Saturday, May 9, 2015

itu aku yang dulu bukan sekarang

Tetibe macam rasa diri dah banyak berubah.. dr zaman study, kerja, single, couple, new weds, mak anak sorang sampai lah mak anak tiga errrkkk masa kejapan.. 

dulu kan aku tak macam sekarang
dulu aku errrr bad really badddd
velagak, boros, panas baran, keras kepala degil malas dan lain lain.. 

Family aku paling faham dgn perangai aku laa.. kesian diorang melayan aku 
Terutama ibu ayah aku
kalau aku ckp taknak tu taknak lah
then sekali mood aku spoil memang rosaklah mood org lain jg aku buat 
jahat kan.. 
buat perangai pelik aku.. kalau aku nk then org tak layan aku rela buat sndiri.. lantaklah bahaya ke tak ke habis satu rumah susah hati kenangkan kenapalah aku ni..

sampaikan exbf aku dulu (la ni dah jadi suami) pun merasa jg.. errr kena marah dgn aku mmg laaa haiii bila aku fikir betapa teruknya aku..

tapi semua org sabar je dengan aku.. 

sekarang aku dah tak camtu..

lepas kahwin aku dah banyak belajar.. sesuatu yang baik yg aku kena buat..
kalau aku tak buat aku dosa..

sebelum kawen aku dah tahu batasan isteri, apa yg boleh apa yang tak boleh..

sampaikan sekarang aku dah tak boleh nak marah.. tak reti.. kalau aku sakit ati aku diam dan muhasabah.. pujuk diri sabar sabar.. 
sampailah terbiasa jadi sabar.. 

Sbb dgn suami tak bole marah dia, tinggi suara kat dia, kecikkan ati dia.. argue dgn dia pun tak bole.. itu lah aku apa kata suami itu kata aku juga sama jugalah hal yg lain-lain.. aku follow je.. 
walau aku mrh aku tak tunjuk tak merajuk  or ape just buat macam biasa... 

ada cara lain yg boleh kita guna utk bagitahu suami apa yang kita rasa.. 


Dan aku jadi pelik pulak bila depan mata aku nampak ada isteri yg boleh mrh suami, argue dgn suami bagai nak rak, dok cerita hal buruk suami kat org lain dan tjukkan tak puas hati dgn suami errr 
diorang taktahu tu dosa ke? 

jadi bila dgn org yg paling rapat aku dah biasakan gitu sama jg la dgn yg lain-lain.. 
tapi tu kalau org lain mrh aku ke ape ke then kalau aku tak salah takkan lah aku nk diam kan hehe mestilah akan pertahankan diri jg.. ehee

beza ok dgn suami , ibu ayh kita
Itulah org yg kta kena jaga hati diorang dan kecikkan hati diorg berdosa..

Dgn anak pun aku bljr sabar.. cuba sabar walau kadang tak dpt kawal diri jg termarah jg tertinggi suara jg tertolak jg anak err lepas tu menyesal macam ape.. 

alhamdulillah aku dikurniakan suami yg loving bertanggungjwb, apa apa diskas dgn aku dan ambil berat perasaan aku.. rajin jg tolong uruskan hal rumah tangga 
syukur sgttttt 

Allah dah beri yg baik takkan nak sia-siakan dan kita cuba jugalah jadi yg terbaik utk org yg baikbaik yg kita syg tuuu... 

banyak perkara baik yang aku belajar dr kehidupan aku skrg... sikit2 Allah beri aku peluang utk jadikan diri aku ni jadi lbh baik.. In shaa Allah.. 



 


No comments:

Post a Comment

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)