dapat menikmati hasil dari segala kesusahan yang saya lalui?

kita semua (yang bekerja) ada membuat simpanan dengan KWSP.. ada buat investment.. ade juga buat insurans.. tapi pernah kah anda bertanya samaada adakah kita akan menikmati semua itu nanti? kalau simpanan di kwsp.. penyimpan lain buat pengeluaran untuk tujuan pelajaran or lain2.. dengan duit kita juga tu.. duit tak pernah abes di kwsp untuk tujuan pengeluaran... sebab nya semua penyimpan tak pernah miss dari buat simpanan kn.....


tapi HIDUP INI KITA TAKKAN TAHU BILA IA AKAN BERAKHIR CUMA YANG PASTI IANYA AKAN BERAKHIR JUGA SATU HARI NANTI.... jadi bukan semua penyimpan akan mendapat faedah yang seperti diharapkan.. sebab esok lusa mungkin akan mati...jadi duit simpanan akan diedarkan kepada yang hidup... begitu la resmi nya...

jadi bila kita percaya dengan mati, jangan kita terlalu memikirkan soal masa depan secara serius... kita seharusnya memikirkan hidup kita di sana juga... ramai orang terlalu taksub untuk mengejar kesenangan.. tapi jangan laa sampai tak bekerja tak kumpul harta k.. heheh perlu untuk anak kita yang akan tinggal untuk orang yang kita sayang... perlu kerja kuat dan setkan matlamat hidup..okie...?hehehh


"beribadatlah kita seolah kita akan mati esok dan bekerja lah kita seolah kita akan hidup selama-lamanya..."

psstt.. jangan serius sangat baca entry ni okie.. huhu

5 comments:

  1. xseyes pon
    cume rase got sumthg
    mecey2
    huhu

    ReplyDelete
  2. tula psl..
    cam serius je entry nih..
    ifa turut bc dgn gaya yg serius..hmmm...
    hehehehe...

    sys,
    dun worry ek~
    insyaAllah.. sys akn smpi ke ari tua sys dan akn ada family yg sgt bahagia...
    wish u happily ever after :)

    ReplyDelete
  3. ahaa..
    sume i2 btl..
    ;)

    ReplyDelete
  4. Doa byk2 agak kita mendapat keberkatan dr-Nya di dunia dah akhirat~
    Aminnn~

    ReplyDelete
  5. teringat zaman susah dulu..
    mak ayah cari duit nak sekolah kan yanie...

    huhuhuh

    =[

    ♥Yanie Putrajaya♥

    *********************************

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)