Thursday, January 6, 2011

New style for 2011

tajuk macam tak boleh blah je kan mesti orang click laju-laju.. hee saya bukan seorang 'fashionista' ye kawan-kawan..
cuma saya seorang yang gemar melihat fesyen-fesyen gaya muslimah yang lengkap tutup aurat sekaligus bergaya.. cair kita lihat fesyen yang ada..
yang mana sesuai saya ikut dan cuba gayakan mengikut cara saya sendiri..



Nak kata saya ni selalu fikirkan kena gaya ke tak kalau keluar tak juga.. saya biasa je.. ada mood nak bergaya sikit terus mix match pakaian yang ada supaya tampak lebih style gitu tapi kalau tak kena terus campak..[sampai berlambak baju ambil masa nak lipat dan susun cantik-cantik macam biasa dah] dan mister suami adalah pengadil untuk sesi mix match.. kena di mata dia baru bole proceed.. teehee~



Ini contoh gaya saya yang biasa je..



1. sarung jeans dan kenakan dengan kemeja labuh/ kemeja kotak-kotak. kasut flat pumps shoes atau converse...saya tak bole keluar jalan-jalan dengan heels kerna ia akan menyiksakan kaki je..buat apa cantik kalau diri sendiri sakit..


2. Kalau dengan tshrt labuh tidak berlengan, biasanya saya kenakan dengan jacket or cardigan..inner sangat ketat tak kena dengan lengan saya.. oh tak suke orang boleh lihat bentuk lengan ku.. teehee~ selalunye inner saya akan gantikan dengan tshirt singkat biasa asal lengan dia loose.. last sarung seluar cotton je..


3. tops labuh saya kenakan dengan skirt.. tak kisah skirt mengembang atau skirt biasa je [dari material cotton dan lycra].. hee~ kadang pergi opis pun saya suka pakai skirt gak..pakai dengan blaus atau pun tops labuh.. [dari jaya jusco scarlett atau arcadia, hajaba, najjah, tshirt muslimah dan munawwarah] banyak pilihan disana..skirt cantik kalau dengan pumps shoes...


manis je begini... sesuai dengan usia..


4. dress.. saya tak banyak dress.. ada 3 je kot.. dress saya jarang pakai kalau keluar laa.. tengok laa mood juga.. hee~ saya akan kenakan dress dengan kemeja labuh tapi berlengan setengah.. sebab nak cover punggung.. dress kadang2 boleh nampakkan bentuk badan kita.. lagi-lagi yang jenis melekat tu.. huu maluu.. tapi tiba-tiba tahun 2011 ni nak rajin pakai dress dari jenis cotton.. kenakan dengan cardigan/jacket.. ohh sangat manis kan.. pilihan dress cotton saya suke di butik kitschen..


sangat nice if pakai dengan kasut bertutup..


5. Satu lagi yang saya ingin cuba gaya muslimah sejati.. iaitu jubah.. nice kalau pakai ini.. lagi-lagi kalau orang tinggi kan.. orang pandang pun hormat je.. betul tak..? akan cuba cari kain dan tempah jubah yang sesuai...


macam ni pun nampak nice kan..


6. Baju kurung.. oh suami suka sangat saya pakai baju kurung... dia pun rajin belikan.. saya suka pakai baju kurung biasa atau kurung pahang.. kalau baju kurung boleh la pakai heels atau wedges.. tapi dulu saya pakai converse dengan baju kurung masa belajar.. sampai kena kaunseling dengan lecturer pasal etika berpakaian.. ^^


untuk menambah gaya saya akan kenakan rantai labuh atau belt halus.. tudung selalunye terpulang sama ada bawal, sarung atau selendang.. asal saya tampil dengan menutup rambut dan melindungi dada dan leher.. malu berjalan depan orang laki dengan aurat yang tidak sempurna ditutup..


suami pun tak suka.. saya cuba menutup aurat.. sebab itu tanggungjawab saya sebagai wanita islam dan isteri.. saya tak mahu dipandang serong dengan apa yang saya pakai.. saya fikir orang selalunya akan membuat penilaian pertama tentang kita melalui cara pemakaian kita.. setuju?



uisss terasa mahu shopping sudaaaa.. hee~




15 comments:

  1. asalkan selesa,menutup aurat & tak melanggar syarak
    (:

    ReplyDelete
  2. deena suka tengok orang bergaya, tapi nak pakai sendiri cam malas pun ade..hahahaha

    ReplyDelete
  3. suka hana tajima punye style.... :)

    ReplyDelete
  4. incek T pun suker tgk cik gebu pakai baju kurung....hehehee

    ReplyDelete
  5. asna mmg suke style akak. tp selalu xjumpe baju/dress/seluar/skirt yg cantik mcm akak punye. If jumpe pun harga dia.. telan air liur jer la tgk huhu

    ReplyDelete
  6. my husband pon sgt particular dengan cara permakaian saya... byk kali kalo tgh bersiap and die nampak tudung bawal tu jarang, trus kena suh tukar.. heee

    ReplyDelete
  7. dearie anisa~
    ya betul!

    dearie deena~
    haah kan qa pun kadang kala malas gak.. ikut mood kan

    dearie miyoko~
    memang ramai adore her style..

    dearie yanie~
    tampak anggun gitu kan..

    dearie asna~
    hehe ade je dear akak selalu juga cari kat jusco.. banyak pilihan dah sekarang..lagi2 kemeja labuh dah berlambak rasenye.. asna kena rajin survey...

    dearie lady aifa~
    tau takpe.. hehe qah pun..

    ReplyDelete
  8. awak mesti cantik kalau pakai ape pon :)

    ReplyDelete
  9. akak, saya suka la cara akak bergaya..tetap ada style dn yg pling pnting menutup aurat sepenuhnya...sbb zaman skrg ni byk style yg bertudung tp xmenutup aurat..nk gaya mcm akak jugak la..blh?heheheh...

    ReplyDelete
  10. sangt stuju!!!
    mane2 hasben suke tgok wife dia pkai bju krung..hasben sy camtu jga

    ReplyDelete
  11. suke suker..kalau dapat dress up in d most modest way kan :)

    ReplyDelete
  12. Ellin setuju sgt dgn awak....
    Mmg sy rasa dlm byk2 blogger yg sy follow.. awk betul2 jaga aurat awk tapi masih fashionable.

    Ellin pun mencuba supaya upgrade lagi cara bertudung dan berpakaian.

    TQ sgt sbb Tiqa lah org pertama yg tegur sy masa mula2 berhijab dulu. I really appreciate that.. serious.

    (^___^). Take care dear.

    ReplyDelete
  13. dearie mardhiyah~
    oh tidak lagi kerna badan ku telah baik sikit jadi kena hati2 pilih pakaian..

    dearie khairien~
    heheh yang mane baik kita ikut k yang mane kita rasa tak baik tak sesuai dengan imej islam so kita just pandang n jangan ikut ye dik..

    dearie fni~
    hehe nampak sopan gitu kan..

    dearie na~
    haah naa.. hee~

    dearie ellin~
    u're so sweet dear.. qah biasa je kadang ade juga buat silap dalam berpakaian yela kita tak pasan kan org tego baru kita sedar.. tol tak..? thanks dear.. hope ellin stay berhijab dan try style hijab yang cantik dan tutup aurat sepenuhnye.. i'll pray for u..

    ReplyDelete
  14. Qah.. :) tu la sama-sama la kita

    ReplyDelete
  15. lawa lawa lahh gamba dress yg tiqah pileh huhu

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)