Saturday, July 30, 2011

Minggu cuti





Minggu lepas macam-macam yang berlaku.. sungguh sungguh stress dan tak sangka-sangka.. Isnin saya check up di KK.. dan lepas tu berat naik 2kg dalam masa 2 weeks.. terus nurse tu tanya kenapa.. saya cakap maybe makan durian n kuah durian yg bergula tu kot [sambil sengih-sengih] tapi memang benci betul masa lepas timbang tu berat naik rasa macam nak balik rumah terus sebab dah tau dah mesti kena bebel lepas tu T__T


tapi tahan jelaa kena bebel pun.. tapi yang tak bestnye kena minum air gula lagi.. err.. terus cakap kalau tak minum boleh tak? nurse cakap tak boleh kena minum juga.. terus rasa macam benci betul laa... nak sepak-sepak je kerusi tu.. grrrr.. mulanya dia set kan date untuk saya minum air gula dalam next week.. tapi saya cakap tak mau saya nak pose.. terus tukar esoknyee.. means malam tu saya kena puasa dan esok kena minum air gulaa..


Selasa pagi sampai ke KK tanpa rafiqy disisi.. dia datang kemudian.. saya seorang je.. datang amek darah dan minum air gulaa.. perghhh tak tahan.. dan terus macam laju-laju nak keluar nurse tu tanya abes tak? saya cakap tak bole habeskan then dia jerit eeeehhhh kena abeskan ye.. bencinyeeee!!! habeskan juga even rasa macam nak muntah.. then nak ikutkn lepas tu kena puasa 2 jam kan..? takde maknenyee saya minum air mineral sebotol habes.. kepala dah macam nak jatuh terus ke klinik nak jumpa doktor n nak MC... masa kat klinik dah batuk-batuk masa batuk tu habes muntah air gula tu banyakkkkk.. tekak memang tak sedapp... badan terus lemah macam nak pitam.. [kenapalah kena minum air gula kan..?]


sampai je rumah petang tu nurse KK call bagitau keputusan minum air gula tu, keputusannya kadar gula dalam darah saya tinggi means suspek diabetic masa mengandung terus rasa macam down giler.. terus rasa ntah macam-macam rasa ada.. dan nurse cakap esok nyee kena amek ujian BSP selama 4 kali.. pagi jam 8 am, 10 am, 2 pm dan last petang/malam.. ai cuti lagiiii....T___T


dan mak mertua saya cakap buat kat mana-mana pun bole... mulanya saya rasa macam leceh sebab checkup kat KK tapi buat test BSP kat tempat lain..da lah kepala tengah serabut fikirkan macam-macam.. rafiqy pun cakap gitu saya pun ikut jelaa hopefully takde masalahlaah kan.. so saya mungkin akan buat kat hospital terendak tempat rafiqy berniagaa..


Pagi rabu dah bangun awal-awal.. dari malam tadi dah pening sama ada nak ikut cakap mak mertua or saya proceed buat test kat KK jugaa..terus sms rafiqy bagitau dia saya buat kat KK je takpelah if dia nak keja keje laa saya tunggu je kat sane.. saya pergi dengan adik ipar.. sebelum pergi tu singgah dulu kat kantin ibu mertua.. dah kena panggil dengan ibu suruh juga saya buat kat hospital terendak...erm masa tu dah nak dekat jam 8 pagi daa.. saya macam blur cakap ok jelaaa.. tapi kenalah cepat ke hospital sebab ujian pertama kena buat pagi dan saya puasa dari semalam..


sampai hospital terendak kena tunggguu tungguu punya lambat diorang buat kerja... saya dah cakap saya kena buat test BSP so kena lah amek darah saya pagi-pagi tuh.. tapi diorang just cakap nanti kita panggil tu je.. dah laa puasa masa tu.. [actually puasa makan je] last-last jam 10 am baru kena panggil.. naik ke wad bersalin.. dan nurse tu pelik kenapa kat bawah diorang tak amek darah saya.. err.. saya pun cakap la saya tak makan.. macam kelam kabut je hospital tuh..
lepas tu rafiqy cakap saya minum air je dari tadi.. tak makan apa.. sekali nurse tu cakap alahai dah buka puasa daa macam mana nak buat test.. err bukan boleh minum eaa? rupanya puasa yang dimaksudkan sebelum amek darah tu puasa betul means tak bole makan n minum.. hee~ member saya cakap minum boleh.. ^^


Nak dijadikan cerita saya kenalah buat test tu esoknye khamis.. alahai dalam hati cuti lagi.. kerja ada kat opis tu.. err hospital bagi saya surat tahan wad dua hari means rabu and khamis.. dan nurse terangkan saya macam mana prosedur buat BSP..tengahari tu pergi check up di putra hospital.. dr ishaireen cakap tekanan darah saya tak stabil..means kejap tinggi kejap normal.. dan dalam urine saya ade protein.. [lemah satu badan, lepas satu-satu] dan doc minta saya monitor blood preasure saya twice a week.. erm.. kalau dapat hari-hari lagi bagus katanyaa.. dan saya takut nak cakap yang saya suspek diabetic and kena buat BSP test.. [takut kena bebel lagi dengan doktor] petang tu pergi opis sekejap siapkan kerja...kerja jaga pelanggan macam nie laa.. pelanggan bukan boleh consider kita sakit ke apa masalah ke.. yg dia tahu kita tak abaikan permintaan dia.. errmmm opismate ramai yang risau tentang keadaan saya..



Hari khamis saya buat test macam biasa.. kena duduk kat wad... test jam 7.30 keputusan ok.. 4.7 lepas tu bole sarapan.. saya makan roti n milo je.. dari jam 8-10 am kena puasa.. test jam 10 am keputusan masih ok 4.6.. next test jam 2.30 saya lepak kantin rafiqy je.. dari jam 12.30- 2.30 puasa.. test jam 2.30 keputusan 4.6 juga... last test jam 8 malam.. kena pose dr jam 6-8 mlm.. keputusan akhir 4.4.. normal.. masa ni syukur sangat... legaaa... terus keluar wad tapi surat belum dapat sebab hospital takde doc on call malam tu.. sabtu baru bole amek..


Jumaat pagi-pagi dah bangun sebab nak ke KL.. dah lama plan nak ke KL sebab nak cari barang bb and nak ke expo parenthood kat mid valley.. teruja sangat.. seb baik keputsan BSP normal if tak harus hilang juga mood nak bershopping.. hee~ dan kami pergi sekeluarga.. sbb ayah mertua saya nak diskas pasal bisnes dan mak mertua saya nak visit pak long saya kat sane..


mula-mula singgah ke One baby world.. sebab nak beli barang ummi..




Inilah barang ummi, breast pump set.. dan ada sikit barang lain.. so far dah hampir lengkap..cuma simpan sikit hasrat nak borong banyak sebab nak ke mid valley kan.. teeheee


Masa ni dah tengahari lepak sane lama juga sebab tunggu rafiqy and FIL solat jumaat dulu..
dah selesai terus makan dulu..


ummi debab..!! padan mukaa siapa suruh makan durian tak beringat.. errr lepas kejadian diabetic tu terus saya control segala mende makan.. makan sikit je.. tapi sedih laa sebab rasa nak makan banyak tapii kena beringat-ingat... T__T


lepas makan-makan terus ke rumah paklong.. lepak sane sampai ke maghrib.. errr dalam hati ni sempat ke nak ke mid valley nie? erm.. sebab sebelum tu nak ke rumah sedara ayah mertua pulak... sampai rumah sedara ayah dah jam 8 malam..ayah diskas-diskas sejam juga.. saya dah macam err mesti tak sempat niee.. dah macam merajuk sikit-sikit and malas daaa...



-KL AMAT SESAK SEMALAM.. JALAN TAK PERNAH TAK JAMMED!-



sampai mid valley jam 9.30 erm exhibition centre dah tutup.. begitu juga dengan shop lain.. memang keciwa amat!! tapi tak boleh nak cakap apa.. sebab memang tak jangkaa.. rafiqy nampak saya kecewa tapi saya malas nak merungut-rungut. dia nak sedapkan hati saya cakap esok means sabtu kita pi mid valley ye.. terus saya macam happy balik.. tapi dalam hati nak yakin memang 25/100 laa.. tak nak susahkan dia sebenarnyee...tak pasal-pasal ke KL lagi..


sabtu- amek surat dari hospital, even keputusan BSP normal tapi saya tetap akan dipantau.. means mungkin akan kena buat test lagi dan lepas bersalin kena minum lagi air gula.. [lemah rasanyaaa] dan sehari suntuk duduk rumah dengan kekecewaan.. memang rafiqy ada cakap tengahari nak ke KL tapi at last rafiqy nak gantikan shopping je kat melaka tapi entah.. saya tak nak.. moody! sebab memang dah lama kepingin nak ke expo tu..


T___T


happy graduation to my sister Nor jamiah adnan sebab dah genggam segulung ijazah dari upsi.. tahniah!! dan selamat berpuasa juga buat kalian semua yee..



16 comments:

  1. qah, yna paham camne perasaan hampa sebab nak shopim then byk plak halangan sampai x sempat kan?nak majuk pun yelah, dahtu pak mertua, asben lagik...walaupun mata bergenang tp nak tanak redha kan je la....keciwa sgt2 pun sabo je la...=(

    lagi satu qah jage kesehatan,mmg bile pegnen ni akan muncul macham2 masalah kesihatan yg unexpected pun.tp once dah de rekod, nt takut poblem lak kalo nak bersalin kalo x monitor awal.kalo boleh mmg kita para ibu ni nak bersalin normal mintak pada Allah kan, so yna doakan kita same2 sehat sampai lah bersalin nt.jaga diri ye qaaah...

    ReplyDelete
  2. kak jgn stress abt diabetic ke gula tinggi dlm bdn tue ya. ingat jgn stress nanti baby dlm tue pun stress jugak.

    masalah diabetic nie mmg menrisauan cz case dia if mommy ada darah tinggi or diabetic nie takut kena induce utk bersalin. cz doc risau baby stress dlm tue.

    So, nasihat asna yg xseberapa nie. akak jaga makan. klu boleh dinner awal sebelum kul 7pm. after that just mkn biskut or minum susu/milo/horliks/something yg knyg n ringgan xberat ya.

    take care. yg penting JANGAN STRESS plz. Chaiyokkkk

    ReplyDelete
  3. kene minum air gula?
    tk besh kan??
    emy pon kene gak..
    3 kali lak tu..
    tiga2 test normal..
    tp sbb ade family history..
    so kene ikot prosedur doktor..
    mencikk..
    tak sedap langsung..yerkkkk..
    mcm nk muntah..
    tp slalu gak curik2 minum air..
    hauss...tk tahannn..

    ReplyDelete
  4. hi dear...i rasa air gula sedap je..hehe..boleh telan dgn jayannya..mula2 saspen jgk sbb mcm semua org kata air gula tu x best..tp bg i ok!..hihihi..alhamdullilah...i xde diabetik, protein dln urine apa semua tu...cuma berat je la..asik naik dgn maju sekali...huhuhu...mesti susah nak kurus pasni...

    ReplyDelete
  5. Qah, bestnya dapat pegi expo! nak jugak, tapi perintah berkurung tak abis lagi. :(

    waahh, dah beli pump. qies pun tak beli lagi. hehe. tapi memang my fren cakap spectra buat best deal la that day. bessttt!

    ehh, pegi one baby world. I selalu beli online je, malas nak pegi. ingat dah abis pantang kang baru nak pegi. tunggu husben balik sini.


    ps: hehe. hospital terendak mmg agak kelam kabut. i experienced that once :D

    ReplyDelete
  6. dearie yna~
    yerp mmg sedih tapi ntah malas nak fikir sangat nanti effect bb lak.. redha je laa takde rezeki kot... hee~ oh tulaa dugaan semasa mengandung kan..? kena redha juga. ade org lagi teruk kot.. hopefully urusan melahirkan anak dipermudahkanNYA..

    dearie asna~
    tulaa actually darah akk ok je.. masa kat pakar tu dr takde ckp pulak ade gula dalam urine.. ntah tak faham prosedur semuanyee.. thanks asna akak cuba utk tidak fikirkan sangat just take as a dugaan while pregnant kan..

    dearie ellisya~
    tulaa mmg tak best seksa betul nak telan semua air tu.. tp tahan jeee.. errkkk..

    dearie harzharun~
    haah ade tempat lain rasanye air gula tuh qa ade dengar dr kawan.. yg qa punye ni.. glukos siap ade kat tepitepi mug lagi ok.. gula banyak tapi air tak penuh mug tuh.. mmg pekat amat.. macam mana ntah diorang sukat.. syukur sgt awk tak diuji dgn segala penyakit tu even bdn naik pun.. sy redha jelah.. protein boleh lepas turun ke urine tapi takde plk. hehe padahal protein lebih besar dr gula.. (dr pakar yg ckp)... hee~

    dearie qies~
    dear qa tak pi pun laa expo tuh.. qa sempat pi one baby world je.. qa pi sebab nak beli pump.. better beli terus dr online kan nak demo lagi..^^ haah tetibe rasa macam awal pulak beli pump ke ok je eak? hehe tulaa mmg kelam kabut. sbr jelaaa..

    ReplyDelete
  7. iqa..kt OBW ni warranty utk pump dia start lps branak ke serta merta lepas beli ek??emy pon tk beli lagi..konpius nk bli kt fab mom or kt OBW nih..yg iqa amek ni harga bape ek 1 complete set

    ReplyDelete
  8. uhuk2

    tqa~~ ;) hehe saje panggil

    ReplyDelete
  9. dearie ellisya~ warranty start lepas bersalin qa rs sbb haritu dia minta due date qa.. kt fabulous mom ade sale skrg.. tp obw lg byk brg n dekat lg tu qa beli sane je haah amek set rm530 rsnye..

    ReplyDelete
  10. siapa cakap debab? cute! hee
    wah. dah banyak dah beli barang baby tu. moga selamat semuanya ya atiqah. selamat berpuasa :)

    ReplyDelete
  11. qah : mujur mase mas minum air gula..air gula kat az-zahra bangi sedap giler..sebabnye dia letakkan perasa oren..sampaikan husband mas pun nak sikit..hehhe..tapi kan qah kena jaga kesihatan..nak2 lagi time preggy..korbankan ape yg rasa nak makan sgt2 demi keselamatan kandungan..take care tau qah :)

    ReplyDelete
  12. oo i experience that.. bila berat naik mcm banyak.. nurse siap buat muka.. then dier tanya "macam mana bleh naik banyak sangat.." then lepas tu zaila cakap maybe makan banyak kot.. then she pause lama giler.. cess.. tension ok... i g check kt my gynea, dier x kata pape pun.. pastu terus stop check kt KK dah..huhuh..

    ReplyDelete
  13. dearie thalha~
    alahai.. tulaa thanks tau.. hope semuanye selamat..selamat berpuasa dear..

    dearie missCHOKODOX~
    yeker? mybe sbb private hospital kot ea tu yg best je air gula dia.. qa minum kat KK.. err.. oh ok thanks tau.. mmg sdg kawal makan je nie..

    dearie thezaila~
    oh yeker? so qa dah 8 bln ni malas daaa nak ke KK laa.. pi checkup kt hospital bersalin je..^^

    ReplyDelete
  14. qah,jgn sdih,nti expo sure ade lg.n by dat time bb da kua,lg bes shopping..aneway,yun pn bru bli spectra 3,sgt worth it tau qah,cpt je susu pam.. =)

    ReplyDelete
  15. dearie yun~
    tulaa mula mmg sedih.. dah lama nak pergi tau.. siap apply cuti lagi.. semangat! tp x jadi sedih laa sikit.. teeehhe~ yeker? best tak pakai spectra 3? sakit tak mula-mula tu yun?

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)