Monday, May 9, 2011

Insan yang bergelar ibuuu..



Inilah dia ibu kesayangan saya.. Puan Zaharah Binti Hj Abdullah.. umur 52 tahun.. ibu seorang yang ceria, kelakar dan sangat pandai masak.. rajin masak pulak tuh.. ibu kawan baik saya dari kecik.. saya anggap ibu macam kakak saya sendiri.. sebab saya takde kakak.. teehee~ ibu memang macam orang muda.. jiwa muda-muda gitu.. sporting yang amat!!
dulu masa saya kecik, ibu garang sangat.. salah sikit kena pukul dengan rotan kalau kat rumah orang tak reti duduk diam nanti ibu cubit.. pergh sakitttt woo.. [dah lama tak kena cubit dgn ibu] tapi sekarang bila anak-anak dah besar ibu dah cool sikit... ibu dah jadi kawan baik kepada kitorang adik beradik.. ^^ ibu orang yang baik n peramah sebab tu dia ramai kawan..
-gambar ni diambil masa birthday ibu tahun ni.. pada 23/4 hari tu-





ibu saya anak perempuan sulung kepada pasangan Abdullah dan siti.. ni gambar ibu dengan nenek.. nenek selalu merajuk dengan ibu kalau ibu jarang jenguk dia.. tapi anak yang lain tak jenguk takde pulak dia nak merajuk-rajuk.. saya perhati ibu pandai amek hati nenek n atok.. dulu masa ibu kerja ibu lah anak yang selalu bawa nek n atok pergi holiday.. ibu n ayah saya memang ngam dari segi bab berjalan.. klu saya jenis nak pergi holiday siap plan segala bagai tapi ibu tak.. asal rasa nak pergi terus on..hii~ atok pulak hanya makan masakan ibu n nenek je.. anak lain susah dia nak makan even menantu dia juga.. [biasalah atok dulu tukang masak so penilaian dia ttg makanan tak sama dgn org lain] ^^ ibu selalu belikan nenek n atok baju.. dan tulah yang nek n atok pakai.. kalau raya ibu selalu sedekah kain sehelai dekat semua adik beradik and adik ipar dia.. tak kisah la bagi apa pun asal ada..
saya banyak belajar cara ibu ambil hati keluarga..^^





muda-muda dulu ibu gadis yang paling cantik dalam kampung.. hehe.. sekarang masih lagi terserlah kecantikan ibu.. betul la orang kata kan.. kalau hati kita baik mesti rupa kita pun manis orang pandang.. hati cepat jatuh sayang.. itulah ibu saya.. wanita yang tabah, pandai berdikari.. tapi satu je bab saya susah nak ikut ibu.. hehe~ ibu jenis suke menyimpan.. ^^ saya pulak alahai susah.. ibu masa 1st gaji dah start saving.. but me memang taklah.. segala barang nak dibeli.. sebelum gaji dah ada list to buy.. ah caner? ibu pandai manage duit.. masa dia kerja.. dia ade saving untuk anak-anak, untuk holiday dan untuk raya.. ibu banyak bantu ayah..
saya banyak belajar dgn ibu bab uruskan duit nie..


sekarang ibu dah tak kerja.. ibu berhenti semata-mata sebab nak bina rumah idaman dia.. atas tanah yang dibeli sendiri hasil titik peluh.. sekarang masa ibu banyak dirumah.. menanam pokok, memasak segala macam makanan, kek dan biskut.. ibu nampaknye lebih happy sekarang.. mana taknye dah ade iman nur aisy.. cucu sulung dia yang sekarang dah tinggal sebumbung.. hehe~ iman memang penawar dalam rumah kami.. kalau stress keje balik je rumah ibu lepas tengok iman terus hilang.. hihi~doa ibu termakbul bila adik ipar saya haffiz dapat kerja yang lebih baik di Melaka.. takde laa ibu berinduan dekat iman.. sampai kena sangkut baju kecil iman sebab nak tengok hari-hari sambil air mata bergenang masa iman kat johor.. ^___^


satu lagi yang buat ibu gembira bila adik lelaki sulung saya (syahe) dapat kerja kerajaan.. dia tu baru 23 tahun.. susah nak menjaga dia.. biasalah budak lelaki nak naik kan.. nakal.. macam-macam hal.. ibu n ayah memang paling risaukan syahe.. tapi syukur sangat dia dapat kerja kerajaan.. atleast dapat juga menjamin masa depan dia.. syahe pun banyak berubah.. nampak lah dia lebih utamakan keluarga dari segalanye.. sekarang dalam proses nak tukar ke melaka.. hihi tak tahan hidup berseorangan di KL.. dulu saya ada.. dah besar tapi manja yang amat...mana taknye jarak ant syahe (ke-4) and adik ke-5 adalah 5 tahun..^^


saya tahu banyak lagi impian ibu yang masih belum tercapai.. salah satunya.. beliau ingin sekali menunaikan haji dan umrah dengan ayah...insyaAllah ibu pasti akan tercapai..





Inilah ratu hati saya.. insan yang saya selalu ingat.. insan yang selalu buat saya bahagia dan rasa hidup.. [menitis airmata T__T] sekarang saya stay dengan keluarga mertua.. saya selalu teringat ibu ayah kat rumah.. walau dekat di melaka tapi susah nak balik.. suami sibuk dengan kerja kan.. selalulah menangis sorang-sorang dalam bilik teringatkan ibu.. bila tekak rasa nak makan sesuatu mesti teringatkan ibu.. ibu jelah yang rajin melayan selera anak-anak dia.. ini mengandung ibulah orang yang paling caring.. tanya saya dah makan ke? yang rajin pesan jalan elok-elok.. jangan buat kerja berat..hari-hari dia pesan..
itulah saya rasa dengan ibu sendiri kan..lain..


petang ni nak balik jumpa ibu!!!! mesti ibu masak sedap.. nak borak-borak dengan ibu sambil tengok TV.. tengok iman main-main.. hehe





tak lupa juga buat ibu mertua saya.. Hajah Zuraida Mohd Taha.. wanita yang saya panggil ibu juga..

ibu saya ni lebih tenang orangnye.. relax, ceria.. tak suka susah-susah.. senang buat keputusan.. kadang-kadang bila saya pening terus tanya ibu dan ibu boleh bagi kata penyelesaian sekejap saja.. ^^ wanita yang sangat kuat bekerja.. itulah yang paling saya kagum.. dengan bangun pagi buat persiapan ke kantin, dengan hal dirumah lagi.. walaupun penat dia tak pernah nampak macam penat.. hee~ nak merungut letih laa apa lah takde maknenye pada dia.. ibu juga jenis senang dibawa berbincang.. nak share apa pun dengan dia.. dia on je.. dengar dan bagi cadangan ape yang patut.. lepas tu paling best ibu mertua saya nie jenis tak berkira.. sangat pemurah orangnyee.. dan saya diterima dalam keluarga rafiqy macam keluarga mereka sendiri.. kalau rafiqy buli saya ibu dia ade untuk saya mengadu manja.. hii jadi bising rumah tu dengan perangai anak n anak menantu yang jenis suke usik-usik dia, terutama rafiqy.. ^^ tapi tula yang buat ibu saya selalu tersenyum dan ketawa sebab adanya kami dirumah.. walaupun ibu nampak tak kisah tapi hati dia siapalah yang tahu kan..? saya semakin sayang kan wanita ini sebabnya dia juga mengisi ruang kosong dalam hati saya.. yang buat saya ketawa dan bahagia...



terima kasih ibu sebab terima qah dalam keluarga ibu, terima perangai qah yang kadang lewat bangun tidur, suka menyanyi dalam kereta and kadang-kadang dalam bilir air.. yang suke gelak kuat-kuat bila tengok maharaja lawak.. lepas tu menangis beriya tengok hindustan.. kalau bercakap/bercerita pulak jenis berkobar-kobar dan bersemangat waja.. hee~ tiqa totally sangat different dengan anak-anak perempuan ibu yang lain kan..? thanks sebab sayangkan qah tau...
ibulah ibu mertua the besssttttt in the whole worlddd!!! ^^



Itulah kisah insan yang bergelar ibu dalam hati saya.. tanpa mereka kehidupan saya betul-betul tidak bermakna.. masing-masing adalah pelengkap hidup saya.. dua wanita yang berbeza namun punya kesamaan dalam jiwa saya.. syukur Ya Allah...



pssstt tak sabar nak rasa diri dipanggil 'umi'...






11 comments:

  1. yun salute la ngn qah sebab blh duduk skali dgn mertua..xrmai yg mampu buat mcm tu kan.. =)

    ReplyDelete
  2. hee~ mak mertua qah baik sangat yun sebab tu qa boleh ngam and selesa..

    ReplyDelete
  3. Allah..rindu sgt kat ibu..sabar mia..ni last week berjauhan..i'll b at home soon..oh yeahh..

    suka entry ni...wink~~~

    ReplyDelete
  4. kasih ibu yang abadi.. 2020 nanti anak akak lak wat wish mcm nie utk akak. xtau la guna internet lg ke x masa tue heh =D

    ReplyDelete
  5. sELAMAT HARI IBU (BAKAL MENJADI IBU)...

    ReplyDelete
  6. Selamat menjadi warga Ibu...from mama faris....cayangggg Iqaaa

    ReplyDelete
  7. hehe...mak mertua iqa dan iqa orang yang baik confirm boleh je ngam kann... shida harap dapat mak mertua yang comel dan baik jugak :)

    iqa, nak tanya yang papan cerita tu macam nak buat jadik perkataan macam tu, faham x?

    ReplyDelete
  8. dearie mia~
    huh balik cepat ibu pun rindu ko..

    dearie asna~
    hiii kalau laa dunia ni ada lagi merasa laa akak dear..^^

    dearie ida sayang~
    thanks kak!! love u tooo!!

    dearie shida~
    hee qa nakal kot shida.. pastu degil laa tu malas apatah lagi.. heee~ papan cerita? just tukar je laa edit je perkataan tu kat design blog..

    ReplyDelete
  9. ~kasih ibu bawa ke syurga~

    :)

    teringat kat ibu kita pulak..:P

    ReplyDelete
  10. Selamat Hari Ibu sis :)

    Ya-Allah sis, lama xjenguk blog sis ni
    bakal Ummi rupenya
    Alhamdulillah & Tahniah
    tumpang happy sgt2 :)

    jage diri, kesihatan & makan ye sis


    huhhhh, baru abes khatam entry sis yg saya tertinggal. Winkkkkk winkkkk :D

    ReplyDelete

keep bleeding in lOve ya.. (^,^)