Tuesday, December 30, 2008

ilmu baru-kahwin-

assalamualaikum semua...

Pada 27 & 28/12/2008 saya dan tunang menghadiri kursus perkahwinan di Zura's akademik.. Banyak ilmu baru yang saya dan rafiqy belajar n tahu.. kami sangat kusyuk mendengar.. saya sangat tertarik dengan penceramah2 itu.. kelakar dan saya ketawa sehingga gusi tak sempat kering heheh.. mmg best.. Pada sesape yang tak pi lagi kursus kawen silalah mendaftar di Zura's akademik mmg best laa kat sane... last day closing dengan satu sketsa akad nikah.. heheh best sangat.. tapi saya tak dipilih hehe bagusss.. terlalu banyak antaranya ilmu komunikasi,ilmu kesihatan persediaan menjadi suami isteri sangat lengkap.. perkahwinan bukan perkara main2.. kadang2 percayalah kita tak dapat bayangkan kehidupan dah kawen nanti segalanye akan berubah..jangan percayakan kata-kata manis sebelum kawen sebab semuanye akan berubah.. percayalah..

Terdapat fasa-fasa perkahwinan contohnye fasa 1 - 4 tahun adalah fasa bahagia manakala pada tahun ke 5-13 adalah fasa dimana pasangan akan diuji dengan pelbagai ujian.. pandai2 la merancang.. sebaiknye sebelum kahwin dah buat perancangan bukan rancang persiapan kawen je tapi persiapan alam berumahtangga.. sama-sama laa buat persediaan... yang penting setkan target ape yang kita nak dalam perkahwinan ini kalau hanya nak berseronak mmg tak kekal... ada yang akan teraniaya.. dan satu lagi if kita ada kelemahan share dengan pasangan biar dea tahu siapa kita jangan bile da kawen baru tahu,, ada juga akan berpisah...okie? mmg sangat berat tanggungjawab bile da kawen.. hati suami kena jaga sangat.. kalu kita derhaka dengan suami tak dengar cakap dea maka Tuhan akan marah.. jadilah isteri yang menurut kata isteri yang solehah.. isteri senang dapat pahala tau.. suami? emm saya kesian kerana tanggungjawab dan amanah Allah sangat berat kepada mereka.. lelaki perlu memahami sangat tanggungjawab mereka sedalam-dalamnya.. sebab itu sekarang banyak kes cerai sebab masing2 tak memahami ape itu perkahwinan,.,. kena belajar babe..!! saya betul2 serius sebab saya perlu bersedia dan saya taknak gagal dalam kehidupan termasuklah alam perkahwinan nanti...

Apa yang saya faham sangat adalah tugas dan tanggungjawab suami la yang paling..paling..paling berat dalam rumahtangga mane taknye memasak pun wajib keatas suami... bukan isteri.. kesian pula saya pada sang lelaki.. jadi kiter orang pompuan kena faham dan jangan jangan menyusahkan suami kiter berikan kasih sayang yang secukupnya,,, jangan main2 sebab tanggungjawab itu akan dipersoalkan di akhirat kelak.. nak kahwin kena betul2 bersedia itu semua.. saya sempat tanye pada rafiqy pada perasaan dea.. dan dea berkate "kursus ini 2 hari tak cukup terlalu banyak lagi persiapan terutamanya rohani yang perlu dea fahamkan sepenuhnya.." saya harap kami betul2 bersedia sebelum terlafaznya akad nikah nanti..

Ya Allah... sesungguhnya perasaan antara kami adalah anugerah dariMU.. perasaan yang begitu indah.. kami mengharapkan perasaan ini kekal seperti Rasullullah s.a.w dan Siti Aisyah r.a...segalanye adalah ketentuan dariMU Ya Allah..andai dia adalah lelaki yang KAU hadiahkan kepadaku sebagai pembimbing dan penjaga maruahku didunia ini.. kuatkan hati kami dan satukan laah kami...

Ya Allah peliharalah cintaku kepadaMU, sesungguhnya aku lemah, ku harap dia juga mencintaiMU, dan apabila aku hidup bersamanya hati ini sentiasa segar mengingatiMU dan bertambah rasa cintaku kepadaMU..

kepada kawan-kawan saya sekadar mengingatkan diri saya sahaja yep... heheh.. jangan marah if saya terlebih.. kadang2 saya mmg terlebih excited.. kelemahan saya tau.. k laa babai.. take care semua!!

4 comments:

  1. ehehe tq tiqah for the compliment.

    "jangan percayakan kata-kata manis sebelum kawen sebab semuanye akan berubah"

    Saya setuju! Kat tempat ni aku pelik. kenapa suami isteri mat saleh yang tua tua boleh bercakap dan bergurau dan nampak sangat mesra.Macam takde problem dan hidup diorg happy.Mungkin tempat yg aku duduk ni kampung..and pemikiran org kampung masih lagi steady. Kalau org bandar mungkin lain.mungkin.

    the question is..whats the secret of happy marriage?hmm..

    Mungkin komunikasi?pemikiran?culture?environment?
    entahlah..
    papepon..
    aku doakan ko bahagia dengan pasangan yg dipilih.

    ReplyDelete
  2. oooo, nak kawin ye?
    smoga bahagia mengiringi ye?
    nnt leh post gambo kawin hehe

    ReplyDelete
  3. waaaaaaa....Xsbr nye nk kawen...tp...bile da bc blog akak ni, SERAMNYE perkahwninan ni....tp cm seronok la plak cre akak cite pngalaman pi kursus...gementar tak??

    ReplyDelete
  4. hai tiqah...
    dah g kursus kawen ek...so menghitung hari la pasni...sama la kite...kita pun dah g kursus kawen tapi kat putrajaya...memag syok and kelakar kan,at the same time takut gak..

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)