Tuesday, September 13, 2011

Pregnancy story..




As salam semua..
macam mana beraya? raya still ada lagi tau.. sebulan ea.. so raya jangan tak raya.. ^^ me memang semangat nak beraya tapi tak dibenarkan.. sebab sekarang dah kena standby daa..



Semalam saya checkup seperti biasa di Putra Hospital Melaka...(37 weeks 5 days) biasanya saya pergi petang lepas suami habis kerja.. sekarang dah seminggu sekali kena checkup.. last week check up takde ape.. baby dah 2.6 kg last week... so semalam checkup baby naik sekilo je.. 2.7 kg sekarang.. doc cakap ok.. saya ingatkan baby saya dah 3 kg ke..? teehee~ then doc cakap its fine so taknak risau sangat laa...



bb sangat active.. mmg selalu gerak.. itu normal kan...? macam biasa tersenget2 perut nie...


semalam, ada cakap ngan doc sakit pinggang n area ari-ari tu.. memang menyengat sakit tuh.. tak tahan nak jalan pun macam alahaiii.. alahaiii.. kesian... time solat pun sama tapi kuatkan juga tahan jee... then doc cakap hari ni doc nak check bukaan.. err.. terus macam cuak.. huh? dah bole check daa ker?



masa scan semuanye normal doc cakap.. hopefully semuanye ok laa.. doc sempat cakap perut saya macam kejang.. err memang sekarang perut dah selalu kejang-kejang manja gitu.. pastu masa doc nak check tu.. doc cakap relax ye relax yee.. saya pun macam ok.. ok.. memang relax laa.. tapi rasa sakit jugaa laa..but still bole tahan.. doc ckp baru satu jari.. satu jari means 1 cm kan..? hee~ dan doc dah dapat rasa kepala bb.. speechless~



lepas dah check segala, next checkup adalah pada hari khamis dan jumaat saya bersalin.. doc ckp gitu.. terperanjat laa dengarnyeee.. hee~ itu jangkaan doc.. then khamis kena checkup pagi-pagi in case dah nak bersalin senang doc cakap.. sempat gurau.. kalau jumaat means my bb ni bb 1 Malaysia laa kan..? cuti masa tuh..



terus ke JJ lepas tu sebab nak makan.. lapar tak makan dari pagi.. breakfast amek oat je.. sebelum makan solat asar dulu... masa nak tukar pantyliner tu saya tengok ade darah.. byk juga.. ada drh kering n drh segar.. terus cuak memang secuak-cuaknyee laa.. ehh ni tanda ke ape?



semasa cuak tu tatau dah nak call siapa tanya.. macam blur kejap.. saya pegang je pantyliner tu.. terus call doc.. then doc cakap itu biasa sbb dia dah check tadi lepas tu mmg akan keluar darah.. lega mendengarnyee.. doc pesan if dah sakit2 terus ke hospital..



lepas solat segala ke toilet semula.. still bleeding banyak sampai dah kena panties.. macam period pulak.. tukar pantyliner semula dan terus ke watson beli pad.. tukar pakai pad terus.. sakit kat ari-ari memang memedihkan.. nak jalan sangat susah...


balik rumah tukar pad lagi.. still ade darah sikit.. perut still kejang dan pinggang sakit.. tanya kawan semuanye cakapp itu tanda.. maybe tak lama lagi.. ibu saya suruh terus ke hospital daa...tapi saya tak rasa sakit sangat2.. tu yang bila fikir hospital jauh ke bandar melaka karang kalau takde ape means doc suruh balik je macam rugi pulak.. jadi saya tunggu je sampai dah sakit betul tak tahan sangat or air ketuban dah pecah ke hape ke kan..



ibu suruh kire contraction.. seriously macam confuse macam mana contraction ni.. org cakap perut keras n rasa sakit... memang ada rasa tu tapi timing susah nak kira... adoyai saya ni kenapalah blur sangat.. boleh tak kalau just tunggu je dah sakit sangat baru pergi hospital? ^^ nanti kena tanya ke dengan doc ea...? seyes mmg tatau...ke ape yg saya rasa ni sakit biasa jee?



ibu mertua dah rendam bunga siti fatimah..lepas kembang tu dia suruh saya minum.. saya minum 2 gelas gitu.. boleh ke minum daa? tanya kawan ramai yang cakap lepas dah buka 4-6 cm baru minum ea? hee~ mana laa tau dah disuruh minum saya minum jelaa...


malam tadi tidur mmg susah... sakit.. perut ngeras dan sakit kat kelengkang tuh.. lepas tu pinggang lagi... memang tak boleh tidur.. tidur-tidur ayam je... masa sakit tu try to tahan je.. suami terjaga.. tanye sakit tak? saya cakap sakit juga..dia terus ajak pi hospital.. masa tu da jam 2 pagi.. macam kesian pulak kat suami n keluarga mertua if kejut time tengah sedap tidur macam ni diorang da la penat.. terus cancel.. esok je cakap ngan suami..



hari ini saya MC.. so far keadaan ok.. perut still ngeras.. kaki kebas n lenguh2 je.. sakit pinggang but still can b control.. masa mandi ada blood kering lagi kat pad.. tadi call doc..sebab nk tanye bole ke if nak MC 1 week.. dan saya just cerita pengalaman semalam dengan staff doc tu.. then adik tu cakap memang biasa lepas check bukaan tu memang akan bleeding.. saya macam ooohh.. tapi sampai sekarang still ada darah sikit.. adik tu cakap patutnya kejap je darah tu.. so maybe itu tanda.. dia suggest pergi hospital hari ini dan buat check.. so maybe tengahari karang nak ke hospital ambil MC dan check sekali..



dear friends, boleh ke saya anggap blood yang still ada ni as a sign ea? any suggestion tak apa yang perlu saya buat sekarang? tak nak apa-apa berlaku kat bb if saya macam lengahkan masa.. sebab sekarang apa yang ada difikiran adalah 'dah sakit sangat nanti baru ke hospital' bole? apa pun krg nak pi hospital nak check sekali ke or tak? macam kawan opis cakap dia dulu rasa sakit pinggang je terus dah nak beranak daaa.. pinggang ni sakit tapi taklah sakit sangat.. errr



doakan saya and baby selamat ye.. mana la tahu masa dah hampir kan..? saya dah ready je nie..



19 comments:

  1. qah, ikut penglaman pzah, if da bleeding dan ada sakit2 tu mean da tak lama dah..bukaan makin membesar..tp aritu, pzah turn darah 2 hari before bersalin..klu qah banyak berjalan lagi+mandi lama2 memang bukaan lagi cepat..masa dah admit aritu, mmg sakt pinggang segala, time tu da pakai pad da..orang kata if darah turun dulu sebelum airketuban, akan sakit sikit..dah tak lama dah tu within 2 days maybe da bersalin..taking care dan selamat mengepush!

    ReplyDelete
  2. Pia doakan semua nya ok dan selamat

    take care

    ReplyDelete
  3. fara doakan semoga semuanya selamat yer.....zikir n doa byk2 tau laling...

    ReplyDelete
  4. qah,kalau da kua tanda mayb 3-4 hari,kalau lmbt mcm yun,a week after baru bersalin..sakit terus!contraction makin kerap sebab da trun tanda awal..so,qah kene alert skang contraction every bape minit or jam k..kalau kerap cpt2 g doc tau,xsaba tngu gud news ni.. =)

    ReplyDelete
  5. mumy take care..nmpk mcm sign jgak tu!!hopefully semua ok n bb kluar cepat eh :)

    ReplyDelete
  6. Yup..boleh dianggap tanda..i dulu memang kuar blood stain dulu..sengal2 pinggang..and contraction tetap. Then keluar air ketuban..so comgirm la mau bersalin..hehe

    Org kata baby first proses bersalin lama..tapi i dulu kejap jek..so better gi check.. :P

    Good luck ye.. :)

    ReplyDelete
  7. aku lak yg gase seram.. pegi hspital je beb..

    ReplyDelete
  8. qah, semoga semuanya selamat. sy pun tak tau nak advise pape since tade pengalaman.. ni nak amek pengalaman qah la ni. qah jgn takut eh walaupun saya baca saya takut.. ehehhee.. gurau je.. semua orang akan start from zero kan? n pengalaman setiap orang berbeza. mungkin sama mungkin tak. nway, saya doakan qah dan baby selamat. selamat. selamat dan selamat. amin:))

    ReplyDelete
  9. Kakak, saya doakan semua selamat. Aminnn

    ReplyDelete
  10. HAHAHAHA.
    i pun sampai skarang tak reti kira contraction tu.

    ReplyDelete
  11. gud luck..n saya doakan mummy n baby dua2 selamat dan semua dipermudahkan... =)

    ReplyDelete
  12. kakkkk! soon dah tueeee very soon asna rasa hehe nti update asna ya =D semoga dipermudahkan semuanya.

    nasihat asna better g awal je la kat hospital. if doc tnya nk stay ke balik rumah dlu after check up ptg nie. means jln dh buka sikit tp boleh pilih nk balik or tgu better aku stay terus ya. xyah dh risau pape kat rumah.

    betul kata fiszah.. keluar tanda darah mmg sakit sikit if dr pecah air ketuban. Akak try tahan ya. if xtahan sakit jgn teragak2 nk minta pain killer 3 jenis tue tau ;)

    ReplyDelete
  13. tak lama dah tu..sakit nak bersalin la kak tiqahhhhhhhhhhh.........

    lagi kerap contraction means kat bawah tu nak bukak...sakit area pinggang..macam mia dulu..

    tapi mia takder bleeding..mia start sakit pagi..lepas isyak baru pergi..tu pon baru bukak 4cm..3pagi baru bersalin...huhu..

    hopefully semuanya ok ya...amin..

    ReplyDelete
  14. dearie fiszah~
    tulaa mcm qa bleeding doc ckp itu bese sbb dia br lepas seluk tu yg qa mcm susah nak terima itu as a tanda nak bersalin tau.. hee~ btw thanks for d tips dear..

    dearie Pia~
    thanks sayang...

    dearie farah~
    insyaALLAH syg... thanks tau...

    dearie yun~
    tulaa tu qa tak tatau sakit contraction caner.. hopefully qa dapat la time d contraction nanti.. er

    dearie luv like this~
    ea dear.. thanks ye... amin..

    dearie myrule~
    yeker? mmg pinggang ade sengal sikit tp still boleh tahan laa.. u pecah air ketuban ea tu mmg nak bersalin daa kan.. hope mudah laa kan nanti amin...

    dearie puteri~
    jgn seram babe.. ko akn laluinye gak maybe next checkup ni kot.. apa-apa update aku gak eak..

    dearie yani~
    thanks dear..

    dearie naxa~
    thanks naxa.. ^^

    dearie ee~
    amin dear.. thanks

    dearie amelyn~
    kan? seyes mmg fail laa.. takpe hope nanti sendirian berhad tau sendiri.. kot..

    dearie aen~
    thanks ye awk..

    dearie mrs azhar~
    insyaALLAH awk.. tq...

    dearie asna~
    tulaa akk tak sure sbb doc ckp tu biasa lepas doc seluk tu mmg akn kuar drh tu yg akk macam ni tanda ke? thanks dear.. hope mudah laa kan.. apa2 akk update ye..^^

    dearie mia~
    ea mia sakit pinggang ea sakit sangat kan..? tak tgu lama la kan.. thanks dear..aminnn

    ReplyDelete
  15. atiqah,

    dina dulu pun bleeding jugak..tapi 2 days after bleeding baru deliver..doc cakap for 1st baby mmg susah nak predict berapa lama from bleed to dilation banyak..rasanya, tanda yg paling senang detect sakit belakang yang amat sangat kot..sakit sampai rasa urat pinggang dah nak putus..

    kira contraction tu, kita tak reti laa...

    anyway, dina doakan atiqah n baby selamat..=)

    ReplyDelete
  16. qah moga sumer selamat kay..dh delivered bgtahu kay...ade masa leh dtg ziarah..:)

    ReplyDelete
  17. Take care sis sygs :)

    Semoga dipermudahkan semuanya..

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)