Monday, November 29, 2010

Bahasa inggeris dan saya..





salam..



tiba-tiba terasa nak menulis pasal bahasa inggeris.. saya selalu perhati.. kalau orang pandai berbahasa inggeris.. bercakap dengan BI, bertanya dengan BI.. nampak cool je.. orang dengar pun respect.. dalam hati pandainye cakap omputih.. hiiss.. saya pernah ke dalam satu kedai.. kedai exclusive jugalah.. saya tanya dalam bahasa melayu kakak SA tu macam nak tak nak je layan.. sekali datang satu girl ni tanya dalam BI terus akak tu pergi kat dia.. cakap-cakap omputih dengan girl tuh.. masa tuh saya macam 'sedihnye kenangkan diri sendiri tak petah berbahasa inggeris' terus keluar kedai tuh dan terfikir.. apa bezenye seorang manusia yang berbahasa melayu dan berbahasa inggeris??



- kalau orang tu bergaya tak capai standard ke kalau dia berbahasa melayu?-
-kalau orang tu cantik tak lengkap ke kalau dia berbahasa melayu?-
-kalau orang nak berkawan salahke kalau dia berbahasa melayu?-
-kalau orang tu nak masuk kedai mahal miskin ke dia kalau berbahasa melayu?-
-kalau orang tu tak pandai berbahasa inggeris patutkah dia diketawakan?-



Saya bertanya..




Saya tidaklah pandai berbahasa inggeris, betul.. saya mengaku agak kurang pandai.. kalau orang berbahasa inggeris dengan saya mulalah mengelabah semacam.. tak yakin je bila nak keluarkan ayat.. padahal tahu dan faham apa omputih tu cakap.. sekali saya bantai cakap.. omputih tu cakap 'you are so cute when you tried to speak english' [cam gitulah sikit2]
agaknye saya cakap macam budak setahun kot pada dia eak T__T..macam tu lah faham dan tahu baca cuma nak bercakap or menulis tu tak yakin rasenye takut salah... tulaa kat sekolah dulu siapa suruh benci subjek english, kan dah tua ni malu tak tahu ckap BI?



Kadang bila nak berkawan dengan orang 'melayu' yang saya tahu hebat berbahasa inggeris.. saya cakap melayu dia cakap english... err apa maksudnyaa...mungkin dengan bahasa inggeris buat dia lebih selesa berkomunikasi kot.. saya malu dengan diri sendiri sebab tak ukur baju kat badan sendiri dulu sebelum nak berkawan dengan orang yang hebat sedangkan diri sendiri??



tidak mengapalah.. ada orang ada caranye tersendiri kan..bahasa inggeris tu kan bahasa antarabangsa..setiap kita kena tahu sedikit dari bahasa tuh.. dari kosong kan..
macam saya sekarang saya banyak bertanya.. saya tanya je tanpa rasa malu ke ape ke.. nak hantar email kat bos pun cuba dengan bahasa inggeris.. my bos yang ajar saya.. tihihi~ macam tu juga dengan opismate.. kalau tak cuba tak tahu kan..










korang kalau 'english' saya salah, betulkan eak..




22 comments:

  1. tengok jepon,korea,german,perancis daj byk lagi..bahasa mereka lebih diutamakan

    bahasi inggeris memang penting,tapi jika tak perlu?so what

    poyo lebih je orang kita ni kadang2,sigh*

    BI pia pon biase2 jer,tapi jgn pandang sebelah mate hehe

    qah tak mo sedih ye

    ReplyDelete
  2. suka entri ni la. nurul pun tak teror mana speaking tp kat tempat keja nurul boleh katakan 90% komunikasi in inggeris. so kdg2 nurul jawab in malay kdg2 in inggeris tp nurul tibai je qah.

    repot ke apa ke kena in inggeris kdg2 menggelabah ayam gak tp mmg kami staff melayu sini tibai je nanti boss besar yg betulkan. dah mcm cikgu betulkan karangan anak murid sekolah. hehe.

    bila bercakap dgn raina skrg ni nurul praktikkan ckp bercampur inggeris dan malay. sikit2 tu boleh lah. tp nak lebih2 tu tak pandai sgt. hehe

    ReplyDelete
  3. dearie Pia~
    heheh tulaa kadang2 qah pun rasa gitu.. entah lah kan.. taklah qah tak sedih.. hee~ cuma terfikir je..

    dearie nurul~
    thanks nurul.. tulaa betul kadang bila rasa terpaksa baru kita try cabar diri kita buat.. hee~ bagus tuh.. takpe nanti boleh anta raina sekolah yang ajar BI.. tapi kena juga balance dengan mengaji kan nurul.. tihihi

    ReplyDelete
  4. ermmm saya pon tak terror mana pon. masa kerja je guna. Tapi pd pandangan saya, penting BI ni. Untuk peluang pekerjaan, mcm saya yg kerja swasta ni. Tapi kalau u dah kerja gomen atau GLC tak kisah kot sbb u mmg nk kerja kt sana sampai pencen, kan? tapi at least saya rasa perlu la kot blajar sket2 dan biasakan sbb nti ada anak, anak2 akan diajar ckp omputih ni kt skolah. pastu of coz la dia nk practise dgn kita kt rumah plak.

    itu pandanagn saya shj ya..

    ReplyDelete
  5. qah ~ yanie pun kurang mahir berbahasa inggeris..heheh sebab tu bila ada n3 bahasa inggeris...yanie baca..tp susah mau komen ehheheh

    ReplyDelete
  6. xpa je.certain orang suka tulis or ckp ikut keselesaan dia.sy masih suka bahasa ibunda no matter what.cuma terpksa ckp english since international company

    ReplyDelete
  7. peh aku lak dah lama tak prektis sejak graduated so dah agak berterabur la grammar aku..

    kat unit aku ni aduyaii kalo emel tu harus lah in english kalo antar dalam bm diibaratkan kita hantar kat dia emel tak rasmi..paham tak maksud aku,macam bila kita hantar dlm english baru lah nampak macam formal gitu..

    kadang2 aku bantai je bahasa rojak ..tapi kalo da kena hantar emel kat user kat Spore & Indonesia nak tak nak terpaksa la jugak,kekadang kena 2-3 kali recheck betul ke tak grammar..kehkehkeh

    ReplyDelete
  8. ala kewl la qah..pratice make perfect..

    wai ne pun sbb nak tk nak english mmg language utama kt sini..

    so mmg kena speaking..

    tp alhamdulilah la dl prnah expose in english debate..so bole la sket2...:)

    yg pnting qah..jgn rs rendah diri k...

    ReplyDelete
  9. kekadang tengok org yg ckp Bi ni mcm nk blagak je lebih. kalo nawal,kekadang ckp jugak. takot tak biase dah. nanti nk keje/mengajar payah. hihi. whatever pon practice makes perfect. daripada tak cube langsung, baik mencuba ;)

    ReplyDelete
  10. dearie biru pink~
    betul.. betul setuju.. harus saya tak mahu anak saya nanti jadi macam mak dia tak pandai BI.. so sya akan ajar dia BI disamping mengaji..

    dearie yanie~
    heheh tulaa qah pun kadang rasa mca tu tapi kadang2 qah try je komen.. hee~

    dearie cik selamah~
    haah bahasa ibunda lebih senang kan..yang penting taulah BI sedikit..

    dearie arabella~
    hee~ tapi ko terror gak bi kan.. tau takpe cam tak formal je emel eak.. sabar jelaa.. sekali lantak aku balas email dalam bahasa ingeris versi aku sendiri. HAHA

    dearie wahidah~
    hee~ tulaa kadang2 rasa gitu laa ada beza ant org melayu cakap melayu n orang melayu cakap omputih nei hee~ hebat ar wahidah.. bangga anak melayu pandai cakap english..

    dearie nawal~
    hee~ ade juga laa orang camtu nak bagitau kat org dia tahu cakap BI.. haah better mencuba daripada tak..

    dearie asna~
    hee~ ok dear.. asna pun dah improve daa bi sekarang kan..

    ReplyDelete
  11. I couldn't agree with you more , sis. betul. kdg2 mmg ad minah2 senget kt kedai2 tu x layan bile kte ckp mlyu, tp kalo dgr btul2 english diorang, berterabur! hahaha.. so, the best way is just be yourself. kte ptt bangga sbb ad bhs ibunda, Ben Bradshaw si amt salih tu pun minat dgn bhs kita.. cumanye, x slah kalo kte nk master bhs omputih ni. sng, biar org x pijak pale, and g mane2 pun kte konfiden nk bckp dgn orang and kte tau cane nk address org in a proper way. so, bg sy, xd kot istilah blagak ke x.. practise really make perfect! ok, itu aje :)

    ReplyDelete
  12. sis. personally sy rasa, bahasa inggeris ni kalau nak mahir kita kena praktikkan dlm kehidupan seharian. x byk, sikit pun jd la. lama2 kita akan get used to it :)

    mcm sy, xsuka baca newspaper / novel bahasa inggeris, x berapa minat dgn lagu english, n jrg tgk movie omputih, so sy pilih utk berblogging dlm bi as an option. n bila dkt campus, sy cuba bergaul dgn bangsa lain, cina or foreigner to practice my communication skill.

    practice make perfect. jgn malu mencuba. biar org gelakkan kita, end up we will still benefit from it :)

    ReplyDelete
  13. dont worry kakak.bole nye.bahasa kena practise.salah ke betul blakang kire.my fren had an experience but the SA r actually look down at the people who wearing scarf because of they think only freehair people can speak so-called-fluence-english.but then die speak high class english teros SA tak paham.
    p/s:im practising too.^_^.ckp dgn lecturer fully english.-_-" haish

    ReplyDelete
  14. eh qah aderlak puji gitu kt wai..

    english wai bese2 je..:)

    ReplyDelete
  15. dearie aisyah~
    sekarang kalu dah tua camni kalau tak pandai BI rasa amat malu.. tapi org kate belum terlmbat kalau nak belajar.. so akak belajar sikit sikit.. ade org yang agak 'berlagak' dengan bi even boleh je kalau nak speak malay kot.. tapi takpela pada akak bangga kot tahu cakap bi..kalau nak jawab org dalam bi pun org dah boleh ternganga.. respect kan.. tapi kalau boleh menulis dan bercakap dalam bi untuk proses pembelajaran memang bagus..

    dearie ween~
    betul tu yang penting jangan malu bertanya dan malu nak belajar.. nanti kita yang rugi.. kalau bi kita kena selalu praktis if not kita susah nak belajar betul tak.. hiii~ tapi seyesly malu kalau nak cakap bi tapi berterabur cam gagap2 then salah.. [yerla sebab dah tua kot eak]nak hadap org gelakkan tu yang tak sanggup..

    dearie bella~
    yeker? wah bestnyee.. hee~ tulaa kan terus ternganga terpinga2 SA tuh.. hee~ tu laa majoriti uni pun dah jadikan bi as a bahasa pengantar bagus untuk pelajar..

    ReplyDelete
  16. ske dgn entry sis ni..itu la...sometimes bila kita ckp ngan org plg hangin je bila dia ckp english sorry i don't understnd bm english please..padahal ddk msia..bahasa rasmi pn bahasa melayu..saya bangga dgn bahsa rasmi kita bahasa malaysia :)

    ReplyDelete
  17. practise makes perfect dear :)
    be confident and have more read,u can babe,all da best...

    ReplyDelete
  18. dearie ayanuts~
    heheh tau takpe sabar jelaa..
    masing2 ade cara mereka sendiri..
    maybe diorang nak praktik bi diorang kot..

    dearie fasha~
    oh thanks daling.. hee~

    ReplyDelete
  19. keep it up! ;) yg pnting dlm komunikasi ni, bile kte ckp, org yg bckp dgn kte tu phm ape yg kte cuba smpikn.. so, 1 kejayaan di situ. xperlu nk perfect sgt, 2 people understand = perfect enough. hihi.

    ReplyDelete
  20. hye qah,
    1st time nk komen entry kat sini.
    errmm..sy pun x hebat sgt berbahasa inggeris ni.so,sy akan improve dgn baca novel english n baca paper english.tapi sy still lebih selesa berbahasa ibunda.cuma,still kena improve BI since bahasa tu amat pentingkan..
    p/s:tahniah ye menang contest haritu ;P

    ReplyDelete
  21. dearie adlyn833~
    betul.. saya pun sekarang sedang berlatih baca semuanye dalam bahasa inggeris.. bagi faham.. teeehee~ tahniah juga sebab dapat grab maysaa scarf eak dear.. happy for u.

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)