Wednesday, December 31, 2008

response..

Assalamualaikum semua~
baiklah.. entry kali ini hanyalah respon dari post sebelum ini.. ilmu perkahwinan..
saya dapat comment dari kawan saya husni..dea study kat overseas..

ehehe tq tiqah for the compliment.

"jangan percayakan kata-kata manis sebelum kawen sebab semuanye akan berubah"

Saya setuju! Kat tempat ni aku pelik. kenapa suami isteri mat saleh yang tua tua boleh bercakap dan bergurau dan nampak sangat mesra.Macam takde problem dan hidup diorg happy.Mungkin tempat yg aku duduk ni kampung..and pemikiran org kampung masih lagi steady. Kalau org bandar mungkin lain.mungkin.

the question is..whats the secret of happy marriage?hmm..

Mungkin komunikasi?pemikiran?culture?environment?entahlah..papepon..aku doakan ko bahagia dengan pasangan yg dipilih.

dear husni..what's the secret of hepi marriage?erm.. penting sangat k soalan tu.. masing2 perlu ada jawapan dan kena cari...sebenarnye kite kena tetapkan hati.. berkahwin adalah kerna Allah.. bukan nafsu atau alasan lain.. tanye laa kenape mereka bahagia? mungkin mereka merasakan pasangan hidup adalah pasangan yang ditetapkan atau diturunkan oleh Allah kepada kita jadi kita perlu menghargainya? mungkin? tapi betul juga.. bukan ke jodoh adalah takdir dari Allah dan kiter perlu percaya akan qada dan qadarNYA? erm.. berdoalah untuk itu husni.. sebenarnye perkahwinan banyak memberi pahala dan dosa kepada kita.. dan aku percaya perkahwinan juga adalah ujian paling besar juga kebahagiaan yang kita cari selama ini...

percayalaah...

kepada kawan2 yang lain jangan takut dan seram k..kahwin tak susah.. tetapi kite mmg perlu cukup memahami erti sebuah perkahwinan.. kepada adibahrisha dea tanye saya gementar ke tak pi kursus kawen heh.. sebenarnye pada mulanye saya nak pi kursus ni sebab syarat tok kawen je.. zero..tapi kursus kawen mmg penting sangat dan banyak bagi ilmu.. dan saya cadangkan pergi laa dengan pasangan anda okie..? ;D

6 comments:

  1. ade award untuk Tiqah.. dtg ambik yer nnt!!

    ReplyDelete
  2. saya stuju ngn jwpn awk tu tiqah :D

    happy nu year!! :)

    kena keje arini :(

    ReplyDelete
  3. waa sangat takot..!! ehehehehe.
    rase2 incek liquid pon mau ge ar kursus kawin, kasi kurang takot sket... hek. =P

    ReplyDelete
  4. Salam tiqah. woh ada respon ke dr comment ku heheuheuhe

    "jodoh adalah takdir dari Allah dan kiter perlu percaya akan qada dan qadarNYA?erm.. berdoalah untuk itu husni.. "

    Betul tiqah.Aku suke apa yg ko tulis dlm blog ni.Jodoh adalah sebahagian dari takdir, qada dan qadar. Nabi sendiri menyuruh kita mencari pasangan yang betul.Jadi jangan salahkan taqdir jika dapat pasangan yg tak sesuai ngan kita.

    Dan jangan kita terlalu menghukum taqdir Allah terhadap apa yang kita lalui misalnya yang biasa kita dengar:

    1."aku telah ditaqdirkan miskin"
    2."aku telah ditaqdirkan bergaji kecil"
    3."aku telah ditaqdirkan mendapat suami yang zalim"
    4."dia telah ditaqdirkan meninggal muda"

    Taqdir boleh berubah dari masa ke semasa yang dipanggil takdir mu'allaq. Takde benda lain yang boleh menolak taqdir selain doa dan tiada benda lain yg boleh memanjangkan umur selain perbuatan yg baik.

    hehe ni aku saje je tulis. kalau salah tolong betulkan yer.insyaAllah kita bleh dpt byk ilmu dengan ber'blogging' ke arah yg betul =) alang2 ko nak kawin apa kata buat topik2 yg bagus utk org nak kawin ni heuhuheue

    ReplyDelete
  5. dear husni~
    hehe betul ape ko kata tu..
    aku setuju bangat..
    mmg nak share pasal ni tak cukup masa dan ruang sebenarnye...
    kadang2 kita hanya sekadar ingat mengingati sebab manusia cepat lupe..
    sebab tu kalu nak elak diri dari lalai dari bersyukur kita kena selalu menghayati kejadian Allah.. tgok laut, tgok gunung n pokok.. jadi dari situ kita akan lebih percaya akan kewujudanNya,,

    betul x husni?
    teruskan berphotography.. k.. :D
    ko suke amek gambo kecantikan ciptaan Allah.. bagus..
    teruskan ye,, dari situ akan hadir satu perasaan halus dalam diri ko lame kelamaan hehe percayalaah..
    kau akan lebih mencintai.. DIA


    Bese laa husni manusia cepat putus asa.. mereka lupe mereka ade TUHAN yang sentiasa menyayangi..
    Tuhan beri akal fikiran dan takdirkan kita sesuatu.. dari situ DIA nak lihat sejauhmana kita menghargai dan menerimanya.. ujian pun kan hidup kat dunia ni..
    setiap kegagalan mesti ada kesempatan..Tuhan takkan tutup jalan untuk kita terus berfikir..

    so terpulang pada kita..
    erm.. aku cakap ni bukan le pandai sangat,,,tapi aku suke menulis..
    hehe :D

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)