Thursday, April 29, 2010

Pendidikan seks di sekolah..






Korang ada dengar tak pasal akan diwujudkan pendidikan seks di peringkat sekolah..? dulu masa tingkatan 3 ada belajar juga subjek sains ajar pasal macam mana nak dapat baby kan.. tak cukup ke untuk student zaman 2000 ni..? apa silibus pendidikan seks ni nanti ye..? adoyai..



Actually saya macam rasa tak rasional je kalau kat sekolah student di ajar atau didedahkan dengan pendidikan seks mungkin kerajaan mahu pelajar tahu serba sedikit tentang seks dengan lebih mendalam supaya pelajar lebih berhati-hati dalam berkawan dan juga lebih takut akan balasan ataupun besarnya dosa berzina.. mungkin juga..



tapikan still macam tak boleh terima sebab kan bukan apa budak-budak sekolah zaman sekarang ni boleh dikatakan advance jugaa.. fuh...terdedah kepada macam-macam.. lepas tu bukan mudah nak bentuk diorang ni nak takut-takutkan diorang sebab pada usia diorang sekarang punya sikap ingin tahu yang sangat hebat ingin mencuba sesuatu yang baru.. ataupun ambil ringan soal agama dan tidak memandang berat masalah yang akan dihadapi...
terlalu ghairah dengan duniawi...
[berpeluh kalau difikirkan perihal bebudak sekarang] hiiss..



selalu juga saya takzirah kat adik-adik saya pasal ni... memang laa anak muda macam adik saya panas je telinga dia mendengar bebelan ayu kak long diorang ni.. tapikan kita kena selalu ingatkan diorang kalau tak kalau bende dah terjadi dah tak berguna daa kan..? selalu ingatkan diorang solat... bila kita solat kusyuk insyaAllah Allah ada selalu dihati kita dan bila kita nak buat jahat mesti kita akan teringat balasan dan muka mak bapak.. mesti!! kalau agama dan solat diringankan itulah yang jadi.. hati jadi sarang syaitan.. bahaya!! kadang-kadang takutkan diorang dengan azab kubur [siap ada bau kemenyan masa ceramahkan diorang :D]
menangis diorang dengar bebelan i.. huk..huk.. berhasil...



nak baca entry saya yang lepas tekan SHARING~


apa pendapat korang pasal isu ni..?? kalau boleh janganlah ade kan.. macam bahaya je..



11 comments:

  1. takut di salah praktikkan....

    ReplyDelete
  2. zaman skrg ni mcm2 kes. scary. mintak dijauhkan

    ReplyDelete
  3. Bak kata ustaz badrul amin,

    C - Cantik
    I - Indah
    N - Nikmat
    T - Tampan
    A - Apa-saja!

    nasik lemak buah bidara, sayang selasih hamba lurutkan, buang emak buang saudara, kerna bohsia bohjan saya turutkan, apa saja.

    peringatan dari ustaz badrul amin - jangan duduk dalam semak, dalam semak ada ular, sekali patuk 9 bulan merana! sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna...

    huhu.

    ReplyDelete
  4. Tak jadi kan nak buat. Ala psl seks tak pyh nak ajar2. Naluri kebinatangan dlm diri manusia tu dah mmg sedia ada..so mmg tahu2 sndiri la.

    Klw nak elak kejadian zina ni...bykkan subjek agama kat sekolah..iman kuat takdela jadi benda2 camni.

    Tringat masa form 1 subjek sains tu. Time kita blaja bkn ambik port sgt pun..dok pikir yg bukan2. muahahaha

    ReplyDelete
  5. dearie Pia~
    bahaya kan dear.. tulaa

    dearie yanie~
    haah tu laa betul tu..

    dearie nurul~
    seyes betul sangat menakutkan..

    dearie nurul~
    wah hebat!

    ReplyDelete
  6. budak2 skg bahaya kan..advance giler....

    ReplyDelete
  7. tapi, saya rasa budak-budak ni perlu diberitahu apa akibat kalau mengaplikasikan pengetahuan pendidikan seks sebelum waktunya.

    itu sangat penting kena bagitau and bagi paham tu.

    ReplyDelete
  8. parents yang kne mulakan... my mom told me about it wen i was 10!

    and if nak sgt buat bole gtau..meh kawenkan cpat2.

    tapi the teenage pregnancy rate pon on the rise..perlukah pakaikan cawat besi berkunci pada anak truna dan anak dara kita?

    ReplyDelete
  9. akak cayang!!heheh...mana ada blog akak tak best cuma tak sempat nak drop komen je..heheh..sowy akak..

    ari2 datang sini..hehe..

    btw for dis entry kan kak..ada pro n cons..boleh tapi some of the topic kena tengok betul2..

    ReplyDelete
  10. hahaha..mcm sengal kan...nnti if tgk result exam..bdak3 dpt subjek Pendidikan Seks A1, subjek Pendidikan Islam ntah kemana..ok je kot if juz masukkan dlm others subjek..dlm pndidkan jasmani ka..pndidikan islam..huhu..

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)